سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاد خدا، لذّت دوستداران [ خدا ] است . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 95 مرداد 31 , ساعت 4:56 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله بررسی نقش اعتماد مردم به نهادهای نظم و قانون و تاثیر آنها بر میزان امنیت اجتماعی نقاط مرزی ( مطالعه موردی: شهرستان مرزی بازرگان استان آذربایجان غربی) با word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی نقش اعتماد مردم به نهادهای نظم و قانون و تاثیر آنها بر میزان امنیت اجتماعی نقاط مرزی ( مطالعه موردی: شهرستان مرزی بازرگان استان آذربایجان غربی) با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی نقش اعتماد مردم به نهادهای نظم و قانون و تاثیر آنها بر میزان امنیت اجتماعی نقاط مرزی ( مطالعه موردی: شهرستان مرزی بازرگان استان آذربایجان غربی) با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی نقش اعتماد مردم به نهادهای نظم و قانون و تاثیر آنها بر میزان امنیت اجتماعی نقاط مرزی ( مطالعه موردی: شهرستان مرزی بازرگان استان آذربایجان غربی) با word :

چکیده

امنیت اجتماعی در پی تأمین امنیت برای گروههای اجتماعی است که نقش هویتسازی را برای اعضای خویش ایفا میکنند.

احساس امنیت در جوامع، پیش زمینه لازم برای توسعه اجتماعی یک جامعه است. لازمه حضور مردم در فضاهای عمومی شهر و روستا، وجود امنیت اجتماعی برای آنان است. از مهمترین عوامل تهدید کننده این حضور بروز ناامنی و ترس و نگرانی است.

ناامنی یک مانع جدی بر سر راه رشد و شکوفایی و توسعه همه جانبه جوامع محسوب می شود. این موضوع در شهرهای مرزی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این پژوهش سعی شده است که امنیت اجتماعی شهرهای مرزی، خاصه شهر مرزی بازرگان در استان آذربایجانغربی مورد بررسی قرار گیرد. متغیرهای مورد بررسی میزان اعتماد به نهادهای قانونی (نیروی انتظامی و دادگاه) میباشند. این پژوهش در بخش نظری، کتابخانهای و در بخش عملی، میدانی بوده و ابزار اصلی در جمع آوری اطلاعات آن پرسشنامه است. جامعه آماری مورد بررسی اهالی شهرستان بازرگان و روستاهای پیرامون آن بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 50 نفر انتخاب و پرسش نامه در میان آنها توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از ارتباط معنی دار و مثبت بین اعتماد مردم منطقه به نهادهای قانونی مرتبط با امنیت بخصوص امنیت اجتماعی و میزان امنیت اجتماعی در شهرهای مرزی از جمله شهر مرزی بازرگان است. همچنین مشخص گردید که بین سطح سواد و اعتماد به نهادهای قانونی مرتبط با امنیت اجتماعی رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج پژوهش مشخص کرد که میزان اعتماد به نیروی انتظامی در شهرستان مرزی بازرگان از روستاهای اطراف آن بالاتر است. همچنین نتایج پژوهش مشخص نمود که تعداد رجوع افراد به نهادهای قانونی به نسبت جمعیت در شهر بسیار بیشتر از روستاها بود. با توجه به نتایج حاصله مشخص گردید که میزان رضایت از نیروی انتظامی به عنوان یک نهاد قانونی برای تامین امنیت اجتماعی در سطح قابل قبولی قراردارد.

واژگان کلیدی: بازارچه مرزی، امنیت شغلی، بازرگان، غرفه داران

مقدمه

به موازات گسترش اجتماعات و پیچیده تر شدن روابط و تعاملات اجتماعی ، موجود بشری وارد روابط گوناگونی شد که عرصه-

های زندگی را تحت عناوین اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و;از هم متمایز کردند و امنیت او را تحت الشعاع قرار

957

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

دادند. در ادبیات مربوط به امنیت، تا قبل از سال 1980 و به خصوص قبل از چاپ کتاب »مردم، دولت ها و هراس« نوشته ی باری بوزان، امنیت مساوی با قدرت و به طور اخص قدرت نطامی بود. تحول اساسی در مفهوم امنیت در سال 1983 و با انتشار کتاب اخیر صورت پذیرفت. تلقی از مفهوم امنیت که در گذشته فقط عینی گرایی بود با دخالت دادن مفاهیم و ساختارهای ذهنی در برداشت از امنیت و گسترش حوزه امنیت از دولت ها به سایر واحدها مثل اجتماع، دچار تغییر شد .(Mcsweeney,1999,68) بنابراین امنیت از اساسیترین نیازهای بشر است. امنیت قدمتی به اندازه عمر بشر دارد و دولت ها برای تامین این نیاز اساسی ، همواره امنیت ملی را اولویت اول سیاست های داخلی و خارجی خود قرار داده و برای کسب، حفظ و گسترش آن تلاش می نمایند (آتشین،. (1380 بحث امنیت ملی و داشتن نگرانی از تهدیدات امنیت دولت های همسایه را وادار به تهیه ی ساز و کارهای دفاعی میکند. بیتردید هیچ عنصری برای پیشرفت، توسعه و تکامل یک جانبه و همچنین شکوفایی استعدادها مهمتر از عنصر امنیت و تامین آرامش در جامعه نبوده و توسعه اجتماعی، خلاقیت و فعالیت ارزشمند، بدون امنیت امکان پذیر نخواهد بود (فرماندهی نیروی انتظامی اصفهان،.(1387 بدینسان، پیش زمینه یک اجتماع سالم، احساس امنیت است که بستر ساز توسعه جوامع انسانی است و سعادت یک اجتماع نیز در گرو حفظ و بقای امنیت و احساس ناشی از آن است. جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از مهمترین دغدغههای خود را تهدید امنیت از ناحیهی مرزهای کشور میداند. طبیعتا دولت ایران و نهادهای مجری قانون به دنبال راهکارهایی برای حفظ این امنیت هستند، که در این مسیر پر پیچ و خم صاحبنظران و اندیشمندان این حوزه نیز می توانند با ارائه راهکارها و نشان دادن مسیر صحیح به دولت و مجریان قانون و در مقامی بالاتر به تامین امنیت مرزهای کشور پهناور ایران کمک کنند. از اینرو در این پژوهش که قدمی است بسیار کوچک، سعی شده است کنکاشی در رابطه با بررسی عوامل اجتماعی موثر و عملکرد نهادهای نظم و قانون در شهر مرزی بازرگان پرداخته شود.
بیان مساله:

امروزه حراست و حفاظت از سرزمین در سراسر کره زمین برای تمام کشورها یک ارزش به حساب می آید. جهت داشتن ضمانتی برای این امر داشتن مدیریت مرزها و داشتن مرزهایی با امنیت کامل نیاز می باشد. امنیت بنیادیترین نیاز یک جامعه و مهمترین عامل برای دوام زندگی اجتماعی به شمار می رود.

ماندل امنیت را اینگونه تعریف می کند: امنیت ملی شامل تعقیب روانی و مادی ایمنی است و به طور اصولی جزء مسولیت حکومتهای ملی است، تا از تهدیدات مستقیم ناشی از خارج، نسبت به بقای رژیم ها، نظام شهروندی و شیوه زندگی شهروندان خود ممانعت به عمل آورند. این تعریف به این دلیل که امنیت را تنها حفاظت از دولت نمی داند و به جای اکتساب ایمنی بر تعقیب آن تاکید می کند و نیز اینکه تهدید در قلب آن نهفته است قابل توجه است و البته از جمله تعاریفی است که روی حکومت ها به عنوان بازیگران اصلی در تعقیب امنیت ملی تاکید دارد.

مفهوم احساس امنیت یکی از شاخصههای کیفیت زندگی در شهرهاست و آسیبهای اجتماعی از مهمترین پیامدهای مختلف امنیت به شمار میآیند(عظیمی،(1384 یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده حضور مردم در فضاهای عمومی، ترس یا احساس نا امنی است. نا امنی مکانها و فضاهای عمومی نشاط و سلامتی را در زندگی روزمره مختل میکند و با ایجاد مانع بر سر راه رشد فرهنگی و مشارکت عمومی، هزینههای زیادی را بر جامعه تحمیل می نماید (افتخاری، .(1381 نا امنی میتواند عوارض و ضایعات روان شناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی بر جای گذارد. از نظر گرابوسکی نا امنی ممکن است اثرات دراز مدتی بر کیفیت زندگی و بهرهوری و اجتماعی داشته باشد (حسینی، .(1386 فقدان یا اختلال در امنیت، پیامد و بازتابهای نگرانکننده و خطرناکی برای افراد و دولتها به دنبال دارد. در همین رابطه دولتها و نظامهای سیاسی سالانه بودجههای هنگفتی را هزینه میکنند.(ترابی و گودرزی،(1384

958

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

امنیت اجتماعی، با دو مفهوم نظارت اجتماعی و اجتماعی شدن پیوند نزدیکی دارد و شناخت درست مفهوم امنیت اجتماعی و برنامه ریزی موثر برای ارتقای آن مستلزم شناخت درست ابعاد نظارت اجتماعی و اجتماعی شدن است. هدف اصلی امنیت اجتماعی برقراری نظم در جامعه و جلو گیری از وقوع انحرافات اجتماعی است.

زمانی که هویت یک گروه اجتماعی به مخاطره میافتد، مساله امنیت اجتماعی نیز مطرح میشود. در واقع هر آنچه هویت اجتماعی گروهها را به مخاطره اندازد به عنوان تهدید امنیت اجتماعی قلمداد میشود. از آنجایی که امنیت اجتماعی معطوف به گروههای فروملی، در سطح ملی یا فراملی است، تهدیدات امنیت اجتماعی نیز به همین نسبت میتواند در سطح داخلی، ملی یا فراملی مطرح باشند. نیاز به امنیت پس از نیازهای جسمانی، اساسی ترین نیاز بشر است و فقط با داشتن امنیت است که رشد و تعالی فردی و جمعی محقق می گردد. بر این اساسی تلاش مستمر برای تامین امنیت و یا گسترش دامنه آن یکی از مهمترین اولویت های کشورها در عرصه روابط بین الملل است و تامین امنیت ملی در بالاترین حد یکی از نگرانی های عمده دولت ها است(بوزان، .(1378 بی تردید در ایجاد امنیت و احساس امنیت ، عوامل گوناگونی دخالت دارند که فقدان آنها برقراری احساس امنیت را کند کرده یا مانع از تحقق آن شده است. ضرورت مطالعه و تحقیق در خصوص مسئله مطرح شده نیز از آنجا ناشی می شود که تهدیدات داخلی بالفعل و بالقوه در کشورهای کمتر توسعه یافته اغلب امنیت اجتماعی این جوامع را به خطر می اندازد.(خوشفر،1387،(293-257

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ