سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی خدا برای آن که چون خشمگین شود، بردباری کند، قطعی است [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:17 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله طرز کار آسانسور با word دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله طرز کار آسانسور با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله طرز کار آسانسور با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله طرز کار آسانسور با word :

طرز کار آسانسور

اصول عملکرد: یک آسانسوربرقی با نیروی محرکه کششی دارای اتاقکی است که ازکابلهای فولادی آویزان است و این کابلها برروی قرقره محرک شیار دارحرکت می کنند.کابلهای فولادی از یک طرف به بالای اتاقک و از طرف دیگر به قاب وزنه تعادل متصل می شوند.وزنه تعادل ازمیزان بار روی موتور الکتریکی به اندازه اختلاف وزن موجود میان اتاقک همراه با بار و وزنه تعادل یا اصطکاک کم می کند.این اختلاف وزن را ((بار غیر متعادل))می نامند.وزنه تعادل معمولاً 40 تا 50 درصد وزن اتاقک به علاوه بار آن و اصطکاک وزن دارد. اصطکاک معمولاً 20 درصد وزنه تعادل است.
انواع کابل کشی:
1-کشش تک رشته ای: این شکل از کابل کشی معمولاً همراه با ماشینهای گیر بکسی به کارمی رود، اما از آن می توان برای ماشینهای بدون گیربکس با سرعتهای پایین تر 1.75 تا 2.5متر بر ثانیه نیز استفاده کرد.در این دو حالت معمولاً زاویه تماس کابل فولادی باقرقره محرک به ترتیب 140 و 180 است. قرقره محرک به ندرت از چنان قطری برخوردار است که در فاصله میانی مرکز اتاقک و وزنه تعادل قرار گیرد،به همین دلیل استفاده از قرقره انحراف ضرورت پیدا می کند.
2-کشش دو رشته ای: چون استفاده از قرقره انحراف خطر لغزش کابل فولادی را در نتیجه کاهش سطح اصطکاک کابل با قرقره محرک افزایش می دهد ، می توان از قرقره دو رشته ای استفاده کرد.از این روش در آسانسورهای پر سرعت وسنگین بار استفاده می شود.

3-کابل کشی 2 به 1 : از این روش گاهی به همراه ما شینهای گیربکسی در سرعتهای پایین تر اتاقک یعنی در حدود 1.75 تا 3 متر بر ثانیه استفاده می شود.در این حالت سرعت اتاقک و وزنه تعادل نصف سرعت محیطی قرقره محرک است و این بار روی قرقره را به نصف کاهش می دهد وامکان استفاده از موتورهای پر سرعت را فراهم می سازد که نسبت به موتورهای کم سرعت ارزانتراند.

4-کابل کشی 3 به 1: از این نوع کابل کشی برای آسانسورهای سنگین کالا در مواردی استفاده می شود که باید توان موتوروفشار روی یاتاقانها راکم کرد.
5-کابلهای توازن: در ساختمانهای بلند بالاتر از ده طبقه،بار کابل فولادی که در حین حرکت اتاقک از آن به وزنه تعادل(و بر عکس)منتقل می شود مقدار قابل توجهی است و با رسیدن اتاقک به بالا، بار کابل سیمی به وزنه تعادل منتقل می گردد.برای توازن و کاهش این پدیده،به قسمت تحتانی اتاقک و وزنه تعادل، کابلهای توازن متصل می گردد. برای جای دادن کابلهای توازن به یک گودال عمیق تر نیاز است

 

اتاق ماشین آلات در سطح پایین :
در صورتی که اتاق ماشین آلات در یک طبقه میانی یا در کف چاه آسانسور واقع شود به کابل سیمی طویلتری احتیاج است ودر این حالت کابل از دور قرقره های بیشتری عبور می کند که این خود به مقاومت اصطکاکی بالاتر و ضرورت کار نگهداری بیشتر منجر می گردد. اما چنانچه اتاق ماشین آلات در طبقه همکف قرار گیرد، چاه آسانسور از وزن ماشینهای کابل پیچی و تجهیزات کنترل خلاص می شود. موقعیت اتاق ماشین آلات مسیله نفوذ دال بام و هوابندی را نیز منتفی می سازد.

محرک استونه ای:
در این شکل کابل در جهت حرکت عقربه های ساعت و کابل دیگر در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت به دور یک استوانه می پیچد، بنابر این زمانی که کابل به دور استوانه می پیچد ، کابل دیگر از دور آن باز می شود ، نقطه ضعف محرک استوانه ای آن است که با افزایش ارتفاع ،استوانه بزرگ و سنگین می شود و بنا بر این استفاده از این سیستم به ارتفاع حداکثر 30 محدود می گردد.

کابلهای سیمی :
این نوع ازکابلهای مورد استفاده، کابلهای سیم فولادی با مقاومت کششی بالا هستند و تعداد کابلهای هر آسانسور بین 4 تا 12 عدد است . قطر کابلها 9 تا 19 میلیمتر و ضریب ایمنی آنها 10 است.
موتورهای کابل پیچی:
درصورتی که نیروی محرکه انتقالی به قرقره کششی از طریق یک چرخ دنده حلزونی باشد،موتور از «نوع گیربکسی»است. اما چنانچه نیروی محرکه از طریق اتصال مستقیم از موتور به قرقره کشش منتقل گردد،موتور از«نوع بدون گیر بکس» است. توان موتورهای بدون گیر بکس از22تا 83کیلو وات متفاوت است،اما موتورهای گیر بکسی کشش از توان3 تا 30 کیلو وات برخوردارند

موتورهای گیر بکسی تک سرعته کششی:
این نوع موتور شامل یک چرخدنده حلزونی است و با برق مستقیم یا متناوب کار می کند.زمانی که اتاقک به فاصله کمی از پا گرد طبقات میرسد،ترمز به صورت اتوماتیک عمل می کند تا اتاقک به شکل آرامی متوقف شود.

موتورهای گیر بکسی دو سرعته کششی:
در این حالت از یک موتور با دو سیستم سیم پیچ جداگانه یا از دو موتور جداگانه استفاده می شود .در زمان شروع،موتور با سیم پیچ پر سرعت به کارمی افتدو برای محدود کردن جریان،یک مقاومت بصورت سری به آنها متصل است.شتاب گیری آرام اتاقک با کاهش تدریجی میدان مقاومت صورت می گیرد.با نزدیک شدن به پا گرد طبقه،موتور یا سیم پیچ پر سرعت از کار می افتدوموتور با سیم پیچ کم سرعت متصل به چوک به کار می افتد.سرعت اتاقک تا رسیدن به فاصله کمی از پا گرد به صورت تدریجی کاهش می یابدودر این زمان جریان برق قطع می شود و ترمز به صورت اتوماتیک اتاقک را به آرامی متوقف می سازد

موتورهای گیر بکسی ولتاژ متغیر کششی:
در سیستم ولتاژ متغیر مزایایی وجود دارد که با دیگر سیستمها نمی توان به آن دست یافت.شتاب گیری مثبت ومنفی بسیار آرام،این سیستم را نسبت به سیستمهای یک یا دو سرعته برتر می سازد.تجهیزات این سیستم شامل موتوری با برق متناوب است که برق مستقیم موتور محرک ماشین گیر بکسی را تأمین می‌کند.

موتورهای بدون گیر بکس ولتاژ متغیر کشش:
وجود این تجهیزات برای آسانسور های پرسرعتی با سرعت 1.75 متر بر ثانیه و بالاتر بسیار مهم است. این تجهیزات بیانگر بهترین روش جدید در برآورنده ساختن شرایط ترافیکی با کارآیی بالا است. برای شتاب گیری آرام،در مدار میدان ژنراتور از رگولاتور تنظیم کننده ای استفاده می شودکه بازده خروجی ژنراتور را کنترل می کند.یک مقاومت متغیر در مدار میدان به تدریج میزان مقاومت را کاهش و ولتاز ژنراتور را افزایش می دهد تا اتاقک آسانسور باشتاب گیری آرام به سرعت کامل برسد. با ایجاد سرعت کامل، ولتاژ ژنراتور تا کاهش سرعت اتاقک ثابت باقی می ماند.برای کاهش سرعت و توقف اتاقک از یک مجموعه کلید القایی استفاده می شود.ترمزها تنها در زمان ثابت بودن اتاقک عمل می کنند.
ترمزهای آسانسور:
برای انواع تجهیزات ماشینی آسانسور وجود یک ترمز برقی- مکانیکی با عملکرد ایمنی در زمان قطع برق ضرورت دارد.زمانی که آسانسور در حال حرکت است،کفشکهای ترمز به صورت برقی- مکانیکی از استوانه ترمز فاصله می گیرند،یعنی بر نیروی فنرهای لوله ای یا صفحه ای ترمز در زما ن ثابت بودن اتاقک غلبه می شود. قطع جریان برق سبب به کار افتادن ترمز می شود و بنا براین در موقع رفتن برق ترمزها ایمنی ایجاد می کنند.

اتاق ماشین آلات:
در موارد ممکن،اتاق ماشین آلات را باید در بالای چاه آسانسور قرار داد،،این مکان بالاترین کارایی را ایجاد می کند .این اتاق را باید تهویه کرد و با عایق کردن پایه بتنی ماشین آلات از دیوارها و کف به کمک صفحات چوب پنبه فشرده ،به مسیله انتقال صوت توجه نمود. وجود یک تیر بالابر سقفی درست در بالای ماشین آلات برای نصب یا پیاده کردن تجهیزات ضروری است ودر داخل کف در بالای پا گرد نیز باید یک دریچه دسترسی ایجاد کرد تا از طریق آن بتوان تجهیزات را در صورت ضرورت جهت تعمیر یا تعویض پایین برد.برای این اتاق باید یک در قفل دار نصب کرد و وجود فضای کافی جهت کنترل کنندها، انتخاب کننده طبقات و دیگر تجهیزات ضروری است. دراین اتاق وجود پریز و تجهیزات روشنایی خوب ضرورت داردو استفاده کافی از نور طبیعی روز توصیه میشود.دمای اتاق نباید از10 درجه کمتر و از 40 درجه بیشتر شود و برای این منظور وجود امکانات گر مایش و تهویه ضروری است . برای پرهیز از ایجاد گرد و غبار باید دیوارها،سقف و کف را رنگ کرد،

آسانسور چگونه کار می‌کند؟
در سال 1800 تولید فولاد ، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند.
اما اگر اختراعی بنام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند. آسانسورهای مدرنی ساخته شد تا مردم بتوانند براحتی و با ایمنی زیاد به بالاترین طبقات آسمانخراشها بروند.

امروزه شهرهائی مثل نیویورک کاملا” به آسانسورها وابسته اند. دراین بخش ما با نحوه حرکت و سیستم های کنترلی آسانسورها آشنا خواهیم شد و ایمنی آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
آسانسورها :
نحوه کار آسانسور ساده است. آسانسور از کابینی که به یک سیستم بالابر متصل شده و کابلی که به یک جعبه متصل است، تشکیل شده است.
البته پیچیدگی آسانسورهای مدرن از اینها بیشتر است. آسانسورهای جدید به سیستم مکانیکی پیشرفته ای نیاز دارند تا وزن کابین و مسافران را تحمل کنند و ایمنی جان آنها را تضمین کند.
امروزه دو نوع آسانسور کاربرد بیشتری دارند: آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای طنابی
الف : آسانسورهای هیدرولیک
در سیستم آسانسورهای هیدرولیک، بار با فشار پمپ های هیدرولیک جابجا می شود .
سیستم آسانسور هیدرولیک از سه بخش تشکیل شده است:
1- مخزن روغن
2- یک پمپ (تلمبه) که توسط موتور الکتریکی کار می کند.
3- یک دریچه که بین سیلندر و مخزن قرار دارد.
تلمبه، روغن را از مخزن به سیلندر هدایت می کند. هنگامی که دریچه باز باشد، روغن به راحتی به محل قبلی خود باز خواهد گشت. ولی اگر دریچه بسته شود ، روغن با فشار وارد استوانه سیلندر خواهد شد.
هنگامی که روغن در سیلندر جمع شد، فشار به پیستون منتقل می شود و کابین آسانسور بطرف بالا حرکت می کند. هنگامی که آسانسور به طبقه مورد نظر نزدیک شد ، سیستم کنترل آسانسور علامتی را به موتور الکتریکی می فرستد تا کار تلمبه به تدریج قطع شود.

برعکس وقتی آسانسور بخواهدبه طبقهء پائین برگردد ، سیستم کنترل آسانسور یک علامت به دریچه می فرستد و دریچه باز می شود.
سنگینی کابین و مسافران باعث می شود تا پیستون به سیلندر حاوی روغن فشار وارد آورد و روغن به مخزن برگردد . هرگاه آسانسور در طبقه زیرین توقف کرد، سیستم کنترل، دوباره دریچه را می بندد.
طرز کار این دستگاه بسیار ساده است، ولی اشکالاتی هم دارد که به آن می پردازیم.
اشکالات سیستم هیدرولیک :
مهمترین مزیت سیستم هیدرولیک این است که می تواند به آسانی با نیروی کم پمپ، قدرت زیادی ایجاد کند تا آسانسور به راحتی بالا برود. ولی این سیتم دو عیب عمده دارد.
مهمترین مسئله اندازه تجهیزات است. اگر آسانسور بخواهد طبقات زیادی را بالا برود به پیستون بلندتری هم نیاز است، پیستون بلندتر هم به جای زیادی نیاز دارد، مثلا” اگر بخواهیم از این سیستم برای یک ساختمان 10 طبقه استفاده کنیم، باید حداقل 9 طبقه چاه حفر کنیم تا پیستون در آن جا بگیرد !
مشکل دیگر این سیستم ، عدم توانائی آن در ذخیره انرژی پتانسیل است. دراین سیستم پمپ نیروی عظیمی ایجاد می کند تا آسانسور بالا برود، ولی قادر نیست تا انرژی را ذخیره کنند. انرژی پتانسیل فقط وقتی به کار می رود که آسانسور بخاطر وزن خود به طرف پائین حرکت می کند ، ولی اگر دوباره بخواهد بالا برود، باز باید از پمپ انرژی بگیرد.
آسانسور کابلی این دو مشکل را حل کرده است. در بخش بعدی به این سیستم می پردازیم.

ب : آسانسورهای کابلی

این سیستم امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
در آسانسورهای کابلی ، کابین توسط یک سری کابل فولادی ( که دور چرخ قرقره ای حلقه شده اند) به یک وزنهء تعادل متصل است و چرخ قرقره نیز به یک موتور الکتریکی متصل شده است .

هنگامی که موتور در یک جهت می چرخد، چرخ قرقره ، آسانسور بالا می آید و هنگامی که در جهت عکس می چرخد، آسانسور به سمت پائین حرکت می کند.
چرخ قرقره، سیستم کنترل و موتور در بالاترین طبقه در اطاقکی به نام اطاق ماشین بطور ثابت قرار دارند

وزن وزنه تعادل معادل 40% ظرفیت کامل آسانسور است. یعنی هنگامی که آسانسور به 40% ظرفیت کامل خود رسید، آسانسور و وزنه به یک حالت تعادل می رسند. هدف از این تعادل ، ذخیره انرژی است.
با بار یکسان در هر دو طرف کابل، چرخ قرقره ، نیروی کمتری برای حرکت دادن آسانسور نیاز دارد. در هر دو طرف کابین و وزنهء تعادل، دو خط ریل دندانه دار وجود دارد تا از حرکت نوسانی کابین و وزنه تعادل جلوگیری کند. همچنین این ریل ها در مواقع اضطراری جهت ایمنی سیستم، باعث متوقف شدن حرکت آسانسور می شوند.
ایمنی سیستم:
شاید در فیلمهای هالیوودی دیده باشید که ناگهان طناب آسانسور پاره می شود و مسافران به پائین سقوط می کنند. ولی در عمل غیر از این است.
در آسانسورهای کابلی چند رشته کابل محکم فولادی (4 تا 8 رشته کابل) بکار می رود و اگر به هر دلیلی یکی از این کابلها قطع شود ، کابلهای دیگر وزن سیستم را تحمل خواهند کرد.
و اگر آسانسور بطور ناگهانی شروع به حرکت کند ، سیستم فرماندهی مکانیکی در چرخ قرقره ، بطور خودکار ، حرکت آسانسور را متوقف می کند.
وقتی چرخ قرقره با سرعت بیش از حد مجاز حرکت کند ( در حالت سقوط آسانسور ) ، لنگر ها به دلیل خاصیت گریز از مرکز باز می شوند و به چرخ دنده ثابت گیر می کنند و چرخ قرقره می ایستد و باعث توقف آسانسور می شود.

هنگامی که آسانسور به مقصد برسد ، سیستم فرماندهی مکانیکی باز وارد عمل می شود .
بر روی ریل ها، کابلهائی متصل شده که هنگام توقف آسانسور (به دستور سیستم فرماندهی مکانیکی) کشیده می شوند و آسانسور به دندانه های ریل ، گیر می کند و ثابت می ایستد.
آسانسورها همچنین سیستم توقف خودکاری دارند که هرگاه کابین یا وزنه تعادل به بالاتر یا پائین تر از ریل ها کشیده شود، آن را متوقف می کند. اگر با تمام این تجهیزات و پیش بینی های ایمنی، آسانسور به پائین سقوط کند ، در قسمت زیرین سیستم، یک فنر بسیار قوی حاوی روغن پر شده در سیلندری وجود دارد که به مانند بالشی ، مسافران را از خطر حفظ می کند.

درهای اتوماتیک :
شما درهای اتوماتیک را به هنگام ورود به فروشگاههای بزرگ دیده اید. این درها برای راحتی افراد ساخته شده اند ولی وجود درهای اتوماتیک در آسانسورها برای جلوگیری از افتادن افراد ( بهنگام نبودن آسانسور ) و ایمنی آنها بسیار ضروری است.
بعد از رسیدن آسانسور به مقصد و قبل از حرکت ، موتوری که بالای کابین آسانسور قرار دارد توسط بازوئی ، ریل درب آسانسور را بطرف چپ یا راست هل می دهند و باعث باز و بسته شدن درها می شود.

در آسانسورهای پیشرفته ، حسگری در درها تعبیه شده تا از بسته شدن آن ، هنگامی که فردی بین در قرار دارد ، جلوگیری می کند. در ضمن حسگرهایی هم روی کابین تعبیه شده ، که به هنگام رسیدن به هر طبقه علامتی را به مرکز کنترلی و کابین آسانسور می فرستد تا مسافران از محل خود در طبقات آگاه شوند.
در یک محدوده زمانی کوتاه ، آسانسورها به یک ماشین ضروری برای انسانها تبدیل شده اند. آنها واقعا” یکی از ابزار مهم زندگی مدرن امروزی به حساب می آیند و شاید هم مهمترین آنها !

مراحل طراحی و اطلاعات ساخت اسانسور از آماده سازی چاهک تا بتون ریزی
جهت جلوگیری از هدر رفتن زمان در پروسه طراحی و انتخاب آسانسور و هزینه های زیاد رعایت نکات ذیل از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و چنانچه سازندگان ساختمان در طول عملیات طراحی و اجرا به نکات قید شده توجه نمایند از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

مرحله 1) آماده سازی کف چاله آسانسور :
الف: جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید 190 cm باشد.
ب: در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل 10 cm بتون مگر و 30 cm آرماتوربندی و بتون ریزی می شود و ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از 150 آرماتوربندی و بتون ریزی می شود و ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از 150cm شود.
ج: جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود.
نکته مهم: در این مرحله پیش بینی چاه ارت ضروری است.
جهت چاه ارت (Earth) تا رسیدن به رطوبت لازم زمینی، و وصل کردن سیم مربوطه، می توان از چاه اصلی ساختمان جهت ایجاد چاه ارت استفاده نمود و چنانچه این چاه پیش بینی نشده است، در محل مناسب و نزدیک به آسانسور چاهی به عمق حداقل 8/3 متر ایجاد کرد تا به رطوبت زمینی رسید سپس مواد ذیل را
1 نمک 33%
2 زغال 33%
3 پتاسیم 33%
4 سیم مسی بدون روکش به متراژ مناسب جهت محل مورد انتقال
5 میله مسی و صفحه مسی ( در بازار به صورت یک مجموعه وجود دارد)
طبق دستورالعمل در چاه حفر شده قرار داده و روی آن را می پوشانیم.
مرحله 2) تهیه نقشه :
چناچه ساختمان در حال احداث می باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نباشد، نقشه های زیر لازم است
1 پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ – زیر زمین – همکف و طبقات در محل نصب آسانسور
2 مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه
3 پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک به شرکت طرف قرارداد ارائه شود
مرحله 3) بتون ریزی کف چاهک:
همانطوریکه در مرحله 1 اشاره شده پس از تکمیل مدارک مورد نیاز (در مرحله 2) با توجه به شرایط ساختمان و نوع آسانسور طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک به شرح ذیل به کارفرما ارائه خواهد شد.
1 بتون مگر 10 سانتیمتر

2 بتون آرمه کف و آرماتور بندی 30 سانتیمتر
مرحله 4 ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور:

آهن کشی عبارت است از سازه فلزی در داخل چاهش آسانسور جهت استقرار براکت های مورد نیاز ریل های کابین و ریل های وزنه بر اساس نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور که بشرح زیر می باشد:
1 تهیه نقشه اجرایی آهن کشی کامل چاهک

2 تهیه لیست آهم آلات مورد نیاز
3 نصب داربست فلزی مناسب جهت اجرای آهن کشی

4 انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان
5 اجرای ضد زنگ آهن آلات پس از صدور گواهی انجام کار آهن کشی
مرحله 5 )دیوارکشی اطراف چاهک (در صورتیکه قبل از آهن کشن انجام نشده باشد)
الف: سه طرف چاهک (سمت راست – روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف تا اطاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد.

ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد:
1 ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های گچی استفاده می شود
2 رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن
3 آجر کشی

ب: انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا خاک و گچ
توضیح:
اگر عملیات کلاف بندی آهن کشی در پشت ستونها و در داخل دیوار قرار می گیرد می بایستی در محل نصب براکت ها بر روی کلافهای افقی فضای خالی مناسب پیش بینی شود تا از تخریب بعدی جلوگیری شود.
جهت اجرای مناسب مورد فوق بر اساس نقشه های درب و ریل که توسط فروشنده آسانسور تهیه می شود امکان پذیر خواهد بود.
در این مرحله اجرای روشنایی داخل چاهک طبق دستورالعمل مربوطه باید انجام شود.

مرحله 6)ایجاد موتورخانه:
اطاق موتورخانه بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی فروشنده اجرا می گرددو رعایت ابعاد و اندازه های زیر الزامی است:
1 ارتفاع از روی کف تمام شده آخرین توقف تا زیر سقف اطاق موتورخانه حداقل نباید کمتر از 6 متر باشد.
2 اطاق موتورخانه باید درب با عرض ورودی حداقل 80cm داشته باشد.
3 اطاق موتورخانه باید دارای پنجره جهت تهویه باشد.
4 نصب هواکش مناسب در موتورخانه (حداقل با فن 250 CFM )
5. نصب قلاب فلزی در بالای چاهک آسانسور روی سقف موتورخانه مناسب برای حداقل 2000 kg وزن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:17 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد هاب و سوئیچ و عملکرد آنها در شبکه با word دارای 85 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد هاب و سوئیچ و عملکرد آنها در شبکه با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد هاب و سوئیچ و عملکرد آنها در شبکه با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد هاب و سوئیچ و عملکرد آنها در شبکه با word :

با تشکر از زحمات استاد گرامی جناب زینی که مرا درتهیه این پروژه یاری نمودند .

فصل اول
بررسی اجمالی شبکه ها

مقدمه :
مکاتب الهی و در رأس آنها اسلام انسان ساز ، انسان را موجب پویا و کمال طلب می داند از نظر اسلام انسان در حال تکامل است و جهت گیری او بسوی خدای تبارک و تعالی است .
یکی از راههای تقرب به ذات اقدسش علم است . علمی که به تعبیر علامه شهید مرتضی مطهری زیبایی عقل است . علمی که انسان خدا پرست را ذره ذره اش نشانی از آفریدگار می یابد و هرچه علمش افزون گردد تقربش به خدای تعالی بیشتر می شود .
از این رو است که اسلام عزیز توجهی بی نظیر به علم اندوزی و دانش آموزی مبذول داشته است . توجهی که در هیچ مکتب دیگری نظیر ندارد .

توصیه به علم آموزی در تعالیم بزرگان دین جایگاه ویژه ای دارد تا آنجا که امام صادق (ع) می فرمایند :«مردم دو گروهند : یا عالم هستند یا جوینده علم و دیگران که احمقان هستند ابلهان جای در آتش خواهند داشت .»

مروری بر شبکه ها
شبکه ها بدین منظور ایجاده شده اند که هم ماشین های موجود را به هم متصل کنند و هم از ریزپردازنده‌های کارآ و ارزان قیمتی که در صنایع نیمه هادی تولید می‌شوند بهره بگیرند. بیشتر شبکه های راه دور مجموعه ای از میزبانها را در بر می‌گیرند که بوسیله‌ی یک زیر شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این زیر شبکه می‌تواند از خطوط چند گانه نقطه ـ به ـ نقطه بین پردازنده های واسط یا یک کانال داده پراکنی مشترک مانند شبکه‌ی ماهواره ای استفاده کند. در شبکه های محای با استقاده از یک تراشه‌ی واسط ، که تقریباً شبیه ریز پردازنده های واسط در شبکه های راه دور است. میزبانها به طور مستقیم به یک کابل متصل می‌شوند. شبکه ها همواره به شکل مجموعه ای از لایه های متشکل از پروتکل ها طراحی می‌شوند که هر لایه آن مسئول یک بخش از عملیات شبکه است.

1-1- شبکه چیست ؟
شبکه در پایه‌ای ترین سطح خود شامل دو کامپیوتر می‌باشد که به وسیله‌ی کابل به یکدیگر متصل شده‌اند به گونه ای که بتوانند از داده ها به طور مشترک استفاده نمایند. منشأ تمام شبکه ها ، صرف نظر از چگونگی پیچیدگی آنها ، از آن سیستم پایه می‌باشد. در حالیکه ایده‌ی دو کامپیوتری که با کابل متصل شده اند ممکن است هجیب به نظر نرسد. در گذشته ، اینکار موفقیت بزرگی در

ارتباطات محسوب می‌شد. شبکه سازی از نیاز به استفاده مشترک از داده ها با روش به هنگام ( یعنی روشی که به طور لحظه ای آخرین اطلاعات و داده ها با استفاده از آن در دسترس باشد ) بوجود آمده است. کامپیوترهای شخصی ابزار تجارتی عجیبی برای تولید داده ها ، صفحه گسترده ها ، گرافیکها و سایر انواع اطلاعات می‌باشند ، ولی امکان نمی‌دهند به سرعت داده هایی که

تولید نموده‌اید را به اشتراک بگذارید. بدون وجود شبکه اسناد نیاز به چاپ شدن دارند تا سایرین بتوانند آنها را چاپ یا استفاده نمایند. در بهترین حالت ، شما فایلها را بر روی فلاپی دیسکها به دیگران می‌دهید تا در کامپیوترهای خودشان کپی نمایند. اگر در سایرین در سند تغییراتی دهند ، هیچ روشی برای ادغام تغییرات ( یعنی برای یکپارچه کردن کلیه تغییرات و استفاده همگان از آن ) وجود ندارد. این روش ، کار در محیط مستقل نامیده می‌شود.

اگر کامپیوتر خود را به سایر کامپیوترها وصل نموده باشیم ، می‌توانیم از داده های کامپیوترهای دیگر و چاپگرها به طور مشترک استفاده نمائیم. پس گروهی از کامپیوترها و سایر دستگاههای متصل به یکدیگر شبکه نامیده می‌شود و مفهوم استفاده مشترک از منابع کامپیوترهای متصل شبکه سازی خوانده می‌شود. کامپیوترهایی که قسمتی از شبکه می‌باشند می‌توانند موارد ذیل را به صورت مشترک استفاده نمایند :
ـ داده ها
ـ پیامها
ـ گرافیکها
ـ چاپگرها
ـ دستگاههای فاکس ( دور نویس ، نمابر )
ـ مودم ها
ـ سایر منابع سخت افزاری

1-2- دلائل استفاده از شبکه
سازمانها عمدتاً برای به اشتراک در آوردن منابع و امکان ارتباطات پیوسته شبکه ها را پیاده می‌نمایند. منابع شامل داده ها ، برنامه های کاربردی و دستگاههای جانبی می‌باشند. دستگاه جانبی از قبیل یک درایو دیسک خارجی ، چاپگر ، ماوس ، مودم یا جوی استیک می‌باشد.
ارتباطات پیوسته شامل ارسال به صورت رفت و برگشت پیامها یا پست الکترونیکی است. قبل از ظهور شبکه‌ها ، مردم به پلاترها ، چاپگرها و سایر دستگاههای جانبی متعلق به خودشان نیاز

داشتند. قبل از ظهور شبکه‌ها ، تنها روش برای مردم ، نشستن پشت کامپیوتر متصل به چاپگر بود.
شبکه ها اینک این امکان را برای چندین فرد بوجود آورده اند تا هم داده ها و هم دستگاههای جانبی را به طور همزمان به صورت مشترک استفاده نمایند. اگر چندین فرد نیاز به استفاده از چاپگر داشته باشند ، تمام آنها می‌توانند از چاپگرها موجود شبکه استفاده کنند. شبکه ها می‌توانند نیاز به ارتباط را کاهش دهند و تقریباً کلیه‌ی انواع داده ها را برای هر کاربری که به آن نیاز دارد در دسترس قرار دهند.

1-3- مزایای شبکه
شبکه های کامپیوتری مجموعه ای از کامپیوترهای متصل به هم است که امکان تبادل اطلاعات با یکدیگر را دارند. حال چند مورد از مزایای شبکه را به اختصار بیان می‌کنیم :
1-3-1- اشتراک منابع :
ایده‌ی کلی در طرح شبکه های کامپیوتری اشتراک منابع نرم افزاری و سخت‌افزاری که موجب حذف محدودیتهای جغرافیایی در استفاده از منابع گوناکون خواهد شد. این ایده‌ی اصلی موجب شده است تا استفاده از شبکه پیامدهای مهم زیر را به دنبال داشته باشد.

1-3-2- کاهش هزینه :
استفاده از مجموع قابلیتهای کامپیوترها و تجهیزات مختلف متصل به شبکه باعث صرفه جویی و کاهش نیاز به خرید تجهیزات جدید و قویتر خواهد شد.
1-3-3- افزایش قابلیت اطمینان :
با وجود چندین منبع اطلاعاتی ، نرم افزاری یا سخت افزاری یکسان بر روی یک شبکه کامپیوتری ، قابلیت اطمینان سیستم های گوناگون موجود افزایش می‌یابد ، زیرا در صورت بروز اشکال یا خرابی در یک منبع مشابه موجود بر روی شبکه می‌توان استفاده نمود.

1-3-4- افزایش کارایی :
معماری کاربر کارگزار ( Server / client ) در سطوح مختلف آن موجب می‌شود تا کاربر بتواند ضمن استفاده از منابع خود از منابع قویتر کامپیوتر کارگزار بهره ببرد و به این ترتیب در کاربرد خاص خود افزایش قابل ملاحظه کاری حاصل می‌گردد.
1-3-5- ایجاد یک بستر ارتباطی :
ایجاد انواع ارتباط میان افراد در افزایش کاربرد این شبکه ها نقش مهمی داشته است و از این دیدگاه کابل کشی ساخت یافته نیز به عنوان یک بستر ارتباطی چند منظوره دارای مزایای فراوانی است.
فصل دوم
هاب و انواع آن

هاب و انواع آن
معنی لغوی هاب جمع کننده و متمرکز کننده است. در اصطلاح شبکه هاب ابزاری برای اتصال خطوط ارتباطی در یک محل مرکزی است. این وسیله یک اتصال عمومی به تمام دستگاههای شبکه بوجود می‌آورد.
هاب در آغاز برای مرتب نگاه داشتن سیم کشی شبکه به بازار آمد ، اما در حال حاضر این وضعیت کاملاً تغییر یافته است و قبل از استفاده از این وسیله نیاز به ارزشیابی جدی داریم. هاب برای به راه انداختن شبکه های ستاره ای استفاده می‌شد و در حال حاضر بیشترین شبکه ها از نوع 10BASW-Tمی‌باشد. برای به راه انداختن این نوع شبکه احتیاج به یک کامپیوتر به عنوان سرور و چند کامپیوتر به عنوان کلانیت و یک هاب میان کلانیت ها داریم. هاب برای فرستادن بسته های اطلاعاتی به مقصد و جلوگیری از برخورد این بسته ها در شبکه و یا در اکثر اوقات به عنوان شیر اطمینان برای از کار افتادن تمام شبکه پس از خرابی یکی از گره های شبکه استفاده می‌شود.
2-1- هاب چیست ؟

یک قطعه شبکه ای که بیش از پیش در شبکه ها وسیله ای استاندارد می‌شود هاب است. هاب قطعه‌ی مرکزی در توپولوژی ستاره ای می‌باشد. یا به عبارت دیگر هاب قطعه اتصال دهنده ای است که اتصال مشترک بین کامپیوترها در شبکه با پیکربندی ستاره ای را فراهم می‌آورد. هابهای فعال نیاز به نیروی برق دارند ، اما آنها قادرند تا داده های شبکه را مجدداً تولید و ارسال نمایند. هابهای غیرفعال به سادگی سیم کشی را سازماندهی می‌کنند.

به طور کلی هاب سیستمی است که انتقال اطلاعات را در شبکه کنترل می‌کند تا بدین وسیله پیچیدگی کابل کشی شبکه را کاهش داده و سرعت انتقال افزایش یابد.
هاب های ساده متمرکز کننده هایی ( CONCENTRATORS ) هستند که تعدادی ایستگاه کاری و سرویس‌دهنده به آنها متصل می‌شوند. اترنت 10Base-T از هاب ها به عنوان تکرار کننده سیگنال در بین ایستگاههای کاری متصل به آن استفاده می‌کند و امکان ایجاد هم بندی ستاره را فراهم می‌کند. واحدهای دستیابی چند ایستگاهی ( MAU ) ها tokenring هاب هایی هستند که یک

حلقه داخلی برای ارسال سیکنال به دستگاههای متصل شده دارند. اما هاب ها از دستگاههای ساده اتصال چند ایستگاه کاری در یک دپارتمان به دستگاههای پیچیده ای تبدیل شده اند که باسهای سریع برای ارسال داده ها در بین شبکه های مختلف متصل به هاب دارند. همان طور که در شکل 2-1 نشان داده شده است. هاب ها backbone سیستمهای سیم کشی ساخت یافته را تشکیل می‌دهند.
هاب ها به شرکتها کمک می‌کند که گسترش شبکه های خودشان را مدیریت کنند. هاب ها برای ساده کردن طرح گسترش آتی شبکه backbone های سیستمهای سیم کشی ساخت یافته را تشکیل می‌دهند. یک هاب « سازمانی » نمونه امکانکار با شبکه های مختلفی چون اترنت ، , Relay , Frame FDDI , Tokenو غیره ، را فراهم می‌کند. به راحتی می‌توانید به طور مرکزی شبکه های مبتنی بر هاب را مدیریت کرده و طرحهای کابل بندی تحمل پذیر در مقابل خطا بسازید.
2-2- تکامل هاب

شبکه های محلی اترنت اولیه به وسیله کشیدن کابل در بین ساختمانها و اتصال ایستگاههای کاری به صورت daisy – chain ایجاد می‌شدند. وقتی تمامی ایستگاهها متصل می‌شدند ، دو سر کابل با استفاده از دو پایان بخش ( Terminator ) بسته می‌شدند و شبکه راه اندازی می‌شد. چیزهایی ساده ای چون اتصالهای شل ، تداخل با منابع خارجی ، حلقه های زمین و کابلهای خم شده یا خرد شده ، مانع از کار کردن کل شبکه در بار اول می‌شدند. تعیین محل این مشکلات سخت بود هم بندیهای مبتنی بر هاب برای کمک به حل این مشکلات طراحی شدند.

هاب ها در طی چند نسل از اولین هاب های ساده تکرار کننده به هاب های امروزی تبدیل شده اند. اینک هاب ها اجزای اصلی سیستمهای سیم کشی ساخت یافته ای هستند که بسیاری از هم بندیهای شبکه های محلی و گسترده را پشتیبانی می‌کنند. یک هاب می‌تواند به عنوان مرکز سیم کشی کل یک طبقه ، ساختمان ، محوطه آموزشی یا حتی یک شبکه عمومی عمل کند.
با گسترش 10Base-T ( با پیکربندی ستاره ) ، هاب ها نیز در محیط LAN مشهور شدند. شبکه های بزرگ از چندین نمونه از این هاب ها تشکیل شده اند. این هاب ها به منظور تشکیل شبکه های دپارتمانی و شبکه های بزرگ به یکدیگر متصل می‌شوند.

قدم منطقی بعدی ساختن یک جعبه بزرگ با شیارهای گسترش بود. این کار برای آن بود که به راحتی بتوانید تنها پیمانه‌های چند درگاهی را درصورت نیاز اضافه کنید. این طرح تک جعبه ای «چند شیاره» منابع تغذیه و اجزا را متمرکز کرده و هزینه آنها را کاهش می‌دهد. چاپ درگاهی Cablrtrone MMAC ، که در شکل 13-8 نشان داده شده ، حداکثر هشت پیمانه مختلف و 183 درگاه را در خود جای می‌دهد. این هاب یک backplane مستقل از پروتکل برای پشتیبانی از هم بندیهای اترنت ، ‌Ring SNA , FDDL , Token و هم بندیهای آتی ATM دارد.

هاب های نسل دوم ، یعنی هاب هایی هوشمند شامل ویژگیهای مدیریتی ، سیستمهای آشکار سازی خطا و پیمانه هایی برای پل زدن و مسیر یابی می‌باشند. ایه هاب ها ویژگیهایی نیز برای جمع آوری آمار پیمانه های هاب و هریک از درگاه ها دارند. با استفاده از پروتکلهای مدیریتی SNMP می‌توانید هاب ها را از کنسول راه دور مذیریت نمایید. ویژگی دیگر قابلیت ایجاد قطعات منطقی LAN درون یک هاب است. این ویژگی به مدیران امکان می‌دهد که در کنسول مدیریتی راه دور نشسته و LAN را بنا به دلایل سازمانی و کارآیی به قطعات کوچکتر تقسیم کنند.

هاب های نسل سوم هاب هایی سازمانی هستند که برای پشتیبانی تمامی نیازهای کابل بندی و متصل کردن شبکه های یک سازمان طراحی می‌شوند. آنها ویژگیهای هوشمند و backplane های سریع دارند و بسیار پیمانه ای می‌باشند. این هاب‌ها تعدادی از پیمانه‌های آماده نصب ، از جمله اتصالات گسترده ومدیریت پیشرفته ، را پشتیبانی می‌کنند.
سرعت باس این دستگاهها آنقدر زیاد است که می‌توانند کل ترافیک را مدی

ریت کنند. این دستگاهها همچنین چند ویژگی مدیریتی برای نظارت کردن و ارائه گزارش در مورد کل شبکه دارند. قابلیت اطمینان نیز ویژگی مهمی است ـ برای محافظت در مقابل خرابی اجزایی چون منبع تغذیه ، باس و اتصالات گسترده نیز چندین ویژگی اضافی وجود دارد. بسیاری از هاب های تولید شده از backplane های- switching ATM cell که در محدوده گیگابایت کار می‌کنند ، استفاده می‌نمایند.
ویژگیهای دیگر عبارتند از :
• backplane های قطعه بندی شده برای پشتیبانی چندین LAN اترنت ، g‌Rin FDDL , Token.
• قابلیتهای سوییچینگ برای ریز قطعه بندی کردن شبکه ( به قسمت « هاب های سوییچینگ » رجوع کنید.
• مدارهای اختصاصی بین گره ای برای پشتیبانی از ترافیکهای سنگین یا حساس به زمان.
• ویژگیهای مدیریتی توزیع شده که برای افزایش کارآیی در هر پیمانه قرار گرفته اند. این پیمانه ها برای مواقعی هستند که بار کاری سنگین است.
2-3- انواع هاب کدامند ؟

هابها به چار گروه مختلف تفکیک می‌شوند :
2-3-1- هابهای فعال ( Active hub ) :
هاب فعال کامپیوتر مرکزی است که کلیه سیگنالها در یک شبکه ستاره ای فعال را از نو تولید نموده و دوباره انتقال می‌دهد. این نوع هاب به عنوان تقویت کننده سیگنال نیز به کار برده می‌شود. منبع انرژی این هابها را برق تأمین می‌کند.
اکثر هابها فعال می‌باشند زیرا آنها همانند تقویت کننده ها سیگنالها را مجدداً تولید و ارسال می‌نمایند. در واقع ، چون هابها معمولاً هشت تا دوازده درگاه برای اتصال به کامپیوترهای شبکه دارند ، گاهی اوقات تقویت کننده‌های چند درگاهی نامیده می‌شوند. هابهای فعال برای اجرا نیاز به نیروی برق دارند.

2-3-2- هابهای غیر فعال :
هابهای غیر فعال هابهایی هستند که فقط نقش ارتباط کامپیوترها به یکدیگر را به عهده دارند و تقویتی در سیگنال ایجاد نمی‌کنند. این نوع هابها به برق متصل نمی‌شوند. مورد استفاده کمتری از هابهای فعال دارند.
در اصل هاب برای تولوژی Star بکار می‌رود. نوعی از هابها هستند که برای توپولوژی حلقه ای نیز بکار می‌روند. این هابها دارای مدار داخلی خاص هستند که کامپیوترها را به صورت حلقه ای به هم متصل می‌کند.
بعضی از هابهای موجود در مدارهای خود قابلیت شبکه کرده به دو صورت Star و ‌Ring Token را دارند. در این هابها با تغییر یک سوییچ می‌توان توپولوژی می‌توان تولوژی شبکه را تغییر داد. به آنها اصطلاحاً :
Management hubs می‌گویند. یعنی هابهایی که قابلیت مدیریت دارند.
در قسمت جلوی هر هاب یک سری LED وجود دارد که نشان می‌دهند :
ـ ارتباط یکUser برقرار شده است یا خیر.
ـ درصد اشغال CPU هاب چقدر است.
ـ کابلها بر اثر تداخل نویز دارند یا خیر.

ـ و ;
چند نوع هاب غیر فعال می‌باشند. مثلاً بلوکهای اتصال سریع یا تابلوهای سیم کشی. سریع یا تابلوهای سیم‌کشی. آنها به صورت محلهای بست ( اتصال ) به کار می‌روند و سیگنال را مجدداً تولید یا تقویت نمی‌‌کنند سیگنال فقط از طریق هاب عبور می‌کند ، هابهای غیر فعال برای اجرا نیاز به نیروی برق ندارند.
2-3-3- هابهای دو رگه ( هیبرید ) :
هابهای پیشرفته که با چند نوع کابل متفاوت هماهنگ می‌شوند را

هابهای دو رگه می‌نامند. شبکه بر اساس هاب می‌تواند با اتصال بیش از یک هاب گسترش یابد.
2-3-4- هابهای هوشمند :
تمام خصوصیات هابهای فعال را دارند و معمولاً خصوصیات صافی تشخیص خطا مانند تشخیص پیکربندی مجدد و کنترل درگاههای اتصالات توسط اپراتور را دارا می‌باشد.
2-4- انواع دیگر هاب از لحاظ عملکرد و تکنولوژی بکار گرفته شده در آنها
از لحاظ عملکرد و تکنولوژی بکار گرفته شده در هاب نیز می‌توان آنها را به 4 گروه تفکیک بود :
2-4-1- هاب بدون کنترل UNMANAGED HUBS :
به عنوان مثال می‌توان از هاب 10BASE-T برای اطمینان بیشتر بین هاب و سرور نام برد. همچنین می‌توان از این نوع هابها با 4 ، 16 و 24 درگاه بنا به نیاز بقیه استفاده نمود. عملکرد این نوع هاب فقط جلوگیری از توقف کامل شبکه در صورت ایجاد اشکال برای یکی از گره ها است. مسئول شبکه با کنترل چراغهای موجود بر روی صفحه هاب می‌تواند گره مورد نظر را تشخیص داده و رفع اشکال کند. چراغ مخصوص نیز بر روی صفحه هاب قرار دارد که کارش اطلاع رسانی در صورت برخورد بسته های اطلاعاتی است. خاموش و روشن شدن بیش از حد این چراغها علامت درست نبودن کار شبکه است. ساده ترین هابها قادر به تکرار عملیات می‌باشد یعنی هاب پس از دریافت بسته اطلاعاتی با قدرت جدید این بسته را به مقصد می‌رساند.
2-4-2- هاب قابل کنترل MANAGED HUBS :

مدیر شبکه با استفاده از هاب قابل کنترل و پروتکل ساده مدیریت شبکه ( SNMP ) قادر به کنترل تمام شبکه می‌شود. استفاده از این نوع هاب و SNMP قدرت تشخیص و رفع اشکال بیشتری را به مدیر شبکه می‌دهد. SNMP به عنوان زبان مدیریت کامل برای کنترل تمام قطعات شبکه قادر به ایجاد گزارشات گوناگون درباره‌ی حجم اطلاعات در حال حرکت ، سرعت متوسط هر بسته اطلاعتی و تعداد برخوردهای این بسته های اطلاعاتی می‌باشد. استفاده دیگر هاب قابل کنترل در شبکه های بزرگ اطلاع رسانی درباره برنامه ریزی برای گسترش شبکه توسط مسئولان در آینده می‌باشد.

2-4-3- هاب سوئیچی SWITCHED HUBS :
این نوع هاب چند سالی است به بازار آمده و قیمت آن رو به کاهش است. عملکرد این هاب مانند هابهای دیگر است با این تفاوت که محل عبور بسته های اطلاعاتی در شبکه را کنترل و باعث جلوگیری از برخورد این بسته ها می‌شود. این نوع هاب بازدهی اطلاعات در شبکه را افزایش داده

و ارتباطات بهتر می‌شوند. کار هاب سوئیچی مانند رئیس ترافیک است ، بدین معنی که هر بسته اطلاعاتی توسط این هاب به مقصد فرستاده می‌شود و در طول انتقال تمام خط شبکه را در اختیار دارد. این نوع انتقال انحصاری بسته ای توسط هاب تعداد برخوردهای بسته های اطلاعاتی را کاهش می‌دهد. استفاده از هاب سوئیچی برای شبکه های پست الکترونیکی داخلی قابل توصیه می‌باشد.
2-4-4- هاب سریع اترنت FAST ETHERNE HUB :
این نوع هاب اخیراً به بازار آمده و از لحاظ اقتصادی مفید می‌باشد. استفاده پست الکترونیکی و اطلاعات گرافیکی باعث کندی و کاهش عملکرد مثبت شبکه ها شده است که با بکار گرفتن این نوع هاب می‌توان ضریب عملکرد را 10 برابر نمود. این نوع تکنولوژی سرعت شبکه را از 10 مگابایت برابر نمود. این نوع تکنولژی سرعت شبکه را از 10 مگابایت در ثانیه تغییر داده است. به خصوص

استفاده از این تکنولوژی بین هاب و سرور می‌تواند عملکرد کلی شبکه را بالا ببرد. باید در نظر داشت 100 مگابایتی احتیاج به کابل کشی بهتری دارد و سه نوع کابل مختلف برای اترنت سریع معرفی می‌شود :
هاب 100BASE-TX احتیاج به کابل نوع 5 یا بالاتر دارد.
هاب 100BASE-TX احتیاج به کابل نوع 3 یا بالاتر دارد.
هاب 100BASE-TX احتیاج به کابل فیبر نوری دارد.
نکته : گرچه بهترین راه حل ، برای زمانی که نمی‌توان از کابل استفاده کرد یا به کابل بسیار زیادی نیاز است. پلهای بی سیم هستند اما مکان ساختمان و همچنین حجم ترافیک مورد نظر را باید در نظر گرفت.

2-5- معرفی 6 مدل هاب و مزایای هریک
در این قسمت اسامی 6 مدل متنوع هاب و مزایای هر یک را به اختصار بیان می‌کنیم :
2-5-1- سوئیچینگ هاب 8 پورت :
ـ دارای 2 پورت با سرعت 100 و 6 پورت با سرعت 10 مگابایت در ثانیه
ـ تفکیک بسته های اطلاعاتی با سرعت 10 مگابایت در ثانیه
ـ تفکیک بسته های اطلاعاتی بین سگمنت مبداء و مقصد و جلوگیری از بروز ترافیک
ـ افزایش سرعت به کمک FULL DUPLEX
ـ ارائه وضعیت شبکه و ترافیک به کمک LED
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-2- سوئیچینگ هاب 8 پورت 100BASE-TX :
ـ دارای 8 پورت با سرعت 100 و 10 مگابایت در ثانیه
ـ تفکیک بسته های اطلاعاتی بین سگمنت مبداء و مقصد و جلوگیری از بروز ترافیک
ـ افزایش سرعت به بیش از 800 مگابایت در ثانیه به کمک FULL DUPLEX

ـ ارائه وضعیت شبکه و ترافیک به کمک LED
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-3- هاب 8 پورت 100BASE-TX :
ـ دارای 8 پورت RJ-15 و یک پورت برای اتصال هابها به روش زنجیره ای
ـ سرعت 100 مگابایت در ثانیه تحت استاندارد LEEE 802-3U
ـ ارائه وضعیت سیستم ، آمار شبکه و قطع و وصل و خروجی ها به کمک 27 رنگ LED
ـ کارکرد با کابل STP UPT CAT-5
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-4- هاب 12 پورت هوشمند 100BASE-TX
ـ دارای 12 پورت RJ-15 و یک پورت برای اتصال هابها به روش زنجیره ای
ـ سرعت 100 مگابایت در ثانیه تحت استاندارد LEEE 802-3U

ـ قابلیت STACK تا 6 دستگاه هاب و مدیریت کلیه آنها به کمک SNMP
ـ دارای یک خروجی با سرعت 10 مگابایت در ثانیه و امکان تعویض آن با فیبر نوری
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
2-5-5- هاب 8 پورت :
ـ دارای 8 پورت RJ-15 و یک پورت BNC برای اتصال 30 دستگاه هاب
ـ ارائه وضعیت شبکه ، ترافیک و فعالیت هر پورت به کمک 25 رنگ LED و یک ریز پردازنده
ـ قطع اتوماتیک مسیرهای خراب و اتصال مجدد آن ها در صورت رفع عیب
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001

ـ گارانتی مادام العمر
2-5-6- هاب 16 پورت :
ـ دارای 16 پورت RJ-15 و یک پورت AUI و یک پورت BNC برای اتصال 30 دستگاه هاب
ـ ارائه وضعیت شبکه ، ترافیک و فعالیت هر پورت به کمک 48 رنگ LED و یک ریز پردازنده
ـ قطع اتوماتیک مسیرهای خراب و اتصال مجدد آن ها در صورت رفع عیب
ـ تولید شده تحت استاندارد ISO 9001
ـ گارانتی مادام العمر
در انتها مزایای تست کننده شبکه را نیز می‌شماریم :
ـ ارائه وضعیت اتصال روی LCD
ـ امکان تست انواع کابلهای UTP تا 305 متر
ـ قابلیت جستجوی 12 پریز شبکه

2-6- توپولژی ستاره ای با استفاده از هاب
در توپولوژی ستاره ای ، هر کامپیوتر توسط قطعه کابلها به قطعه‌ی مرکزی به نام هاب متصل می‌باشد. سیگنالهایی که توسط کامپیوتر در شبکه ستاره ای انتقال می‌یابند از هاب به تمام کامپیوترهای شبکه داده می‌شوند. منشاء این توپولوژی از پایانه های متصل به کامپیوترهای بزرگ مرکزی می‌باشد.
شبکه ستاره‌ای ، مدیریت و منابع متمرکز را ارائه می‌دهد. اما چون هر کامپیوتر به نقطه مرکزی متصل است این توپولوژی نیاز به مقدار زیادی کابل در نصب شبکه های بزرگ دارد و اگر نقطه مرکزی خراب شود ، کل شبکه از کار می‌افتد. ستاره‌ای خطی و ستاره‌ای با سیم کشی حلقه‌ای هر دو از طریق هاب مرکزی کامپیوترها را متصل می‌نماید. اگر کابلی که برای هاب به کار می‌رود پاره شود ، پارگی فقط بر آن قسمت تأثیر می‌گذارد و بر روی باقیمانده شبکه اثری ندارد.
شبکه ها می‌توانند با استفاده از هاب ها گسترش یابند ، آنها مجاز به استفاده

2-7- ملاحظات درباره‌ی هابها
هابها تطبیق پذیرند و چندین امتیاز بیش از سیستم هایی که از هاب استفاده نمی‌کنند ، دارند. در توپولوژی گذرگاه خطی استاندارد ، پارگی کابل شبکه را از سرویس دهی خارج می‌سازد. اما با استفاده از هابها ، پارگی در هر کابل متصل به هاب فقط ذر آن کابل تأثیر می‌گذارند و باقیمانده شبکه عملیاتی باقی می‌ماند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:17 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند با word دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند با word :

 

رنگ در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را در پرورش ذوق وقرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناسی وی ایفا می کند. بدین جهت است که احساس رنگ را به تعبیری حس هفتم می گویند.

رنگ با حفظ اهمیت ویژه و بی چون و چرای خود در مبانی زیبایی های هنر قدیم در روزگار ما عامل پرتوانی در آراستن و جلوه گری همه آثار زندگی و زیبا گردانیدن و مطلوب نمودن کالاها و وسایلی است که به دست توانای انسان تولید می گردد. انسان در پهنه تولید، تزئین خانه ها، پوشاک و حتی نوشابه ها، آزین بندی مجالس جشن و سرور، در هنر نقاشی، صنایع کشتیرانی، امور ارتباطات، محصولات مصرفی در صنایع فضایی در همه شئونات زندگی با رنگ سر و کار دارد.

به طور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط، جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و سببی از قبیل ضربه، خراش، ساییدگی، مواد شیمیایی، حلال ها، آب و هوای جوی و.....استفاده می گردد. به ندرت دیده شده است که سطح یک جسم مورد دید را فقط با رنگ حفاظتی بپوشانند و از رنگ رویه تزئینی استفاده ننمایند.

صنعت رنگسازی قدمت طولانی دارد. اوایل رنگ به طریق ابتدایی از روغنهای گیاهی با استفاده از آسیاب های سنگی و دستی جهت نرم کردن رنگدانه ها تولید می کردند اما امروزه با پیشرفت صنعت تکنولوژی صنعت رنگسازی پیشرفت طولانی نموده به طوری که توانسته در میدان علم و صنعت جایی پر نفوذ برای خود باز نماید و به جرأت می توان گفت که یکی از ارکان مهم هر یک از تولیدات صنایع گوناگونی که به مصارف عمومی و یا خصوصی می رسند، می باشند.

تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند

تولید کننده انواع رنگهای صنعتی و ساختمانی از سال 1368 در راستای کمک به صنایع فلزی و غیر فلزی فعالیت خود را آغاز نموده است.

این شرکت دارای زمینی به مساحت  2500 m2است که دارای  900 m2زیر بنا می باشد و شامل سالن، آزمایشگاه، قسمت اداری و نگهبانی و همین طور خط تولید می باشد.

این شرکت دارای پروانه بهره برداری می باشد و در آن حدود 12 نفر مشغول به کار هستند. آنها بسته بندی را در حلب های  20kو بشکه های  200kانجام می دهند و بر چسب مخصوص شرکت را که قبلا آماده کرده اند را بر روی این حلب ها و بشکه ها نصب می کنند.

کاربرد و خواص رنگهای تولیدی این شرکت

اپوکسی زینک فسفات: برای پیشگیری از خوردگی فلزات به کار می رود و چسبندگی مناسبی بر سطوح فلزات دارد و در برابر عوامل شیمیایی و مکانیکی پوشش مناسبی می باشد.

کلتار اپوکسی: دارای خواص محافظتی در محیط های مرطوب قلیایی است و در برابر اسیدهای ضعیف مقاوم می باشد. این نوع رنگ روی سطوح آهن و فولاد کاربرد دارد.

رنگ پلی یورتان: جهت پوشش سطوح فلزی به خاطر مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار عالی کاربرد دارد و از جمله کاربرد این رنگ در رنگ آمیزی قطعات خودرو و قطارها می باشد.

رنگ کوره ای آکریلیک: از خواص بسیار خوب و مقاومت های رطوبتی و شیمیایی فوق العاده ای بر خوردار بوده با توجه به سختی بالای این نوع رنگ که دارای انعطاف پذیری مناسب و مقاوم در برابر ضربه بسیار عالی می باشد.

زینک ریچ اپوکسی: به عنوان آستری ضد زنگ با کیفیت عالی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات و ایجاد حفاظت کاتدی بر روی سطوح آهن و فولاد در مقابله با رطوبت تهیه می شود.

رنگ اپوکسی استر هوا خشک: جهت پیشگیری از خوردگی فلزات به کار می رود و چسبندگی خوبی بر روی فلزات دارد.

رنگ کوره ای پلی استر: این نوع رنگ علاوه بر خصوصیات بسیار خوب مکانیکی دارای چسبندگی و مقاومت در برابر ضربه بر روی سطوح غیر آهنی بوده و به عنوان پوشش های حفاظتی جهت سطوح فلزی (آلومینیوم، گالوانیزه و... ) بسیار مناسب می باشد.

رنگ نسوز مقاوم در دمای بالا: این نوع رنگ در برابر حرارت تا دمای 6000C  مقاوم می باشد.

رنگ های کوره ای: بر پایه آلکید-آمین از خواص بسیار عالی مکانیکی، انعطاف پذیری، مقاومت در مقابل خراش و ضربه و مقاومت های مناسب رطوبتی و شیمیایی برخوردار می باشد.

رنگ آلکیدی سریع هواخشک: خواص نسبتا خوب شیمیایی و رطوبتی و از خواص بسیار مهم این رنگ خشک شدن سریع آن است که باعث سهولت جابجایی قطعات رنگ آمیزی شده و در نتیجه باعث افزایش راندمان کاری می شود.

سازنده انواع رنگها و پوششهای زیر است:

کوره ای آلکید ملامین با مشخصات فنی و دمای پخت متفاوت _ آکریلیک ترموست و ترموپلاست _ ترافیک بر پایه رزین آکریلیک و کلروکائوچو _ اپوکسی پلی آمید دو جزئی _ اپوکسی زینک ریچ _ اپوکسی زینک فسفات _ استری اپوکسی پلی آمید _ آستری ضد خوردگی اپوکسی _ اپوکسی استر _ کلتار اپوکسی _ پلی استر _ پلی یورتان هوا خشک صنعتی _ آلکیدی سریع هواخشک _ فوری برپایه رزین نیتروسلولز _ سوله معمولی و زینک کرومات _ نسوز مقاوم تا دمای 6000C_ پرایمرها _ ورنی های ترانسپرنت (روغنی _ هوا خشک _ فوری _ کوره ای و ...) _ متالیک _ زینکا _ انواع حلال های صنعتی.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:17 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 دانلود پاورپوینت کنترل بیولوژیکی توسط عوامل مفید با word دارای 27 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت کنترل بیولوژیکی توسط عوامل مفید با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلوددانلود پاورپوینت کنترل بیولوژیکی توسط عوامل مفید با word

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلوددانلود پاورپوینت کنترل بیولوژیکی توسط عوامل مفید با word

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن دانلود پاورپوینت کنترل بیولوژیکی توسط عوامل مفید با word :

اسلاید 1 :

مزایای مبارزه بیولوژیک:

کاهش مصرف بی رویه سموم شیمیایی و تلاش در جهت مبارزه غیرشیمیائی

جلوگیری از آلودگی محیط که توسط سموم شیمیایی ایجاد می شود.

کاهش خطرات ناشی از سموم شیمیایی که جامعه انسانی را تهدید می کند.

سموم شیمیایی ایجاد مقاومت می کند. (پس از مدتی) ولی عامل بیولوژیک به صورت طبیعی سیکل زندگی خود را طی می کند.

مبارزه IPM غالباً از چندین روش سازگار با هم در جهت کاهش جمعیت آفات و به دنبال آن کاهش میزان خسارت استفاده می شود.

محدودیتها:

عوامل بیولوژیک برای از بین بردن آفت مورد نظر نیاز به زمان دارند، مثلاً از مرحله تخم گذاری روی حشره میزبان تا بلوغ سیکل زندگی اش باید طی شود در حالیکه استفاده از سموم شیمیایی برای کشاورزان راحت تر و سریع تر است ولی استفاده از این سموم معایب زیادی دارد که مواد شیمیایی توسط بارندگی و آبشوری شدن وارد منابع زیرزمینی و آبهای قابل شرب را آلوده می کند و سلامتی جوامع انسانی را تهدید می کند.

اسلاید 2 :

  • این زنبور با حمله به مرحله لاروی میزبان های خود باعث از بین رفتن آنها و جلوگیری از تذیه آنها می شود . این زنبور در کشورهای چین و شوروی سابق در سطح بسیار وسیع بر علیه کرم غوزه پنبه استفاده می شود

اسلاید 3 :

  • خانواده : Braconidae
  • زیرخانواده : Braconinea

اسلاید 4 :

  • طبق امار سال 1990 در شوروی در سطح ، 9/18 میلیون هکتار همراه با بکارگیری زنبور تریکوگراما بوده است . اخیرا این زنبور به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه همراه با رها سازی زنبور تریکوگراما در مبارزه با افستیا استفاده می شود . به این صورت که تخم های پارارزیت شده توسط تریکوگراما  تبدیل به لارو می شوند و لاروها مورد حمله زنبور براکون  قرار می گیرند . 

اسلاید 5 :

زیست شناسی:

این زنبور زمستان را به صورت حشره کامل سپری می کند و پس از اینکه در بهار دمای هوا از حدود 12 درجه سانتیگراد بالاتر رفت فعالیت خود را در طبیعت روی میزبانهایش آغاز می کند.

زنبور پس از اینکه میزبانش را پیدا کرد ابتدا میزبان را با تزریق زهر فلج کرده پس روی آن تخم می گذارد. معمولاً بر روی هر میزبان چندین تخم به صورت تک تک یا دسته ای قرار می دهند. معمولاً تخم ها در عرض یک تا دو روز تفریخ می شوند. لارها نیز سن لاروی دارند، در عرض سه تا چهار روز سپری می کنند و در کنار میزبان تبدیل به شفیره می شوند. طول مدت شفیره گی چهار روز است از تخم تا حشره کامل حدود 9 روز طول می کشد.

اسلاید 6 :

   ماده ها در دمای 20  تا 27 درجه سانتی گراد              تخم ریزی می کنند دما بر روی تولید زنبور های براکون نر ( نر زایی ) اثر دارد اما جنسیت نر یا ماده بودن را کروموزوم ها تعیین می کنند . پس دما بر روی نر زایی موثر است . دمای بالاتر از 27 درجه نرزایی را افزایش می دهد . تولید زنبور در رطوبت 70 درصد انجام می شود که محل تخم گذاری باید از نور کافی برخوردار باشد . 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی .

اسلاید 7 :

  • این زنبور میزبان های متعددی از حمله آفات انباری و آفات صحرایی دارد .
  • Ephestica spp پروانه آرد
  • Plodia interpunctella شب پره هندی
  • Galleaia mellonella پروانه موم خوار
  • Batrochedra amydraulla میوه خوار خرما
  • Platyedra malvella کرم سرخ پنبه

اسلاید 8 :

  • زندگی زنبور براکون روی دو میزبان لارو پروانه موم خوار و لارو پروانه آرد ( افستیا ) زمانی که بر روی لارو پروانه موم خوار پرورش می دهیم 24 تا 15تخم ماده و 20 تخم نر بیرون می آید . تقریبا 150 تخم تشکیل می شود که 63 درصد در مراحل لارو از بین می روند و 3/7 درصد به مرحله شفیدگی می روند . زمانی که بر روی لارو پروانه آرد ( افستیا ) پرورش می دهیم 200 تخم بیرون می آید که 36 ماده و 31 نر ایجاد می شود .

اسلاید 9 :

پارازیت لارو میزبان توسط زنبور براکون

  • این زنبور با نیش زدن لارو آخر باعث فلج شدن میزبان می شود که بر گشت ناپذیر است . میزبان فلج شده می تواند تا چندین روز به همین صورت زنده بماند و لیکن قادر به حرکت و تغذیه نیست . این زنبور قادر است تا تعدا زیادی لارو آفت را فلج کند . که این پدیده از نظر مبارزه بیولوژیک و کارایی زنبور در مبارزه اهمیت دارد . تعداد لاروهای میزبانی که این زنبور می تواند پارازیته کند 314 عدد ذکر شده است .

اسلاید 10 :

هگزافلومورن :

  • اثرات منفی بر روی پارامترهای بیولوژیکی هابروبراکون هبتور می گذرد .
  • هیچ اثر کشنده ای بر روی زنبور بالغ ندارد
  • طول عمر زنبور را کاهش داد .

اسپینوزاد :

  • این حشره کش موجب تولید بالاتر جنس نر در جمعیت می گردد.
  • افزایش در سن ماده افزایش تولید جنس نر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 6:17 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق معافیت از مجازات با word دارای 84 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق معافیت از مجازات با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق معافیت از مجازات با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق معافیت از مجازات با word :

گفتار اول : معاذیر معاف کننده از مجازات
معاذیر معافیت از مجازات به طور کلی بستگی به وخامت و خطرناکی جرم ندارد بلکه مربوط به سیاست کیفری بعضی از امور که مقارن با ارتکاب بعضی از جرائم و موجب معافیت مرتکب از مجازات به شمار آمده است. به همین جهت یک دستور کلی در این زمینه وجود ندارد که مربوط به همه جرائم باشد، بلکه در مورد هر یک از جرائم کیفیات خاص بنا به ملاحظات سیاست کیفری به عنوان معاذیر معاف کننده از مجازات شناخته شده است.
شاید این سؤال به ذهن متصور شود که منظور از سیاست کیفری چیست که به خاطر آن فرد مرتکب جرم به دلائلی از مجازات معاف می شود.
تعریف سیاست کیفری : سیاست کیفری ( Penal Policy ) عبارت است از روشهای متخذه در اجرای قوانین و مقررات جزائی بوسیله مراجع اجرائی و قضائی به هنگام اجرای کیفرهاست به نوعی که اعمال کیفر را منطبق با بایسته ها و خواسته های حقوق جزا بنماید. و یا به تعبیر دیگر سیاست کیفری عبارت است از مجموع روشهایی که پس از شناسایی علل بزهکاری با تدوین قوانین و اقدامات تأمینی برای پیشگیری از وقوع جرائم به کار می رود. برای اتخاذ سیاست کیفری، بایستی قبلا موضوع مورد نظر با اصول صحیح علمی بررسی و سپس روشهای مبارزه ارائه شود و یک هماهنگی بین سیاست کیفری و دستگاههای اجرائی باشد. و در غیر این صورت نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه بر جسارت افراد متخلف و بزهکاران افزوده و سایرین را نسبت به قوانین بی اعتنا و بی تفاوت خواهد نمود. و به همین خاطر سیاست کیفری را عده ای از دانشمندان « فن » تلقی می کنند. و با کمی تأمل باید دانست که در رشته حقوق در هر قسمتی از آن مثلا در حقوق جزا(جرم شناسی، جرم یابی، سیاست جناحی .......) در هر کدام باید متخصصان و اهل فن و کسانی که واقعا با هر قسمت کار کرده اند نظر قطعی را بدهند، و طبق نظرات این افراد خبره و اهل فن باید قانون وضع شود. تا در راستای این نظرات بتوان به نتیجه ای درست رسید. به طور کلی معاذیر قانونی معاف کننده مجازات را می توان به 4 دسته تقسیم نمود.
1- مبتنی بودن معاذیر قانونی بر تسهیل کشف جرم
اولا : در ماده 507 قانون مجازات اسلامی آمده است : « هر کسی داخل دستجات مفسدین یا اشخاصی که علیه امنیت داخلی یا خارجی کشف اقدام می کنند، بوده و ریاست یا مرکزیتی نداشته باشد و قبل از تعقیب، قصد جنایت و اسامی اشخاص را که در فتنه و فساد دخیل هستند به مأمورین دولتی اطلاع دهد و یا پس از شروع به تعقیب با مأموران دولتی همکاری مؤثری را به عمل آورد از مجازات معاف و در صورتی که شخصا مرتکب جرم دیگری شده باشد فقط به مجازات آن جرم محکوم خواهد شد.»
ثانیا : طبق مقررات ماده 521، هرگاه اشخاصی که مرتکب جرائم مذکور در مواد 518 و 519و 520( تهیه و تزویج سکته قلب) می شوند قبل از کشف قبضه، مأمورین تعقیب را از ارتکاب جرم مطلع نمایند یا در ضمن تعقیب به واسطه اقرار خود موجبات تسهیل تعقیب سایرین را فراهم آورند یا مأمورین دولت را به نحو مؤثری در کشف جرم کمک و راهنمائی کنند بنا به پیشنهاد رئیس حوزه قضائی مربوط و موافقت دادگاه و یا با تشخیص دادگاه در مجازات آنان تخفیف متناسب داده می شود و حسب مورد از حبس معاف می شوند مگر آنکه احراز شود قبل از دستگیری توبه کرده اند در این صورت از کلیه مجازات های مذکور معاف خواهند شد.
ثالثا : اشخاصی که مرتکب جرائم جعل و تزویر مندرج در مواد 523 الی 529 قانون مجازات اسلامی شده اند هرگاه قبل از تعقیب به دولت اطلاع دهند و سایر مرتکبین را در صورت بودن معرفی کنند یا بعد از تعقیب وسایل دستگیری آنها را فراهم نمایند. حسب مورد در مجازات آنان تخفیف داده می شود و یا از مجازات معاف خواهند شد.
2-قانون مجازات عمومی سابق و معافیت از مجازات به لحاظ جبران خسارت
چنانچه در مقررات بند ب و دال م 209 آمده بود : اگر کسی به عنف تهدید و یا حیله شخصا یا به وسیله دیگری زنی را برای ازدواج با او برباید یا مخفی کند و یا اینکه شخصا یا به وسیله دیگری زنی را که بیش از 15 سال داشته و به سن 18 تمام نرسیده با رضایت او برای ازدواج با او برباید مخفی کند به مجازات- محکوم خواهد شد. حال اگر مجنی علیها راضی به ازدواج گشته و قبل از صدور قرار مجرمیت ازدواج به عمل آمده باشد، دیگر مرتکب تعقیب نخواهد شد. مگر اینکه مطابق مقررات ازدواج قبل تعقیب باشد که در این صورت به مجازات مقرر در آن قانون محکوم می شود » این قبیل معافیت از قانون مجازات اسلامی برداشته شده و آدم ربائی به هر قصد و نیتی باشد حتی پس از وقوع جرم دختر راضی به ازدواج با شخص رباینده گردد عمل جرم محسوب و قابل مجازات خواهد بود. چنانچه در م 621 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد، هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد. در صورتی که سن مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورتی که ارتکاب جرائم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می گردد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ