سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، ثمره حکمت است و درستی ازشاخه های آن . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:18 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق رایگان موشک با word دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق رایگان موشک با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق رایگان موشک با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق رایگان موشک با word :

موشکهای فضایی مانند موشکهای آتش بازی عمل می کنند. سوخت با ماده ای به نام اکسنده که حاوی گاز تسریع کننده احتراق یعنی اکسیژن است ترکیب می شود. آنگاه این ترکیب که یک پیشران محسوب می شود، می سوزد و گازهای داغی را تولید می کند، این گازها منبسط شده ، از طریق یک دماغه خارج و باعث می شوند موشک به طرف بالا حرکت کند. این واکنش برای اولین بار در قرن هفدهم توسط دانشمند انگلیسی، اسحاق نیوتن، در قانون سوم حرکتش بیان شد. او اظهار داشت که برای هر عملی (خروج گازها در اینجا) عکس العملی است مساوی ومخالف جهت آن(در اینجا، حرکت موشک(
نیرویی که یک موشک را به طرف جلو حرکت می دهد، نیروی پیشران نامیده می شود. قدرت نیروی پیشران به سرعت خارج شدن گاز خروجی بستگی دارد. نیروی پیشران به موشک شتاب داده ، باعث افزایش سرعت آن می شود. مقدار شتاب نیز بستگی به جرم موشک دارد. هر چه موشک سنگین تر باشد، برای رسیدن به فضا، به نیروی پیشران بیشتری نیاز است. تا وقتی که موتورهای موشک، روشن و در حال تولید نیروی پیشران هستند، شتاب فضا پیما نیز هر لحظه زیاد تر می شود. موتورموشک یا از پیشران مایع استفاده می کند یا جامد، اما بعضی اوقات، یک موشک کامل ممکن است در مراحل مختلف ا زهر دو نوع پیشران استفاده کند. کارشناسان موشکهایی را پیشنهاد کرده اند که از انرژی اتمی به عنوان سوخت استفاده می کنند، چرا که آنها از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه اند. اما ترس از خطر استفاده از سوخت اتمی مانع استفاده از این موشکها شده است.






موشکهایی که از سوخت پیشران جامد استفاده می کنند.

سوختهای پیشران از یک نوع سوخت و یک اکسنده تشکیل شده اند. برای روشن شدن موشک، کافی است یک جرقه کوچک سوخت پیشران آن را آتش بزند. سوخت آتش گرفته تا آخرین قطره می سوزد. گازهای حاصل از سوخت پیشران را از طریق دماغه انتهایی موشک خارج می شوند. اولین موشکها را احتمالا در قرن یازدهم میلادی در کشور چین ساخته اند. آنها موشکهایی بودند که از سوخت پیشران جامد استفاده می کردند. سوخت موشک یک نوع باروت بود که از مخلوطی از نیترات پتاسیم، زغال چوب و سولفور تشکیل شده بود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:18 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله بررسی تاثیر میدان مغناطیسی بر میدان جریان و انتقال حرارت نانوسیال با خواص متغیر در محفظه مربعی کج شده با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی تاثیر میدان مغناطیسی بر میدان جریان و انتقال حرارت نانوسیال با خواص متغیر در محفظه مربعی کج شده با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی تاثیر میدان مغناطیسی بر میدان جریان و انتقال حرارت نانوسیال با خواص متغیر در محفظه مربعی کج شده با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی تاثیر میدان مغناطیسی بر میدان جریان و انتقال حرارت نانوسیال با خواص متغیر در محفظه مربعی کج شده با word :

مقدمه
انتقال حرارت جابجایی طبیعی، بهعلت ساده بودن فرآیند، صرفه اقتصادی، صدای کم و بازیابی مجدد، در شاخههای مختلف صنعت مانند صنایع برودتی، دستگاههای ترانسفورماتور الکتریکی و سیستمهای تهویه مطبوع کاربرد فراوانی دارد. همچنین در تجهیزات صنعتی گوناگون مثل قطعات الکترونیکی، مبدلهایحرارتی، کلکتورهای خورشیدی و مواردی این چنین انتقال حرارت جابهجایی طبیعی به کار میرود. همواره دستیابی به وسایلی با ابعاد کوچکتر، سبکتر و بازده بیشتر برای انتقال حرارت مناسبتر، در تجهیزات صنعتی مثل قطعات الکترونیکی، مبدلهای حرارتی و مواردی این چنین مطلوب بوده است.
از آنجایی که نانوسیالها نسبت به سیالهای عادی ضریب هدایت حرارتی باتری دارند در سالهای اخیر همواره مورد توجه بودهاند. ابوندا و همکاران [1]، انتقال حرارت جابهجایی طبیعی بین دو استوانه هم محور پرشده با نانوسیال را به کمک روش حجم محدود انجام دادند. آنها نانوسیال های مختلفی شامل نانوذرات Cu، Ag، Al2O3 و TiO2 را بر اساس سیال پایه آب مورد بررسی قرار دادند و نتایج خود را به صورت منحنی تغییرات عدد ناسلت ارائه نمودند. آن ها گزارش کردند که در اعداد رایلی و نسبتهای منظری بزرگ نانوذرات با ضریب هدایت حرارتی باتر موجب انتقال حرارت بیشتری میشوند ولی در اعداد رایلی متوسط، نانوذرات با ضریب هدایت حرارتی پایین باعث کاهش در انتقال حرارت میشوند. عارفمنش و همکاران [2] جریان سیال و انتقال حرارت جابجایی طبیعی نانوسیال آب-اکسید تیتانیوم را در فضای بین دو محفظهی هم محور در نسبتهای منظری و اعداد رایلی مختلف بررسی نمودند. بر اساس نتایج آن ها مقدار ضریب انتقال حرارت جابجایی طبیعی بر حسب عدد رایلی با افزایش نسبت منظری و کسر حجمی نانوذرات افزایش مییابد. شیخزاده و همکاران [3] در یک مطالعه عددی برای نانوسیال آب-مس در یک محفظه با وجود منبع گرم و سرد در دیواره های عمودی آن انجام دادند. بر اساس یافتههای آنان عدد ناسلت متوسط کمینه، هنگامی که گرمایش موضعی در دیواره های طرف راست و چپ محفظه به ترتیب در با و پایین باشد، روی می دهد. جریان سیال تحت تاثیر میدان مغناطیسی در خنککاری سیستمهای الکترونیکی تحت تاثیر میدان مغناطیسی، خنککاری ترانسفورماتورهای برق و مواردی اینچنین، مطرح می باشد. کانداسامی و همکاران تاثیر میدان مغناطیسی را بر جابهجایی طبیعی سیال در محفظهای مربعی که در دیوارههای عمودی آن چشمههای گرمایی وجود داشت را در اعداد رایلی وهارتمن مختلف بررسی کردند. بر اساس نتایج آنها با افزایش عددهارتمن عدد ناسلت متوسط کاهش مییابد .[4] پیرمحمدی و قاسمی اثر میدان مغناطیسی را بر جابهجایی طبیعی سیال در یک محفظه مربعی مایل بهصورت عددی بررسی نمودند. نتایج آنها نشان داد میدان جریان و انتقال حرارت سیال بهشدت وابسته به مقدار میدان مغناطیسی و زاویهی محفظه میباشد.[5] محمودی و همکاران [ 6] اثر میدان مغناطیسی را بر جابهجایی طبیعی نانوسیال آب – مس در محفظهی مثلثی بهصورت عددی بررسی کردند. بر اساس نتایج آنها با افزایش اندازه میدان مغناطیسی، مقدار عدد ناسلت کاهش می یابد. عاشورینژاد و همکاران [7] تاثیر میدان مغناطیسی را بر جابه جایی طبیعی نانوسیال آب – نقره در فضای بین دو محفظه دایرهای هممحور به صورت عددی بررسی کردند. بر اساس نتایج آنها عدد ناسلت متوسط با افزایش کسر حجمی و عدد رایلی افزایش ولی با افزایش عدد هارتمن کاهش مییابد.
با بررسی انجام گرفته، مشاهده می شود که تاکنون مطالعهای در زمینهی بررسی اثر میدان مغناطیسی بر میدان جریان و انتقال حرارت نانوسیال با خواص متغیر در محفظه مربعی کج شده انجام نشده است. در مطالعه حاضر جریـان سـیال و انتقـال حـرارت در جابه جایی طبیعی نانوسیال آب – اکسید مس در محفظهی مربعی با دیوارههای افقی عایق و دیوارههای چپ و راست بهترتیب گـرم و سرد، در اعداد رایلی و هارتمن مختلف و برای کسر حجمیهای 0تا 0/04 از نانوذرات بررسی میشود.

معادت حاکم و شرایط مرزی
خـواص ترمــوفیزیکی آب بـه عنــوان ســیال پایـه، و نــانوذرات اکسـید مــس، در جــدول 1 ارائـه شــده اسـت .[8] هندســهی حــل و شرایط مرزی در شکل 1 نشـان داده شـده اسـت. دیـوارههـای افقـی محفظـه عـایق، دیـواره ی سـمت چـپ گـرم (در دمـای (TH و دیوارههای طرف راست سرد (در دمای (TC میباشند. ابعاد محفظه L در نظر گرفته شده است.

با استفاده از متغیرهای بی بعد (1)، معادت بی بعد، شامل بقای جرم (2)، بقای مومنتم در راستای (3) x و (4) y، و بقای انرژی (5) برای جریان دو بعدی، دائم و آرام عبارتند از:

زاویه محفظه با راستای افقی میباشد. اثر میدان مغناطیسی به صورت یک نیروی حجمی بهنام لورنتز ظاهر میشود. عدد هارتمن معیاری از نیروی حجمی لورنتز میباشد که افزایش آن نشان دهندهی افزایش شدت میدان مغناطیسی است.
با توجه به هندسه مسئله، شرایط مرزی بیبعد عبارتند از:

خــواص نانوســیال شــامل چگــالی، ظرفیــت گرمــایی، ضــریب انبســاط حجمــی، ضــریب پخــش، لزجــت اســتاتیک [9] و ضریب هدایت حرارتی استاتیک [10]، به ترتیب از روابط (7) تا (14) بهدست میآیند:

بــه ترتیــب چگــالی و شــعاع نــانوذرات بــوده ثابــت بــولتزمن مــیباشــد. بــرای نانوســیال آب -اکســید مــس توابــع کــه بــهطــور تجربــی تخمــین زده مــیشــوند بــرای محــدوده ، عبارتند از :[11]

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:18 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود کارآموزی عمران جرای دیوار حائل با word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود کارآموزی عمران جرای دیوار حائل با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود کارآموزی عمران جرای دیوار حائل با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود کارآموزی عمران جرای دیوار حائل با word :

دانلود کارآموزی عمران جرای دیوار حائل با word

مکان: شرکت برین سازان مروارید گرگان موضوع: اجرای دیوار حائل

فهرست مطالب

فصل اول: آشنایی کلی با مکان کارآموزی 1
فصل دوم: ارزیابی بخش‌های مرتبط با رشته علمی کارآموزی 2
فصل سوم:‌ آزمون، آموخته‌ها، نتایج و پیشنهادات 3
مختصری در مورد دیوارحائل 6

فرم‌های پیشرفت کارآموزی
فرم پایان دوره کارآموزی

فصل اول
این پروژه در استان گلستان و شهرستان علی‌آباد کتول در محور محمدآباد ـ سیاه مرزگوی انجام می‌گیرد که در مناقصه‌ای شرکت برین سازان مروارید گرگان آن را به مبلغ 61000000 تومان برنده شد.
این پروژه به علت آن بنا می‌گردد که مسیر این جاده به علت همجواری با رودخانه و بارش‌های زیاد جوی در اکثر اوقات با مشکل تخریب مواجه بوده است. لذا اداره راه و ترابری به صورت مناقصه احداث دیوار حائل را به عموم واگذار کرد.
این محل در 22 کیلومتری جاده محمدآباد ـ سیاه مرزگوی می‌باشد و به علت واقع شدن در سرپیچ و قوس رودخانه تخریب زیادی آن را تهدید می‌کرد.

فصل دوم
رشته عمران با توجه به مکانیزه شدن دستگاه‌ها و پیشرفت علوم دیگر در کنار آن پیشرفت زیادی کرده و مسائل مختلف دیگری وارد آن شده است، از قبیل مقاومت در برابر زلزله، عایق‌های حرارتی و برودتی، عایق‌های صوتی و غیره که این رشته را بیش از پیش با سایر رشته‌ها مرتبط می‌سازد.
در این کارآموزی، رشته‌های مرتبط با کار عمران مختلف بودند:
1 اداره راه و ترابری؛

2 کارخانه سیمان؛
3 نیروهای انسانی؛
4 دستگاه‌های مکانیکی که خود یک وسیله بسیار لازم برای رشته عمران است.

فصل سوم
انسان از قدیم برای حفظ جان خود در مقابل عوامل طبیعی اقداماتی را بسته به امکانات و لوازم پیرامون خود انجام می‌داد. از آنجا که اکثر جاده‌های کوهستانی در دامنه کوه‌ها و در جوار رودخانه‌ها شاخه می‌شوند. لذا برای جلوگیری از ریزش سنگ و رانش کوه و همچنین برای پیشگیری از تخریب زیرسازی راه‌های در جوار رودخانه‌ها از دیوارهای حائل استفاده می‌گردد.
این دیواره‌ها در انواع مختلف بتنی، سنگی، آجری و غیره ساخته می‌شوند.
موضوع کارآموزی اینجانب، ساخت یک دیوار حائل سنگی نمای مالون‌کاری شده به ارتفاع 3 متر و به طول 130 متر در محور محمدآباد ـ سیاه مرزگوی علی آباد کتول می‌باشد.
این دیواره در کیلومتر 22 محور محمدآباد ـ سپاه مرزگوی در قسمت پایین دست جاده جهت جلوگیری از ریزش جاده و پیشگیری از شسته شدن (فرسایش جاده) توسط آب رودخانه احداث می‌گردد.
دیواره فوق به صورت سنگ‌چین ملاتی و نمای مالونی طبق نقشه می‌بایست اجرا گردد که محاسبات آن طبق تیپ ارائه شده توسط اداره راه و ترابری انجام شده است.
در ابتدا چون محل کار در جوار رودخانه قرار داشت، برای آنکه آب رودخانه وارد مخل کار نگردد، مسیر آن را بوسیله بیل زنجیری کوماتسو که به محل آورده شده بود، تغییر داده شد تا کار پی‌کنی به راحتی انجام گیرد. سپس بیل مکانیکی شروع به کندن زمین برای پی‌ریزی نمود.
پی موردنظر این دیواره به ابعاد 132×4×5/1 متر می‌باشد که توسط بیل در زمان 5 روزه خاک‌برداری می‌گردد و محل اولیه آن آماده می‌شود. حجم بتن‌ریزی پی طبق محاسبات تیپ موردنظر 792 مترمربع می‌باشد.
چون کندن مکان پی توسط بیل به صورت دقیق و صاف و یکدست نیست، لذا پس از کندن توسط بیل چند کارگر شروع به صاف کردن دیواره و سطح کف پی می‌کنند تا برای ریختن بتن مگر آماده گردد. سپس بتن مگر که عیار سیمان آن 150 کیلوگرم/مترمکعب است، توسط دستگاه بتونیر آماده می‌گردد و در کف پی ریخته می‌شود تا سطح کف پی صاف و یکدست و تراز گرد

د. از طرف دیگر بتن پی که ریخته می‌شود، با خاک کف پی در تماس نباشد و آب سیمان آن جذب خاک نشود (خاصیت بتن مگر).
پس از خشک شدن مگر روی آن به ابعاد پی ذکر شده قالب‌بندی می‌کنند. قالب‌ها پس از روغن‌کاری سطح آن که با بتن در تماس است. برای جلوگیری از چسبندگی آن با بتن توسط پشت‌بند و سیم آرماتوربندی در جای خود محکم می‌شوند. این قالب‌بندی به صورت هر 5 متر به 5 متر انجام می‌گیرد و بین هر قالب‌بندی در حدود 5 سانتیمتر فاصله ایجاد می‌نمایند تا به عنوان درز انبساط عمل نماید تا در کم و زیاد شدن حجم بتن در تابستان و زمستان از فشار پی و در نتیجه ترکیدن آن جلوگیری شود و این درزها را توسط یونولیت پر می‌کنند تا آشغال و سنگ درون آن را پر

نکند.
پس از قالب‌بندی بتن که با عیار 250 و توسط 2 دستگاه بتونیر و کارگران آماده شده درون این قالب‌ها ریخته می‌شود و بتن در مراحل مختلف چند بار با دستگاه ویبراتور ویبره می‌شود تا هوای محبوس در بین خارج شده و بتن متراکم شود. کارگران در هر روز حدود 20 مترمربع بتن‌ریزی می‌کردند و پیش می‌رفتند. هنگامی که کار بتن‌ریزی پی به اندازه 20 متر تا 30 متر پیش ‌رفت

و پی خشک شد، سنگ‌هایی که از رودخانه جمع‌آوری شده بودند، توسط تراکتور به محل پی انتقال داده شده و در آنجا سنگتراش‌ها، سنگ‌هایی را که قابلیت تراش داشتند، با چکش‌های فلزی مخصوصی و با مهارت خاصی به صورت مکعبهایی درمی‌آوردند که ابعادشان حدوداً 20×20 یا 30×30 بود.
پس از آن سنگ‌های تراش خورده را در نما مانند اجرچینی (کله راسته) می‌چینند (برای جلوگیری از گسستگی و ایجاد شدن درز بین دو رج سنگ) در این دیواره چینی سنگی پس از چیدن یک رج سراسری در نما پشت آنرا نیز با ملات و قلوه سنگ‌های تراش نخورده رودخانه‌ای پر می‌کنند تا قطر دیوار به حدود 3 متر برسد.

سپس رج ردیف بعد را در نما ادامه می‌دهند و پس از اتمام طبقه بالا پشت آن را پر می‌کنند. این کار تا ارتفاع حدود 1 متر انجام می‌شود. سپس ادامه کار نما به همان حالت می‌باشد، ولی از پشت کار حدود 40 سانتیمتر عرض دیوار کمتر می‌شود تا کار به صورت پله اجرا شود. در فاصله 2 متری نیز دوباره 40 سانتیمتر کار از پشت کم می‌شود تا پله بعدی ایجاد شود (پله کردن کار باعث پخش شدن بار بر روی دیواره به صورت یکدست می‌شود).
یادآوری می‌شود که کار در نما مقدار کمی به سمت داخل شیبدار می‌باشد تا مقاومتش در م

قابل فشارهای وارده بر اثر بارگذاری بیشتر ‌گردد. این کار تا اتمام 130 متر دیوارچینی ادامه پیدا می‌کند. پس از اتمام کار دیوارچینی، درزهای نما با ملات ماسه بادی و سیمان به نسبت 50 به 50 درزگیری می‌شود و نمای خوبی به کار می‌دهد.
کار پس از اتمام صورت جلسه شده و به ناظر و نماینده کارفرما تحویل گردد.
یادآوری می‌گردد پس از اتمام کار پشت دیواره توسط اداره راه و ترابری قلوه سنگ‌های ریخته شده و جاده نیز با این دیواره عریض‌تر گردید.

مختصری در مورد دیوارهای حایل
دیوارهای حایل باید برای مقابله با فشار خاک که شامل بار زنده روی سطح بالای دیوار حایل و وزن دیوار طبق اصول مشخص شده برای پایه های کناری پل ها طراحی شوند. دیوارهای سنگی و بتنی غیر مسلح باید از نوع وزنی باشند .دیوارهای بتنی مسلح ممکن است از نوع طره أی باشند.
1-دال پی
قسمت عقب یا پاشنه دال کف باید برای نگهداری کل وزن مواد سربار طراحی شوند یا اینکه برای طرح آنها از روشهای دقیقتری استفاده شود دالهای کف دیوارهای طره أی باید به عنوان اعضای طره أی نگه داشته شده توسط دیوار طراحی شوند.
دالهای کف دیوارهای با اعضا تقویتی باید به عنوان تیرهای گیردار یا پیوسته با دهانه ها یی برابر با فاصله بین تقویتها طراحی شوند.
2-دیوارهای قایم
بدنه قایم دیوارهای طره أی باید به عنوان اعضای طره أی نگه داشته شده در پایین دیوار طراحی شوند.
وجه قایم دیوارهای با اعضای تقویتی به عنوان تیرهای گیردار یا پیوسته طراحی می شوند. دیواره های قایم باید به طور مطمین با فولاد کافی به عضوهای تقویتی متصل شوند.

3-دیوارهای تقویت کننده
دیوارهای تقویت کننده پشت مانند تیرهای ‏T شکل طراحی می شوند.طراحی دیواره های تقویتی جلو مانند تیرهای با مقطع مستطیلی شکل است. در ارتباط با فولادهای کششی اصلی دیواره های تقویتی پشت باید سیستمی متشکل از میلگردهای افقی وعمودی یا خاموتها به منظور مها دیوار افقی و دال کف به دیواره تقویتی پیش بینی نمود. این خاموتها باید حتی المقدور تا نز دیکی وجه خارجی دیوار اصلی و وجه پایینی دال کف گیر داده شوند.
بجز در دیوارهای وزنی باید فولادهای افقی معادل با 7/2 سانتیمتر مربع به ازای هر متر ارتفاع نزدیک وجوه بیرونی دیوار را به گونه أی دیگر در برابر ترکهای انقباضی و حرارتی مسلح کرد.
5-درزهای انقباض و انبساط
باید در فاصله هایی کمتر از 9 متر درزهای انقباضی و در فاصله هایی کمتر از 27 متر درزهای انبساط برای دیوارهای بتنی وزنی یا مسلح تعبیه نمود.
6-زهکشی
مواد پر کننده پشت تمام دیوارهای حایل بوسیله سوراخهایی با زهکشهای هدایت کننده که در فواصل مناسب کار گذاشته شده اند زهکش محسوب میشوند.در دیوارهای با دیواره های از پشت تقویت شده برای هر قسمت محصور شده توسط دیواره های تقویتی باید حداقل یک زهکش موجود باشد.
آبروها
1-بارهای مرده
فشارهای افقی و عمودی خاک بر روی آبروها بوسیله روشهای تحلیلی مستند یا روشهای شناخته شده مناسب بر اساس اصول مکانیک خاک و رفتار متقابل سازه و خاک محاسبه می شوند در غیر این صورت فشارهای طراحی بر اساس منتجه وزن یک سیال معادل بشرح زیر تعین می گردد.
2-آبروهای داخل ترانشه وآبروهای بدون ترانشه روی بستر نرم
الف- ابروهای صلب بجز قوطی های بتن مسلح :
1-برای فشار قائم خاک ………… 1922
برای فشار جانبی خاک ………..480
2-برای فشار قائم خاک ……….. 1922
برای فشار جانبی خاک ………..1922
ب-قوطی های بتن مسلح:
1-برای فشار قائم خاک……….. 1922
برای فشار جانبی خاک ……….480
2-برای فشار قائم خاک ……….1922

برای فشار جانبی خاک ………. 961
ج-ابروهای انعطاف پذیری‌ :
برای فشار قائم خاک ………1922
برای فشار جانبی خاک ……..1922
3-ابروهای بدون ترانشه روی بستر غیر نرم

پی ها
پی های ابروها باید در ترازی واقع شوند که از وجود یک بستر محکماطمینان حاصل شود، یا اینکه برای توزیع فشار روی کل سطح افقی سازه از یک کف بتنی پر فولاد بحره گرفت .هر جای که در معرض فرسایش قرار دارد باید مونع مناسبی در هر دو انتهای ابرو قرار داد ودر صورت باید کل مساحت کف بین دیوارهای جانبی را زیر سازی نمود. در جای که بستر کف مسیر اب در معرض فرسایش قرار دارد نباید در طول کف زیر سازی نشدهء زیر یک آبروی لوله أی از موانع دیواری یا اعضای قطری استفاده کرد . چنانچه شرایط ایجاد کند باید در پایه های ابرو آرماتور گذاری طولی انجام گیرد..

4-توزیع بار چرخها روی خاکریزها
چنانچه عمق خاکریز 60 سانتیمتر یا بیشتر باشد .فرض می شود که بارهای متمرکز روی مربعی به ضلع 75/1 برابر عمق خاکریز بطور یکنوخت توزیع میشوند.
– زمانی که این سطح های بدست امده برای چند بار متمرکز یکدیگر را بپوشانند ،کل نیرو بطور یکنواخت روی سطحی که توسط محدوده خارجی سطوح توزیع بارهای منفرد مشخص می شود .توزیع میگردد ولی عرض کلی توزیع بار نباید از پهنای کل دال تکیه گاهی تجاوزنماید .در مورد دهانه های منفرد ، در صورتی که عمق خاکریز بیش از 4/2 باشد یا بیش از طول دهانه باشد می توان از اثر بار زنده صرفنظر کرد برای دهانه های پیوسته ،زمانی که عمق خاکریز بیش از فاصله بین وجه های تکیه گاههای انتهای یا پایهای کناری باشد میتوان اثر بار زنده را نا دیده گرفت .چنانچه عمق خاکریز کمتر از 60 سانتیمتر باشد ،بار چرخ مشابه با بارهای متمرکز در دالها توزیع میشود .هنگامی که لنگر خمشی بار زنده و ضربه محاسبه شده در دال های بتنی ،بر اساس توزیع بار چرخ روی خاکریز ،از مقدار بدست امده از بند 3/24 تجاوز کند ، لنگر خمشی بار زنده وضربه بدست امده از بند مذکور ملاک عمل خواهد بود .
5- فولاد توزیع
چنانچه عمق خاکریز از 60 سانتیمتر تجاوز کند .به فولاد گذاری برای توزیع جانبیبارهای متمرکز احتیاجی نیست.
6- طراحی

برای طراحیابروها به فصل 17 مراجعه شود
زیر سازه ها
1- فاصله گذاری ،جهت ونوع پایه میانی
محل پایه های میانی با توجه به ضوابط دریا نوردی فواصل ازاد و کمترین ممانت برای عبور جریان رود خانه در زمان طغیان باشند .پیش بینی های لازم برای عبور اجسام شناوروقطعات یخ بوسیله افزایش طول دهانه ها وفواصل ازاد قائم وبه وسیله انتخاب صحیح نوع پایه م

یانی وبا استفاده از منحرف کننده ها باید انجام شود .چنانچه پرده سپرهای بزرگ در بسترهای ناپایدار رود خانه ها قرار میگیرند ،ملاحضات ویژه ایدر مورد ابشتگی باید در نظر گرفته شود .
2- پایه های میانی
-کلیا ت
پایه ها باید در برابر بار مرده ،بارهای زنده روی جاده ،بارهای باد (موثر روی پایه ورو سازه) ،نیروهای ناشی از جریان اب ،یخ های شناور واجسام شناور و همچنین نیروهای طولی در انتهای مقید دهانه ها مقابله کنند.
-در صورت لزوم،با توجه به ضایعات ناشی از قطعات یخ واجسام شناور بایستی بوسیله گرانیت ،اجرهای شیشه أی ،چوب یا دیگرمواد مناسب ،سطح پایه ها را در مقابل سایش محافظت کرد .
دماغه پایه
در رودخانه های که حاوی قطعات یخ واجسام شناور هستند ، دماغه پایه را باید به منزله یک یخ شکن طراحی کرد .چنانچه از یک نبشی فولادی یا دماغه فلزی استفاده می شود ،باید ان را بطور موثر توسط وسایل مهاری مناسب به مصالح پشت ان محکم نمود .
3-پایه های فولادی استوانی :
کار برد :
حتی المکان نباید از پایه های فولادی استوانه أی استفاده کرد وهرگز نباید از انها در محلی استفاده نمود که در معرض فشار جانبی خاک قرار بگیرند .در موارد خاصی که استفاده از انها مجاز است ،ضوابط زیر باید اجرا شوند .
-عمق
ضوابط کلی داده شده برای عمق پی ها در فصل 4 را باید برای پایه های فولادی استوانه أی نیز بکار برد ، بجز در مورد لوله های فولادی که بر بستر های شنی بدون شمع زنی تکیه دارند که برای انها باید عمقی بیش از 4/2متر زیر بستر دائمی رودخانه در نظر گرفت . در صورت لزوم برای جلوگیری از زیانهای نشست باید این عمق افزایش یابد.
شمع ها
شمع های که پایه های استوانه أی را نگه می دارند باید با امتداد یافتن به اندازه کافی
عموماً نه کمتر از8/1 تا 4/2 متر ،به درون بتن ریخته شده در پایه ها ،انها را کاملاً
مهار کنند.
-ابعاد دجداره
حداقل ضخامت فلز جداره پایه های استوانه أی برابر 8 میلیمتر است .در صورت لزوم برای تامین مقاومت وصلبیت جهت جای گذاری جداره ،این ضخامت باید افزایش یابد .کف پایه باید بر اساس ظرفیت باربری مجاز شمع وخاکطبق ظوابط این ائین نامه طراحی شود ولی زمانی که قطر لازم برای این ظوابط بزرگتر از مقدار بدست امده برای کنترل لهیدگی رو سازه باشد ،میتوان قطر رادر محل اتصال کاهش داد .حداقل قطر استوانه های فولادی مورد استفاده در پایه ها برابربا 107 سانتی متر میباشد.

اتصالات و درز ها
تمامی درز های افقی باید لب به لب باشند .اگر گوشه های ورقها پخ شوند،درز های قائم می توانند لب به لب قرار گیرند.چنانچه اتصالات در محل انجام می گیرند ،مقطع پایئنی لوله باید حداقل تا 60 سانتیمتر بالاتر از سطح اب امتداد یابد .
-مهار بندی
در داخل پابه های استوانه أی باید

مهار بندی کافی پیش بینی نمود که عموماً شامل دیافراگم تقویتی بتنی یا فولادی می شود که به لوله ها محکم بسته می شوند .عمق این دیافراگم ها تا حدی که شرایط اجازه میدهند باید بزرگ انتخاب شود.
4-تکیه گاههای کناری
-کلیات
تکیه گاههای کناری باید در مقابل فشار خاک طبق مندرجات بند 3-20 ،وزن خود تکیه گاه کناری ورو سازه پل ،بار زنده روی روسازه یا خاک ریز دسترسی ،نیروهای با دو نیروهای طولی (زمانی که انتها مقید شده است) ونیروهای طولی ناشی از اصطکاک یا مقاومت برشی نشیمن های تکیه گاهی ،طراحی شوند طراحی بر مبنای ترکیبی ازاین نیروها که بدترین شرایط بار گزاری راسبب شود ،انجام می گردد.
این تکیه گاه ها باید بطور مطمئن در برابر واژگونی حول پنجه پی ، در برابر لغزش روی بستر پی ودر برابر خرد شدن مصالح بستر یا دربرابر اضافه بار شمعها در نقطعه أی که حداکثر فشار رخ می دهد ،طراحی شوند .
در محاسبه تنشها در تکیه گاههای کناری وزن مصالح خاکریز روی وجه پشتی شیبدار یا پله أی تکیه گاه و یا روی کف یک پی گسترده بتن مسلح را می توان به عنوان قسمتی از وزن موثر تکیه گاه در نظر گرفت در مورد پی های گسترده پاشنه عقبی باید به عنوان طره أی نگه داشته شده در ساقه تکیه گاه تحت بار گذاری کل وزن مصالح سربار طراحی شود وگر نه از روش دقیقتری باید استفاده نمود.
سطح مقطع تکیه گاههای کناری سنگی یا بتنی غیر مسلح باید به گونه أی بتشد که از تولید تنش کششی در مصالح جلو گیری شود
فولادهای حرارت

بجز در مورد تکیه گاههای کناری وزنی برای جلو گیری از تشکیل ترکهای حرارتی و انقباضی باید فولاد گذاری افقی حداقل 7/2 سانتیمتر مربع به ازای هر متر مربع ارتفاع پیش بینی نمود.
دیوار جناحی
دیوارهای جناحی باید برای حفظ اندازه مطلوب خاکریز جاده و محافظت در مقابل فرسایش دارای طول کافی باشند . طول دیوار جناحی با توجه به شیبهای لازم برای جاده محاسبه می شود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:18 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق آناتومو فیزیولوژی چشم انسان با word دارای 113 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق آناتومو فیزیولوژی چشم انسان با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق آناتومو فیزیولوژی چشم انسان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق آناتومو فیزیولوژی چشم انسان با word :

بخشی از فهرست دانلود تحقیق آناتومو فیزیولوژی چشم انسان با word

چکیده
مقدمه
1-آناتوموفیزیولوژی چشم انسان
2-نور و رنگ
الف-طیف مرئی و طول موجها
ب-شاخص های اصلی رنگ
ج-انواع نور رنگها
3-دمای رنگ و باز سازی رنگ
4-فیلترهای خاص عکاسی رنگی
5-ادراک رنگ و انواع کنتراست رنگ
6-تاثیرات روانی رنگ
7-حضور نمادین رنگ
8-نقش رنگ در ترکیب بندی
9-تاثیرات متفاوت رنگ در اقوام و ملل مختلف
10-نتیجه گیری
11-منابع

همان گونه که از عنوان پایان نامه پیداست، تحقیق د ر مقوله رنگ و تاثیر آن بر بیننده هدف کلی پایان نامه است. در این راستا د ر بخش های نخستین سعی بر این بوده است که تعریفی علمی از رنگ و نور ، انواع نور – رنگها ، شرح مختصری درباره دمای رنگ، بازسازی رنگ در امولسیونهای مختلف و فیلترهایی که در عکاسی به شیوه رنگی به کار می‌روند، بیان شوند.
ادراک رنگ و تاثیرات روانی چند رنگ در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند همچنین به جنبه‌های نمادین رنگ پرداخته می‌شود. چگونگی بهره گیری از رنگ و تاثیر آن در ترکیب بندی نیز از مقولات مورد بحث می‌باشد و در پایان به تاثیر رنگ بر اقوام و ملل مختلف پرداخته می‌شود و در بخش های مختلف پایان نامه نگاهی به عکس‌هایی از «ارنست هاس» به عنوان نمونه‌هایی از عکسهای موفق رنگی به صورت الگوهایی برای راهنمایی عکاسان تازه کار در جهت خلق آثار ارزشمند، مطرح می‌شود.
ابداع عکاسی این امکان را فراهم ساخت که اشیاء، اماکن، مناظر و حتی آدم های عادی گرداگرد ما بتوانند نقشی نمادین اجرا نمایند و در مسیر ذهنی معنا آفرینی و محتوایابی تاثیر روشنی بر جای گذارند. دیدن این موضوعات عادی طبیعی با چشم هر چند ممکن است احساس برانگیز باشد یا حتی یاد آور خاطره‌ای باشد اما کمتر می‌تواند نمادین، معنی ساز یا محتوا آفرین بوده، ذهن را به حقیقتی ورای خود موضوع سوق دهد مگر آن که چشمی که می‌بیند، چشم حقیقت بین عارفی باشد. این در حالی است که اگر همین اشیاء،‌مناظر و موضوعات را اشکال و خصوصیات بصری متفاوتشان در قاب عکسی حضور یابند از مرتبه فردیت خود بالاتر رفته، حکم نمونه نوعی (نمونه عام) پیدا می کنند. یک درخت پیش از آن که در قاب دوربین قرار گیرد، درخت معینی است که در جای معینی روییده است اما با قرار گرفتن در عکس نمونه عام تمام درختان مشابه شده، باز آفرین معنای کلی درخت خواهد بود. بدین ترتیب وقتی یک شیء در عکسی حضور می‌یابد، اعتباری بیش از فردیت خود می‌یابد و هم از این رو می تواند به شکلی خاص‌تر اثر گذارد و در کنار آن قوی‌تر نماد سازی کند یا ژرف‌تر معنا آفرینی نماید. بی جهت نیست که دیدن جهان و پدیده‌های آن در عکس نه تنها تکراری و کسل کننده نیست بلکه در این مهمانی جدید چشم‌ها «دیدن» حقایقی بر بیننده عکس آشکار می شود که کمتر از رویت واقعی و طبیعی جهان با چشم حاصل می‌شود. پس عکاسی نوعی از دیدن است که نسبت به دیدن عادی نقش ذهن در آن فعالتر است. این تفاوت در دو نوع دیدن در اوایل تاریخ عکاسی محسوس تر بود، زمانی که همه عکس ها سیاه و سفید بودند. عکاسی سیاه و سفید با باز ترجمه رنگها به مقادیر و درجات متفاوت تیرگی و روشنی، جهانی متفاوت از جهان واقعی رنگی پدید آورد که به شدت متفاوت از تمام تجربه‌های بصری انسان پیش از ابداع عکاسی بود. نبود رنگ و ساز و کار انتزاعی تصاویر سیاه و سفید فرآیند معنا‌آفرینی اشیاء و موضوعات عادی قرار گرفته در عکس را تشدید می‌نمود. عکس یک درخت، نه تنها نمونه عام تمام درختان محسوب می‌‌شد بلکه از سوی دیگر بی تشابه به تمام درختان نیز می‌نمود: درخت سیاه و سفید. این تجربه متفاوت جدید ما را دعوت می کرد که یکبار بدون حضور رنگ به سایر خصوصیات گرافیکی پدیده‌ها نظیر فرم، شکل، بافت، تضاد و … متمرکز شویم. هر تجربه جدید متفاوتی معمولا در اولین گام به حیرت و سپس به دریافت یعنی به درک معنا منجر می‌شود و عکاسی سیاه و سفید چنین سلوکی را در عرصه هنر برای مخاطبین به دنبال داشت و هم از این روست که هنوز علی رغم اینکه سالها از تولد عکاسی رنگی می‌گذرد بسیاری عکاسی سیاه و سفید را مؤثرتر و هنری‌تر می‌دانند اما چه دلایلی بر این نظر می‌تواند برشمرد:
رنگ، انرژی فوق العاده حضور خود را چنان به تصویر می‌افزاید که ممکن است نظام همنشینی خطوط و اشکال و بافتها را بر هم زند. پیراهن سرخی بر تن دخترکی چنان حضور خود را فریاد می‌زند که چشم ها را از چهره یا هر موضوع دیگری به خود معطوف می‌سازد. در عکس سیاه و سفید، درجات و مقادیر مختلف سیاهی و سفیدی همنشینی آرامتری در کنار هم دارند، هر چند حضورشان به بودن یکدیگر قوت می‌بخشد، هر چند حضور همدیگر را به واسطه قانون اضداد معنی می‌کنند و هر چند تعارض و تضاد و تباینی را حاصل می‌کنند اما در هر حال این همنشینی متین‌تر از همنشینی رنگهاست. کنار هم قرار گیری رنگها با جنجال بیشتری همراه است و انرژی بصری فوق العاده‌ای را در متن تصویر آزاد می‌کنند. این انرژی گاه ممکن است فرآیند مواجهه و ادراک اثر را مختل نماید. یک عکس سیاه و سفید از چهره زنی زیباروی در نبود رنگ فرصت تمرکز بر تناسب آرام خطوط و زیبای فرم های موجود در چهره را فراهم می‌سازد حال آن که رنگهای مشاطه گونه، زیبایی کمتر موقری را فریاد می‌زند و به جای آن که زیبایی را بنمایاند، آن را پنهان می دارد.
به همین دلایل است که بسیاری از عکاسان از پیدایش عکاسی رنگی ناخشنود بودند و رنگ را مانع از ارتباط کامل مخاطب وعکس می دانستند اما به زودی ثابت شد که این انرژی بی‌دریغ اگر به درستی سازمان یابد خود می‌تواند بیش از هرعامل گرافیکی دیگری نمادین باشد یا معنایی را آفرینش نماید و عکاسی رنگی هر چند جهانی شبیه‌تر (نسبت به عکاسی سیاه و سفید) به جهان واقعی در مقابل چشمان ما می نهد اما دریافت رنگ کاملا متفاوت از دریافت رنگ در جهان واقعی صورت می‌پذیرد و هم از این روست که با شدتی بیشتر می‌تواند تاثیر داشته باشد، دقیقتر می‌تواند نماد چیزی باشد و جدی‌تر می تواند معنایی خلق کند. حقیقت آن است که خصوصیات چشم و ذهن ما باعث می‌شوند که تاثیر پذیری ما از رنگ چه در زندگی عادی و چه به هنگام دیدن عکس شدید باشد. به یاد آوریم که در زندگی، رنگ بیش از فرم یا شکل ما را بر می‌انگیزاند. به هنگام غروب، بیش از آن که از فرم خورشید یا شکل افق یا حالت ابرها متاثر شویم، رنگ سرخ یا طلایی غروب در خاطرمان می‌ماند و از این روست که در بیان ادبی،‌غروب را اغلب با صفات مربوط به رنگ همراه می‌سازند تا صفات مربوط به شکل و فرم و … مثلا می گویند غروب طلایی یا غروب سرخ خونبار، عاشق سراپاچشم، پیش از آن که شکل و بافت و فرم پیراهن معشوق را به چشم ببینید، رنگ جامه او را می‌شوراند. به یاد آوریم که در زندگی ، وقتی فاصله رویت زیاد می‌شود بخش عمده‌ای از اطلاعاتی که چشم و ذهن ما دریافت می‌کند، رنگ است و فرم کلی موضوع است و بدین ترتیب سایر شاخصه‌های ظاهری موضوعات نظیر شکل دقیق ، جزئیات و بافت پنهان می‌مانند. به یاد آوریم روان ما بیش از هر شاخصه‌ای از رنگ متاثر می‌شود و وجود شاخه‌ای در روانشناسی به نام روانشناسی رنگ نشانی از این تاثیر پذیری ویژه است. در نهایت می‌‌توان گفت که رنگ هم در زندگی و هم در عکس (به شکلی ویژه) حضور جلوه گرتر از سایر ویژگیهای پدیده‌ها دارد و از این رو عکاسی رنگی نیازمند دانش و وسواس ویژه‌ای است. بخشی از این دقت نظرهای لازم الاجرا به شرح زیر هستند:
الف:در نظر داشته باشیم که یک نمای واحد را برای عکس سیاه و سفید و عکس رنگی به دو شیوه متفاوت باید ترکیب بندی کنیم.
ب:باز ترجمه دقیق یا تغیر یافته رنگهای یک صحنه دو عکس متفاوت از آن صحنه با دو تاثیر مختلف را به دست می‌دهد.
ج:ورود هر رنگ به قاب به معنای حضور پر توان احساسی خاص، زایش پر جنجال نمادی ویژه یا آشکاری پیدای معنایی منحصر به خود است در نتیجه هر چه متعددتر و متضادتر در پهنه قاب قرار گیرند کنترل تاثیر عاطفی آنها و تداعی معنای حاصل از حضورشان دشوارتر و احتمال خطای در آن بیشتر خواهد بود.
به طریق خلاصه می‌توان گفت که شناخت تاثیرات عاطفی رنگها، تعبیرات نمادین آنها و نکات کامپوزیشنال در بکارگیری آنها برای عکاسی
ضروری است. این پایان نامه در راه شناخت همین موارد گام نهاده است.
آناتوموفیزیولوژی چشم انسان
چشم انسان همچون یک دوربین عکاسی است و صفحه حساسی که بر آن تصویر شکل می‌گیرد پرده‌ایست به نام شبکیه، این پرده قسمت حساس به نور چشم است و از دو نوع سلول مخروطی شکل و استوانه‌ای شکل تشکیل می‌شود. سلولهای مخروطی شکل به رنگهای خاصی حساسند و سلولهای استوانه‌ای شکل به جز رنگ قرمز به همه رنگها حساسند. وقتی این سلولها تحت تاثیر نور قرار می‌گیرند تحریک شده این تحریکات عصبی از راه رشته‌های عصبی بینایی به مغز می‌رسند و موجب می‌شوند رنگ و نور احساس شود.
نور از لایه‌های مختلفی در چشم عبور می‌کند این لایه‌ها عبارتند از لایه رنگدانه، لایه هسته‌دار داخلی، لایه شبکه مانند خارجی، لایه دانه دار داخلی، لایه شبکه مانند داخلی، حساس‌ترین ناحیه از نظر دقت بینایی در مرکز شبکیه قرار گرفته که «لکه زرد» نام دارد و تنها از سلولهای مخروطی شکل تشکیل شده است. سلولهای مخروطی شکل و استوانه‌ای شکل حاوی ماده حساس به نور هستند که در برابر کمترین نور تجزیه می‌شوند و موادی که از این تجزیه حاصل می‌شود و غشای این سلولها را تحریک کرده و این تحریک به سیستم عصبی منتقل می‌شوند. شبکیه از 125 میلیون سلول استوانه‌ای شکل و 5/5 میلیون سلول مخروطی شکل تشکیل یافته که این سلولها با 900 هزار رشته عصبی با مغز مرتبط می‌شوند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:18 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود بررسی کمیت و کیفیت زباله های عفونی و شیمیایی و روش های جمع آوری و حمل و نقل آن در بیمارستان ها با word دارای 103 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی کمیت و کیفیت زباله های عفونی و شیمیایی و روش های جمع آوری و حمل و نقل آن در بیمارستان ها با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

چکیده:

امروزه یکی از معظلات زیست محیطی ،پسماندهای بیمارستانی می باشند که به علت دارا بودن عوامل خطرناک ،سمی وبیماری زا از حساسیت خاصی برخوردارند. گسترش شهرها وافزایش جمعیت آنها، سرعت روند ایجاد انواع موسسات ومراکز درمانی را به شدت افزایش داده است.همچنین افزایش تعداد ارباب رجوع وبیماران ،استفاده از وسائل یکبار مصرف،توسعه علم پزشکی ودارویی ،مصرف بالای سرانه دارو در کشور واختراع ، تولید ومصرف داروهای پیچیده تر باعث تنوع کمیت وکیفیت پسماندهای بیمارستانی شده اند. طبق مطالعات انجام شده  حدود630 نوع ماده شیمیایی ودارویی در بیمارستان ها مصرف می شوند که در حدود300نوع آنها سمی وخطرناک می باشند .در حال حاضر با استفاده از سیستم های استریل کردن  وبی خطرسازی اقدام به دفع پسماندهای بیمارستانی می کنند .دربیشتر کشورهای پیشرفته ،زباله های بیمارستانی قبل از دفع، تفکیک می شوند. به طوری که هم اکنون در این کشورها فقط 15درصد زباله های بیمارستانی ، خطرناک هستند.
در این تحقیق به روش توصیفی –مقطعی وبه وسیله لیست کنترلی ومشاهده مستقیم در سال 1392 صورت گرفت.جامعه مورد مطالعه بیمارستانشهدای سرپل ذهاب بود .جهت تعیین مقادیر کمی میزان پسمانده های عفونی  تیز وبرنده دارویی وشیمیایی تولیدی هر روز با باسکول غیر دیجیتال توزین ومیانگین روزانه آن در 2فصل مختلف به دست آمد. به کارگران آموزش داده شده زمانی که سه چهارم کیسه ها پرشده جمع آوری پسماند انجام شود .جمع آوری پسماندهای عفونی وعادی سه نوبت در شبانه روز انجام می شود ساعت7صبح ،ساعت14 وساعت 22شب )همچنین بازدید روزانه وضع مواد دفع شده از نظر کیفیت مواد ونحوه جمع آوری  ونحوه نگهداری بی خطر سازی پسماندهای پزشکی با  با اتوکلاو به روش شیمیایی انجام شد. نتایج در برنامهexellبه صورت جدول ثبت ونمودارهای هر ماه در این برنامه رسم گردید.نمودارهای فصلی ومقایسه ای نیز ترسیم شد.
نتایج این تحقیق نشان داد که اختصاص بیشتر از36% پسماندهای تولیدی به پسماندهای عفونی در فصل پاییز  همچنین اختصاص بیشتر از34%پسماندهای تولیدی به پسماندهای عفونی در فصل زمستان وبیشتر از 31% واختصاص بیشتر از25%در فصل بهار پسماند پزشکی رقم بسیار بالایی است. دربیمارستان روزانه15/105کیلوگرم زباله تولید می شود که سرانه آن24/4 کیلوگرم برای هر تخت  اشغال شده است.از این مقدار29/1کیلوگرم به ازاء هر تخت  زباله عفونی است  .درصد زباله های عفونی  به کل زباله ها در بیمارستان7/29 درصد است.


فصل اول

کلیات

کلیات:

باوجودروش های نوین جهت دفع پسماندهای بیمارستانی در بسیاری  از مناطق  کشور دفع این پسماندهای خطرناک همچنان به روش سنتی واز طریق دفن صورت می گیرد .دفن پسماندهای بیمارستانی علاوبر آلودگی های زیست محیطی .آب های زیر زمینی خطر گسترش برخی از بیماری ها را در پی دارد . دفن پسماندهای بیمارستانی وعفونی به شیوه های کنونی در کشور می تواند عواقب وپیامدهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد .استفاده از دستگاه زباله سوز و حتی پلاسما کردن نیز  با تکنولوژی های روز جهان فاصله بسیاری  دارد ولازم است جهت امحاء پسماندهای  بیمارستانی  از شیوه های نوین وجدید استاندارد بهره جست . درحال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی به روش بی خطر کردن واستریل کردن صورت می گیرد. واین شیوه جایگزین دفع  کردن پسماندهای بیمارستانی از طریق پلاسما کردن ودستگاه زباله سوز شده است . دفن پسماندهای بیمارستانی به روش کنونی، همچنین استفاده از زباله سوز به دلیل آلودگی های که به همراه دارد به عنوان یک بحران جدی تلقی می شود . در زمان حاضر پسماندهای عفونی مراکز بهداشتی ، درمانی ، مطب ها وآزمایشگاه های تشخیص طبی ومراکز درمانی از جمله بیمارستان ها  با زباله های شهری امحاء می گردد.که بر بهداشت وسلامت مردم تأثیر گذار است.پسماندهای شهری قابل بازیافت وتبدیل به کود وقابل استفاده در سطح شهری می باشد وبه این علت مخلوط نمودن پسماندهای شهری وبیمارستانی تهدیدی است برای بهداشت شهروندان وکارکنان بخش خدمت شهری ، شهرداری ها وسازمان های مدیریت  .

پسماند که با این قبیل پسماندها در تماس می باشند کشورهای پیشرفته وتوسعه یافته پیش از این از زباله سوز وسپس از طریق پلاسما اقدام به امحاء پسماندهای عفونی می کردند(سیف زاده، ثانی گر،گرمرود،محمد وهمکاران1391).


منابع:
1- اسدی،فاطمه وهمکاران 1391،بررسی کمی وکیفی پسماندهای بیمارستانی در استان کرمانشاه بیمارستان امام رضا.
2-اسدی ،محمود وهمکاران1374،مدیریت مواد زاید خطرناک،انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
3-الماسی،علی ،نامداری،فریده1391،بررسی وضعیت بهداشت محیط بیمارستان های استان ایلام.
4-امینی ، تپوک؛فهیم وهمکاران1391،بررسی وضعیت مدیریت زباله های بیمارستان های آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
5-بنائی ، بهمن وهمکاران1391، بررسی راهکارهای عملی دفع زبالهبیمارستانی با استفاده از روشSwOT دردر دوبیمارستان شهر کرد.
6-بینایی تولایی،شبنم وهمکاران1391، بررسی وضعیت بی خطر سازی زباله های عفونی ونوک تیز،در12بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد
7-خرد پیشه، زهره وهمکاران1391،بررسی کمیت وکیفیت تولید زباله در بیمارستان زنان در بندر عباس،شانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران،مهر1392
8-درگاهی،عبدالله وهمکاران1389،بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای بیمارستانی شهر ساری ، شانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران
9-دریاباری،سیدمحمد صادق1379،بررسی وضعیت جمع آوری ودفع زباله های بیمارستانی شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد
10-زارعی، امین الله وهمکاران1379، بررسی مدیرت پسماند بیمارستانی در سه شهر آمل ، بابل وبابلسر.
11-سیف زاده ثانی گرمرود، محمد وهمکاران1391، ارزیابی تکنولوژی بی خطر سازی پسمانده های بیمارستانی بجنورد
12-ضوابط وروش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی وپسماندهای وابسته وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی،سازمان حفاظت محیط زیست کمیسیون امور زیر بنایی مجلس،استناد به ماده11 قانون مدیریت پسماند(پسماند1383)
13-عبدلی ،محمد علی1372، سیتم مدیریت مواد زائد جامد شهری وروش های کنترل آن سازمان بازیافت وتبدیل مواد شهری تهران.
14- عبدلی ،محمد علی1372،سوزانندها وکاربرد آن در حذف مواد زائد،مجموعه مقالات سمینار
15-عبدلی ،محمد علی1372،مجموعه مقالات برنامه ریزی اجرایی طرح جمع آوری حمل ودفع بهداشتی مواد زائد بیمارستانی، شهرداری تهران،سازمان بازیافت وتبدیل مواد.
16-عمرانی، قاسمعلی،1359،مواد زاید جامد،جلد اول انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
17-عمرانی،قاسمعلی1369، مواد زاید جامد،جلد دوم انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
18- عمرانی،قاسمعلی1374،مقدمه ای بر مدیرت زباله در بیمارستان ها ومراکز بهداشتی ،  انتشارات علمی دانشکده بهداشت وموسسات بهداشتی تحقیقاتی
19- عمرانی،قاسمعلی1374، مقاله جمع آوری ودفع زباله در شهرهای مختلف علوم پزشکی تهران.
20-فتحی،شهروز1379،مکانیابی ودفع بهداشتی ضایعات عفونی بیمارستانی شهر اراک،پایان نامه کارشناسی ارشد.
21-قهرمانی،اسماعیل1390،بررسی کیفی وکمی پسماندهای تولیدی بیمارستان بعثت سنندج،انتشارات آروین، فصلنامه کمیته تحقیقاتی گیلان
22-کریم زادگان،حسن1375،بررسی وضعیت جمع آوری ودفع زباله مراکز بهداشتی ودرمانی استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
23-مجلسی،منیره1376،بررسی مدیریت موادزائد شهر تهران،فصلنامه علمی سازمان حفاظت محیط زیست، جلد نهم
24-محمدیان فضلی،محمد وهمکاران1390،بررسی کمی وکیفی ونحوه مدیریت پسماند در بیمارستان های استان زنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد جلیل نصیری.
25-مرکز سلامت محیط وکار،راهنمای سرفصل ها ومحتوای برنامه آموزش مدیریت پسماند پزشکی،تابستان1391
26-منوری،مسعود1376، دفع مواد زاید شهری در روسیه ، فصلنامه علمی سازمان حفاظت محیط زیست،جلد نهم.
27-منوری،مسعود1372،گزارش مقدماتی ارزیابی مزایا ومعایب طرح جدید جمع آوری ودفع زباله شهر تهران، شهرداری تهران،سازمان بازیافت وتبدیل مواد.
28-میران زاده ،محمدباقر وهمکاران1390،بررسی عملکرد دستگاه سترون سازی زباله های عفونی بیمارستان شهید بهشتی کاشان،انتشارات مجله سلامت ومحیط، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی بهداشت ایران.دوره چهارم ، شماره چهارم، زمستان1390
29-نوری،محسن،ندافی،کاظم1389،بررسی عملکرد دستگاه های بی خطر ساز زباله های عفونی شهر قزوین،دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی تبریز، همایش ملی بهداشت محیط ایران،مهر1392


30-Obekpa, S.et al. 2011,Healthcare Waste Management in Nigeria:A case study , Journal of,public Health and Epidemiology Vol.3(3)
31-Sanida ,G. et al.,2014, Assessing generated quantities of infectious medical wastes: A case study for a health region administration in Central Macedonia, Greece
Assessment of Medical Waste Managemen , 2014 , et al. Amal. , 32 Sarsour
, Selected Hospitals in Gaza Strip Palestine: A Pilot Study International Journal of Scientific Research in Environmental Sciences
33-Thawon, N.& elivio, B., 2012,A Design Study of Sustainable Infectious Waste Management Systems for Small Healthcare Providers in North-EasternThailand,OIDA Internationi Journal of Sustainable Development ,
Vol.4.No.4
alzahra.mui.ac.ir/.../zobalehay%20bimarestani.pdf
http:/balini.tbzmed.ac.ir
http://www.tosantajhiz.com/fa/fullservices.php www.eshiraz.ir/bazyaft/fa/pezeshki,6303
www.ssu.ac.ir
www. hospital-health.com www.pezeshk.                                                       


واژه نامه
 
محیط کشت جمع آوری نوع آمریکایی    ATCC:American Type Collection Cultur      
باسیلوس آتروفائوس    Bacillus Atrophaeus      
مخزن نگهداری پسماند    Bin      
مرکزکنترل بیماری    Center for disease control      
موادزایدشیمیایی    Chemical waste      
آژانس حفاظت محیط زیست    EPA: Environmental Protection Agency      
باکتری ژئوباسیلوس استئاروترموفیلوس    Geobacilus SteartermopHilus      
پسماندهای درمانی-بهداشتی    Health- Care Wastes      
مواد زاید عفونی    Infection waste      
مدیریت زباله های پزشکی    Medical Waste Managemen      
مواد زاید پاتولوژیک    Pathological Wastes      
مواد زاید دارویی    Pharmaceutical waste      
مواد زاید رادیواکتیو    Radio active wastes      
قانون بازیافت وحفاظت ازمنابع    Resource Conservation and Recovery Act      
سفتی باکس    Safety Box      
پسماند برنده    Sharps waste      
قوت ها،ضعف ها،تهدیدها    SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threatss      
تریپتوسوی آگار    TSA      
تریپتوسوی براث    TSB      
سازمان بهداشت جهانی    World Health Organization

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ