سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کشت در دشت هموار می روید و نه درسنگلاخ ؛ همین گونه حکمت در دل فروتن آباد و بارور می شود، نه در دل متکبّر سرکش . [امام کاظم علیه السلام]
 
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:43 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی با word دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی با word :

با توجه به این وضعیت حرارتی هوای شب و روز ماهانه هر منطقه وبا در نظر گرفتن نوسان ماهانه دما، گروه رطوبتی و میزان بارندگی، پیشنهاداتی جهت هماهنگ سازی ساختمانی و شرایط اقلیمی آن منطقه ارائه نموده که برای منطقه مورد نظر به شرح زیر خلاصه گردیده است:
الف) ساختمان بهتر است در جهت محور شرقی و غربی گسترش یابد.
ب) طرح هایی با فضاهای فشرده و متراکم برای منطقه مناسب است.
ج) ایجاد جریان هوا در فضاهای داخلی ضرورت ندارد.

د) دیوارهای خارجی و داخلی و سقف ها بهتر است از مصالح سنگین پیش بینی شود.
ه) پیش بینی فضاهای خارجی برای استفاده در شبهای تابستان مفید است.
و) بازشوهای نماهای شمالی و جنوبی می توانند حدود 10 تا 25% مساحت تابش آفتار آن باشند.

رطوبت

همان طور که در جدول بیوکلیماتیک مشاهده می گردد، درتابستان هوا کمی خشک است، اما در بقیه مواقع سال رطوبت هوا کافی است و مشکلی از نظر رطوبت وجود ندارد.
متوسط حداکثر دمای ماهانه 9/33 درجه حداقل دمای مطلق 28-
متوسط حداقل دمای ماهانه 7/4- حداکثر دمای مطلق 43 درجه
رطوبت هوا (مطالعات نمونه- شهرستان مشهد)

متوسط حداقل دمای هوای شهرستان مشهد در سردترین ماه سال (ژانویه) 7/4- درجه سلسیون و متوسط حداکثر آن در گرمترین ماه سال (ژوئیه) 9/33 درجه سلسیوس بودهن است. با مقایسه بین دو رقم و به طور کلی با مقایسه ارقام مربوط به متوسط حداقل و متوسط حداکثر دمای هوای مشهد در ماههای مختلف سال مشاهده می شود که متوسط حداقل دمای هوا در 3 ماه سال زیر صفر است. پایین ترین دمایی که در طول این دوره آمارگیری شده است 28- درجه سلسیوس بوده است تعداد روزهای یخبندان در ایستگاه در طول سال به طور متوسط 3/100 روز می باشد.

با توجه به ارقام فوق نتیجه می گردد که در این منطقه پایین بودن دمای هوا در ماههای سرد سال اهمیت بیشتری نسبت به بالا بودن دما در ماههای گرم دارد.
ارقام مربوط به تعداد روزهای دمای سرد و گرم سال نیز موید این موضوعند. مجموع درجه حرارت سرمایشی در طول سال 7/364 و مجموع درجه حرارت گرمایشی نیز 3/2338 می باشد بدین ترتیب در طول سال نیاز به گرم کردن هوای داخل ساختمان بیشتر از 6 برابر سرد کردن آن است.

البته باید توجه داشت که در ایستگاههای هواشناسی دماسنج در محفظه ای قرار دارد که باعث ایجاد سایه بر روی آن شده و ضمنا از تاثیر باد در دماسنج جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر در شرایط واقعی ممکن است دو عامل اقلیمی تابش آفتار و جریان هوا دمای مخصوصی را تشدید یا تعدیل نماید.
با استفاده از جدول بیوکلیماتیک می توان تغییراتی که این دو عامل در دمای هوا در رابطه با احساس راحتی انسان به وجود آورده را مورد بررسی قرار داد.
به منظور بررسی شدت گرما یا سرما در طول سال و تاثیری که دیگر عوامل غیر اقلیمی بر احساس آسایش می گذارند حداکثر و حداقل دمای هوا و رطوبت مربوطه بر روی جدول بیوکلیماتیک انتقال داده شده است.

همان طور که در این جدول مشاهده می گردد در تابستان شرایط اقلیمی منطقه به طرف مناطق گرم و خشک میل نموده است. البته این شرایط فاصله کمی با منطقه آسایش داشته و می توان با افزودن مقداری رطوبت به هوای خارج ساختمان در ماه های ژوئن، ژوئیه و اوت این هوا را در رابطه با آسایش انسان مطلوب ساخت، اما بدلیل برودت شدید هوا در زمستان فاصله شرایط زمستانی با منطقه آسایشی زیاد است و حتی با استفاده از انرژی حاصل بدست آمده در این بیوگرام، خطوط، نشان دهنده حداکثر و خط چین نشان دهنده حداقل دما هستند. از آنجایی که منظور از این بررسی پی بردن به نامناسب ترین شرایط هوا از نظر گرماست در تعیین دمای موثر جریان هوا مورد نظر نبوده و به همین دلیل در بیوگرام، دمای موثر سرعت جریان هوا 1/0 فرض شده است. بیوگرامها در دمای هوا موثر را در هر ساعت از هر ماه نشان می دهد. حال چنان که دمای موثر 22 درجه سلسیوس به عنوان حد پایین آسایشی در نظر گرفته شود دمای بالاتر از 22 درجه سلسیوس مواقع گرم سال در رابطه با کنترل تابش آفتاب، فضاهای داخلی محسوب می گردد. این مواقع تابش آفتاب به فضاهای داخلی ضروری است تشخیص داد. همچنین چنانچه میزان انرژی خورشیدی تابیده شده به سطوح مختلف جهات جغرافیایی در مواقع گرم و سرد سال محاسبه شود می توان در رابطه با مناسب ترین جهت ساختمان از آن استفاده کرد.

تعیین مصالح ساختمانی
البته در تعیین مصالح ساختمانی مناسب در این مناطق باید به این نکته نیز توجه نموده که انتخاب مصالح مناسب برای یک ساختمان به اندازه پنجره ها و کیفیت آنها نیز بستگی دارد. هنگامی که نجره ها کوچک بوده و سایبان آنها نیز موثر باشد، حرارت کسب شده ساختمان عمدتا از طریق انتقال حرارت از خلال دیوارها صورت می گیرد و در نتیجه مقاومت حرارتی مصالح نسبت به ظرفیت حرارتی آنها در به حداقل رساندن گرمای اضافی هوای داخلی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

در چنین شرایطی مصالحی از قبیل: بتن سبک یا ضخامتی مناسب 0(مهمترین ویژگی مصالح ساختمانی نیز به مقاومت حرارتی و ظرفیت حرارتی آن بستگی دارد، که معمولا به شکل ضریب مشخص می گردد) در رابطه با شرایط اقلیمی محل، ساده ترین و اقتصادی ترین مصالح ساختمانی خواهد بود.
تابش مستقیم آفتاب از خلال پنجره ها یا در اثر نفوذ هوای گرم خارج، از درز پنجره ها، صورت می گیرد و چون مصالح ساختمانی سکب بیشتر از مصالح سنگین در اثر حرارت نفوذ یافته به داخل، گرم می شوند. بنابراین در چنین شرایطی ظرفیت حرارتی از مقاومت حرارتی اهمیت بیشتری دارد.

در این حالت آجر، بتن متراکم یا خشت یا ضخامت حدود 20 تا 40 سانتیمتر مفید خواهد بود. با توجه به مطالب فوق نتیجه می گردد که مناسب ترین نوع دیوار در مناطق گرم دیوارهای ترکیبی، شامل یک لایه عایق نزدیک به سطح خارجی و یک لایه مصالح سنگین در قسمت داخلی می باشد. یک لایه مصالح ساختمانی سنگین به وسیله لایه عایق حرارتی که خود نیز به وسیله قشری ضد روطوبت که رنگ سطح خارجی آن روشن است، حفاظت شود.

میزان جذب انرژی خورشیدی در سطح خارجی دیوار و انتقال آن از سطح خارجی به سطح لایه عایق به حداقل رسیده و فقط مقدار بسیار کمی حرارت در لایه داخلی جذب می شود.
لایه سنگین داخلی نیز بدون آن تاثیر چندانی در دماهای هوای داخلی بگذارد، حرارت نفوذ یافته به داخل ساختمان را جذب می نماید.
چنانچه پنجره های چنین ساختمانی در عصر باز باشند، در شب هوای داخلی آن گرمتر از ساختمانهای دیگر می باشد.

فرم ساختمان در رابطه با اقلیم
شکل ساختمان می توان تاثیر زیادی در هماهنگ ساختم اقلیم و همچنین در تعدیل انتقال شرایط بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به نقشی که شرایط گرمایی هر منطقه (دمای هوا و شدت تابش آفتاب) در شکل دادن به ساختمانهای آن منطقه دارد، باید نسبت اهمیت هر یک از عوامل یاد شده را مشخص نمود. اما به طور کلی می توان چنین گفت که شدت زیاد تابش آفتاب باعث کشیدگی ساختمان در جهت محور شرقی و غربی می گردد.

در تعیین مناسب ترین فرم ساختمان باید به این نکته نوجه نمود که بهترین شکل ساختمان شکلی است که کمترین مقدار حرارت (کالری) را در زمستان از دست داده است و در تابستان نیز کمترین مقدار حرارت را از آفتاب و محیط اطراف خود کسب نماید. در این رابطه ساختمان با پلان مربع بهترین فرم شناخته شده است. این عقیده بر اساس این واقعیت قرار دارد که چنین شکلی کمترین سطح خارجی را در برابر بیشترین حجم ارائه می نماید. البته این عقیده در مورد ساختمانهای قدیمی که عموما پنجره هایی کوچک داشته و به همین دلیل نفوذ آفتاب به داخل آنها قابل چشم پوشی است صادق می باشد. اما در مورد ساختمانهای معاصر با قسمتهای شیشه خور بزرگ نمی توان چنین حکمی صادر کرد. در مورد این ساختمانها بهترین فرم را می بایستی با توجه به تاثیری که دمای هوا و تابش آفتاب بر هوای داخلی ساختمان نمی گذارد، تعیین نمود.

در شهر مشهد با توجه به اقلیم گرم و خشک در رابطه با شرایط زمستانی این مناطق، فرم ساختمان می تواند در طول محور شرقی غربی گسترش یابد. اما در شرایط تابستانی حکم بر فشردگی ساختمان نموده و داشتن فرم مکعب شکل ضروری می نماید. در هر صورت با برداشتن قسمتی از این مکعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایه دیوار، درخت، پیچک) و هوای خشک شده به وسیله تبخیر آب سطح چمن، برگ درختان، حوض و فواره می توان اقلیم نسبتا مطلوبی در ساختمان ایجاد نمود. در اطراف این باغچه داخلی، پلان ساختمان می تواند آزاد باشد بدین ترتیب پلان کلی ساختمان در این مناطق معطوف به داخل می باشد به علاوه در این شهر شکلهای توپر و فشرده موثر است.
فرمهای مکعب شکل یا فرمهایی که اضلاع شمالی جنوبی آنها بزرگتر از اضلاع شرقی غربی آنها هستند مفید تر بوده و همچنین ساختمانهای بلند نسبت به ساختمانهای کوتاهتر نور بهتری دارند.

انتخاب جهت استقرار ساختمان
به طور کلی به عوامل چون وضعی طبیعی زمین، میزان نیاز به فضاهای خصوصی و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک آرشیتکت آن خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. در این زمینه بخصوص شدت تابش آفتاب حائز اهمیت فراوان می باشد. در کلیه پلانها و طرحریزیهای ارائه شده, جهت جنوبی بهترین جهت ساختمان قلمداد می شود. و علت آن هم دریافت تابش مستقیم در زمستان و حداقل تابستان و حداقل تابش در تابستان می باشد. در این راستا جهت ساختمان در شهر مشهد با توجه به نوع اقلیم این شهر (اقلیم گرم) به شرح نمودارهای زیر خواهد بود: جهت استقرار ساختمان در شهر مشهد می بایست با توجه به تابش آفتاب و جهت وزش بادهای سرد زمستانی تعیین شود. در رابطه با تابش آفتاب مناسب ترین جهت ساختمانی جهتی است که حداکثر انرژی خورشیدی را در مواقع سرد و حداقل آن را در مواقع گرم کسب نماید.

تهویه مورد نیاز
با توجه به شرایط آب و هوایی شهر مشهد باید میزان تهویه در روز را به حداقل رساند چون در اثر ورود هوای خارج به داخل دمای هوای سطوح داخلی نیز افزایش می یابد بخصوص در طول روز که سرعت باد زیاد بوده و در نتیجه میزان تهویه طبیعی نیز زیاد است. تغییرات دمای هوای داخلی در سطحی نزدیک به دمای هوای خارج تغییر می کند. از سوی دیگر چون رطوبت هوای این گونه مناطق کم است حتما با جریان هوایی با سرعت کم امکان پذیر شدن از طریق تبخیر عرق بدن وجود داشته و در نتیجه به سرعت زیاد هوا برای خنک سازی از راه تبخیر لازم نمی باشد. سرعت برای چنین وضعیتی می تواند 15 m/s و این سرعتی است که در نتیجه اختلاف دمای سطوح و همچنین در نتیجه نفوذ هوای خارج به داخل از طریق درزها و پنجره ها در هوای اتاق به وجود می آید و بدین ترتیب نیازی به باز بودن پنجره ها نخواهد بود. در عصر و شب به دلیل پایین بودن دمای هوای خارج نسبت به دمای هوا و سطوح داخلی, تهویه طبیعی امکان سریع خنک شدن هوای داخلی را به وجود می آورد. نیاز به کوران در عصر و شب, وجود پنجره های باز شو را ضروری می سازد. اما باید بدین نکته توجه داشت که زمان تهویه با اندازه پنجره ها متناسب نیست. با هماهنگ ساختن محل, شکل و نحوه باز شدن پنجره ها می توان اندازه آنها را به قدری کوچک انتخاب نمود که حرارت کسب شده از طریق آنها را به حداقل رسانده و در عین حال امکان تهویه به طور مفید تر به وجود می آید. ضمنا باید به مشکل ورود گرد و غبار به داخل ساختمان نیز توجه داشت.

تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری
با توجه به شکل گیری و ترکیب معماری برخی مناطق مختلف ایران به این واقعیت پی می بریم که خصوصیات متفاوت هر نوع اقلیم به طور قابل توجهی در شکل گیری شهر ها و ترکیب معماری این مناطق تاثیر داشته است.
در این زمینه و به منظور بررسی و مطالعه معماری بومی در شهر مشهد و تامین تیپولوژی معماری در رابطه با حداکثر استفاده از خصوصیات اقلیمی با حداقل استفاده از سیستمهای مکانیکی به شرح ویژگیهای معماری بومی در منطقه گرم و خشک ایران که شهر مشهد نیز در آن واقع شده خواهیم پرداختن که به طور طبیعی به شکل قابل ملاحظه ای نشانگر غلبه مردم بر مشکلات حاد آب و هوایی می باشد و راه حلهایی هستند که ساکنین این منطقه (همچون سایر نواحی کشور) در طول سالیان متمادی به دست آورده اند.
ویژگی های معماری در منطقه های گرم و خشک

ساکنیم مناطق گرم و خشک با اتخاذ تدابیر زیر به مشکلات آب و هوایی این نواحی فائق گرده اند.
1- به طور کلی ساختمانهای اینگونه مناطق از مصالحی از قبیل خشت و گل که ظرفیت حرارتی آن زیاد می باشد بنا شده اند. در مناطقی که شرایط آب و هوایی بسیار حاد است, از روشهای خاص استفاده می گردد.

2- پلانهای ساختمانها تا حد امکان متراکم و فشرده بوده و تلاش شده تا آنجا که ممکن است سطح خارجی ساختمان به نسبت حجم آن کم باشد. این تراکم و فشردگی پلان خانه ها میزان تبادل حرارت را از طریق حرارت از طریق جداره های خارجی ساختمان را چه در زمستان به حداقل رسانده و در نتیجه از نفوذ حرارت به داخل ساختمان و اتلاف آن در زمستان به طور قابل ملاحظه ای جلوگیری می نماید.

3- معمولا ساختمانهایی در بافتهای متراکم در مجموعه های بسیار فشرده بنا گردیده اند و بدین شکل کوشش شده است با بیشترین سایه ممکن سطوح خارجی ایجاد گردد و در نتیجه این تراکم و به هم فشردگی مجموع توده کل مصالح ساختمانی افزایش یافته و در زمان تاخیر به حد مطلوب رسیده است.
4- به منظور تقلیقل هر چه بیشتر حرارت ایجاد شده در دیوارها بر اثر تابش آفتاب بر آنها معمولا سطوح خارجی سفید کاری شده اند.
5- تعداد و مساحت پنجره ها در اینگونه مناطق در ساختمانها به حداقل ممکن کاهش یافته و به منظور جلوگیری از نفوذ نور منعکس شده از سطح زمین اطراف, پنجره ها در قسمتهای فوقانی دیوارها نصب شده است.

6- در مناطق گرم و خشک بر عکس مناطق معتدل و مرطوب, تلاش شده در اوقاتی که هوا گرم است از ایجاد کوران و ورود هوای خارجی به داخل ساختمان از طریق پنجره ها یا قسمت های باز شو جلوگیری به عمل آید. اما در عوض تدابیر دیگری از قبیل ایجاد بادگیر برای خنک نمودن هوای داخلی به شکل طبیعی اتخاذ گردیده که بسیار موثر است.
7- استفاده از حیاطهای داخلی مشجر (درختکاری شده) و معطوف کردن فضاهای ساختمانی به این حیاط ها یکی از عمده ترین مشخصات معماری در مناطق گرم و خشک است.
8- جهت استقرار ساختمانها در این مناطق, جنوب یا جنوب شرقی است. این جهت از نظر کنترل و به حداقل رساندن نفوذ گرمای ناشی از تابش آفتاب در بعد از ظهر به داخل ساختمان مناسب ترین جهت می باشد.

نتیجه گیری
بنابراین با در نظر گرفتن شرایط – اقلیمی و توجه به آن در طول پروسه طراحی, می توان شرایط مناسب از نظر
آسایش و راحتی در فضا فراهم

آلودگی صوتی و هوا
آلودگی صوتی: ناشی از ترافیک هوایی و زمینی و کاربریهای تجاری و صنعتی و سر و صدای ناشی از بچه ها در فضای باز.
جهت گیری ساختمان به سمت خیابان فرعی15-10 رفت صوتی است. نحوه کلاسها باید طوری باشد که دور از سر و صدا و ناشی از بازی کردن بچه ها و کارگاهها باشد. حداکثر میزان صدای قابل قبول برای هر کلاس db 45 می باشد.
نور

یکی از مهمترین روشها در طراحی فضاها و تامین آسایش عنصر نور است. معیارهای عمده ای که در طراحی یک فضا می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:
1- میزان شدت روشنایی مورد نیاز
2- مقدار انعکاس سطوح
3- اختلاف شدت نور یا کنتراست سطوح در نقاط مختلف فضا
4- نوع نور مورد نیاز و چگونگی تامین این نیاز در فضا

روشنایی مصنوعی
نور مصنوعی از نظر نوع کار و نوع نوری که در فضاها به کار می رود به دو دسته تقسیم می شود: منابع نوری با رشته ملتهب و منابع نوری فلورسنت و هر یک از آنها نیز از نظر نوع انتشار به 5 دسته تقسیم می شوند. یعنی منابع نوری با نور مستقیم, نیمه مستقیم, غیر مستقیم, مختلف و یکنواخت چراغهای با نور مستقیم معمولا در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که رنگ فضا روشن و انعکاس سطوح نسبتا زیاد است. از آنجایی که در فضاهای آموزشی اغلب ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می شود بهتر است از چراغهای فلورسنت با توزیع نوری بین مستقیم تا یکنواخت یا مختلط استفاده کرد در این صورت ردیف چراغها عمود بر تخته تدریس ن ردیف نیمکتها در نظر گرفته می شود و همچنین در فضاهایی که در طول شب ممکن است مورد استفاده قرار گیرد از نظر روانی بهتر است از ترکیب هر دو استفاده شود.

رنگ
بهتر است برای رنگ کلاسها از رنگ مات استفاده شود و یا آبی کم رنگ, کرم, سبز خیلی کم رنگ و سفید انتخاب کرد و رنگ کفپوش اتاق را نیز می توان از رنگهای سفید و خاکستری و یا رنگهای چوب روشن انتخاب کرد. رنگ سطوح میز و صندلی شاگردان نیز باید مات باشد.
رنگ از نظر روانی به صورت های گوناگون عکس العمل نشان می دهد مثل هیجان, آرامش و خستگی, بخصوص در کودکان از نظر فرم و تکلیف نقش بسزایی دارد.
رنگ مقدار روشنایی فضای داخل را قابل کنترل می کند و ناراحتیهای ناشی از خستگی روز را کاهش می دهد.
فضاهای آموزشی در مسیر سیل و زلزله و گسل نباید واقع شود. برای مدرسه از حالتهایی که تقارن دارند و در طرح تقارن ایجاد می کنند استفاده شود. از نظر خصوصیات زمین باید به خاک و تپوگرافی توجه نمود. خاکی که در آن مدرسه بنا می شود باید تحمل وزن بنا را داشته باشد و مقاومت مشخصه خاک از 1 سانتیمتر مکعب نباید کمتر باشد. در مناطق باتلاقی و یا در مناطقی که در دارای آب زیر زمینی سطحی هستند و باید هزینه خاکبرداری و آماده سازی زمین را نیز در نظر گرفت.

شبکه ترافیکی
عدم ارتباط دانش آموزان با شبکه ترافیکی شهر: دانش آموزان به علت قدرت جسمانی و تشخصی و تعقل توانایی استفاده از شبکه های شهری به جز راههای آزاد را دارند به ویژه آن که برخی از آنها به علت طی مسافت اجبارا باید از وسائل نقلیه عمومی یا خصوصی استفاده کنند.
مکان یابی فضای آموزشی در ارتباط با فرم و شکل زمین دارای زوایای بسته می باشد اگر زوایا کمتر از 70 درجه باشد به زمین بیشتری نیاز داریم همچنین پس از احداث بنا باید اشراف دید ساختمانهای همسایه به مدارس, مخصوصا مدارس دخترانه را رعایت کرد به طوری که دید مستقیم نداشته باشند.
دسترسی پیاده, عدم ارتباط مستقیم ورود و خروج با خیابانهای اصلی چهار راهها و میدانها از طریق ایجاد فضای سبز و باز و در قسمت ورودی و خروجی آنها انتخاب عرض مناسب پیاده رو و نوع دسترسی به ترتیبی که در شرایط عادی هیچ دانش آموزان مجبور نباشد برای خروج از دسترسیهای سواری استفاده کند.
در مکان یابی فضای آموزشی, حداکثر شعاع دسترسی برای مقطع راهنمایی 2000 متر (حداکثر 20 دقیقه پیاده روی) مناسب است.
شعاع دسترسی به عوامل بستگی دارد که عبارتند از:

1- تراکم جمعیت
2- اندازه مدرسه
3- مقطع تحصیلی

دانش آموزان نباید از خطوط راه آهن و بزرگراههای بدون پل و عبور عابر پیاده رد شوند.
کاربریهای سازگار و ناسازگار با فضاهای آموزشی
کاربریهای یک فضای آموزشی باید موارد زیر را دارا باشد: فضای سبز, آتش نشانی مراکز پلیس انتظامی, مراکز فرهنگی, سینما و تئاتر
کاربریهای یک فضای آموزشی نباید موارد زیر را دارا باشد: شبکه ارتباطی حمل و نقل گسترده و تاسیسات شهری.
مطلوبیت فضای آموزشی در گروه موارد زیر است. 0(شناخت نوع فعالیت عملکرد نیازمندیها) مکان مدرسه باید از کمترین شیب برخوردار باشد و باید نسبت به ساختمانهای هم جوار طوری باشد که امکان حرکت و جابجایی و نتیجتا تهویه هوای مناسب فضاها وجود داشته باشد.

در طراحی کالبدی یک شهر انتخاب مکانهای مناسب برای استقرار هر یک از فعالیت های شهری باید به 3 مسئله مهم توجه شود.
1- سازگاری نوع فعالیت مورد نظر با فعالیت های همجوار
2- مطلوبیت مکان برای استقرار فعالیت مورد نظر
3- مناسب بودن مکان و فعالیتهای مورد نظر با نیاز منطقه (ظرفیت) .
پس از بررسی, موقعیت مکانی مطلوب برای یک فضای آموزشی باید به صورتی باشد که از تقسیم بندیهای مناسب برخوردار باشد.
این تقسیم بندی های فضا در پایین صفحه مشخص می گردد.

تقسیم بندیهای فضا آموزش کلاسهای عمومی و سمعی بصری
آزمایشگاهها
کلاس کامپیوتر
اداری اتاق مدیر, اتاق حسابدار و جلسات اداری
اتاق معاونان, معلمان, مشاوره و پرورشی
اتاق امور دفتری و بایگانی, اتاق بهداشت و اتاق تکثیر
فرهنگی سالن اجتماعات
کتابخانه
نمازخانه
خدماتی سرایداری و انبارداری
سرویسهای بهداشتی و موتورخانه

تفریحی فضاهای ورزشی و فضای سبز

فضای فرهنگی و کتابخانه
به طور کلی استفاده از کتاب و کتابخانه به منظور تفهیم بیشتر مطالبی که دانش آموزان در فضای درس فرا گرفته اند از یک سو و از سوی دیگر افزایش اطلاعات عمومی آنها می باشد. کتابخانه با در محیطی مستقل و آرام قرار بگیرید.
اندازه های استاندارد کلاس به طور مختصر به شرح زیر است:
1- برای کلاس 48 نفره, به ازای هر دانش آموز 75% متر مربع.
2- برای کلاس 40 نفره, به ازای هر دانش آموز 1 متر مربع.
3- برای کلاس 32 نفره, به ازای هر دانش آموز 12/1 متر مربع.
4- برای کلاس 22 نفره, به ازای هر دانش آموز 21/1 متر مربع.
5- برای کلاس 16 نفره به ازای هر دانش آموز 5/1 متر مربع.

با الگوی به دست آمده مبتنی بر ثبت نام در مدرسه, کلاسها انتخاب می شوند و با استفاده از قواعد ذیل الگوی زیر بدست می آید.
1- به طور کلی استاندارد برای 40 دانش آموزان به شرح زیر است: 5/6 20/6 یا 75/5 20/6 متر مربع.
2- با استفاده از اندازه های مبلمان و قد دانش آموزان و حدود عقب تر بودن میزها از دیوار تدریس, اندازه های کلاس تعیین می شود, عرض کلاسها هموازه 20/6 متر بوده و طول آنها برابر حاصل جمع 2 متر متر عقب گرد از دیوار تدریس +75/0 متر برای هر ردیف, و یا 92/0 متر, برای هر ردیف میز ونیمکت مورد استفاده است.
3- همواره حداقل مجموع فضای ساخت را رعایت نمایید. در صورت نیاز به افزایش تعداد دانش آموزان در یک کلاس طبق قاعده شماره باید عمل کرد.
4- ظرفیت طراحی شده برای یک مدرسه برابر است با ظرفیت مورد نیاز به اضافه 2 درصد این امر به افزایش تعداد دانش آموزان یک کلاس و انعطاف بیشتر در ترتیب گروه بندی کلاسهای کمک می نماید و باعث می شود تا کلاس در حد و اندازه های استاندارد باشد.
ابعاد و اندازه های وسایل مدرسه:

سن دانش آموزان زیر 6 سال 8-6 9-7 11-9 12-10 14-12 16-14 18-16
ارتفاع میزان مصرف 56 60 66 71 74 76 78 78
عمق میزان مصرف 45 50 50 55 55 55 60 60
ارتفاع صندلی 36 40 42 44 45 56 48 48
اندازه صندلی 35 33 38 35 38 35 40 37 40 37 43 40 43 40 43 40

فضاهای مورد نیاز ابتدایی
فضاهای تزئینی عادی:
بخصوص برای دانش آموزان معلول و عق مانده, کلاسهای موسیقی, آزمایشگاه, کتابخانه, امفی تئاتر, فضاهای خارجی فضاهای ورزشی اعم از اینکه بخواهند محیطی باشند, فضاهای اجتماعات اولیا و مربیان.

کتابخانه:
یکی از مهمترین شاخص های رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی میزان مطالعه و رو آوری افراد آن جامعه به تحقیق و پژوهش می باشد.
تجهیزات کتابخانه شامل قفسه, کمد, فایل و میز مطالعه است.
مواردی که در سالن چند منظوره باید رعایت شود:
1- در این سالن باید در ورودی در پشت قرار گیرد, زیرا رفت و آمدی که در آنجاست موجب توجه دیگران نشود.
2- ابعاد و طرز طراحی باید به گونه ای باشد که هم رفت و هم برگشت داشته باشد ولیکن موجب ازدحام نشود.
3- در ورودی و خروجی جدا باشد و در ابعاد درستی در نظر گرفته شود. که حداقل 3 تا 4 نفر براحتی و باهم از آن خارج و یا داخل می شوند.
4- نور طبیعی در سالنهای اجتماعات کمتر بکار می رود. و در صورت بکار روی به صورت پوشیده (یک صفحه بر روی پنجره قرار می دهند) استفاده می گردد.
5- در بعضی از سالنها از صندلیهای مجزا استفاده می کنند که در صورت لزوم آنها را برداشته و آن را تبدیل به نمازخانه و ورزشگاه و .. می نمایند.

فضای اداری:
بیشتر برای مسئولین و کارشناسان دفتر آموزش بر اساس نوع وظایف و تشابه فعالیتها و متناسب با تعداد پرسنل در نظر گرفته شده است. این فضا از نظر موقعیت و محل قرار گیری جهت سهولت و دسترسی مراجعین بهتر است در طبقه همکف قرار گیرد.
باید در طبقه بالا و دور از رفت و آمد جمعی دانش آموزان قرار گیرد و ابعاد آن 10 8 متر مربع باشد که البته در مقاطع مختلف متفاوت است.
بوفه و اتاق تغذیه:
در مدارس, فضایی که برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته می شود, بیشتر در محوطه حیاط و فضای سبز آن طراحی می شود و ابعاد بر اساس تعداد پرسنل است که این مجموعه بیشتر دارای 2 نفر است.

سرویسهای بهداشتی:
با توجه به سیستم پلان مدارس محل آن در محطوطه می باشد (رای دانش آموزان) و ابعاد آن با توجه به سن دانش آموزان تعیین می شود. سرویسهای بهداشتی اساتید داخل سالن اصلی طراحی می شود و تعداد آن بستگی به ضریب تعداد معلمین دارد.

انبار و وسایل نظافت:
این فضا کنار سرویسهای بهداشتی ساخته می شود که بر اساس مقدار فضایی که در طرح های ساختمانی اضافه است طرح ریزی شده است.
راهنمایی

این دوره شامل 3 سال است ه با حداکثر 15 سال در شهرها و 17 سال در روستا ها در سال اول راهنمایی ثبت نام می نمایند. تعداد جلسه های هفتگی برای پایه های اول و دوم 36 جلسه برای هر کدام در هفته و پایه سوم 37 جلسه منظور شده است. مدارس راهنمایی در مناطق شهری بایستی حداقل شامل دو دوره باشد (کلاسهای دوبله) تا بتوان حداکثر استفاده را از تاسیسات عمومی, آزمایشگاهها و فضای آزاد بعمل آورد. اما در مناطق روستایی بعلت پراکندگی جمعیت طرح ساختمانی برای یک دوره تحصیلی با توجه به تعداد کم دانش آموزان منطقی است.

اولویت بندی با توجه به ضرایب فضاهای راهنمایی
45% تحصیلی, ارتباطی, 15% پرورشی, 11% سطوح اشتغال شده دیوارها, 7% رفاهی, 4% اداری
کارگاه حرفه و فن
در مدارس 3 کلاسه این کارگاه می تواند مشترکا برای آموزش حرفه و فن و هنر استفاده شود.
کارگاه سمعی و بصری
آموزش هنر در کارگاه سمعی و بصری انجام می گیرد, این مکان جهت انجام امور آموزش جنبی و کارهای فوق برنامه در نظر گرفته شده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:42 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله بررسی اثرتغذیه مکمل کروم متیونین و آسکوربیک اسید بر ویژگی های تخمدان بلدرچین ژاپنی در شرایط تنش گرمایی با word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی اثرتغذیه مکمل کروم متیونین و آسکوربیک اسید بر ویژگی های تخمدان بلدرچین ژاپنی در شرایط تنش گرمایی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی اثرتغذیه مکمل کروم متیونین و آسکوربیک اسید بر ویژگی های تخمدان بلدرچین ژاپنی در شرایط تنش گرمایی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی اثرتغذیه مکمل کروم متیونین و آسکوربیک اسید بر ویژگی های تخمدان بلدرچین ژاپنی در شرایط تنش گرمایی با word :

1 مقدمه

در ســالهــای اخیــر بلــدرچین بــهعنــوان یــک پرنــده اقتصــادی در کشورهای مختلف پرورش داده مـیشـود.در چنـد دهـه گذشـته نـژاد خاصی از بلـدرچین بـه نـام بلـدرچین ژاپنـی (Coturnix coturnix japonica) بعنوان یک راه چاره جهت کاهش شدت کمبود پـروتین، بویژه در کشورهای در حال توسعه، معرفی گردید. وجود ویژگـیهـای مناسب چون رشد سریع، بلوغ زودرس، تولید تخـم بالـا، فاصـله نسـل کوتاه، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح، حساسیت کم نسبت بـه بعضی از بیماریها، سبب شده است تا بلدرچین به عنوان یـک پرنـده مطلوب نزد پرورشدهنـدگان شـمرده شـده و علاقمنـدان زیـادی بـه پرورش صنعتی این پرنده روی آورند (شکوهمند،. .(1387

یکی از نگرانیهای عمده در ارتبـاط بـا عملکـرد پرنـدگان، دمـای محیطی بالا است. مصرف خوراک، وزن بدن، جوجـه درآوری، ویژگـی-های لاشه و دیگر ویژگیهایی که در موفقیت صنایع نقش دارند تحـت تاثیر تنش گرمایی قرار دارند. تنش گرمایی سبب کاهش تولیـد تخـم، تضعیف ماهیچه و در نتیجـه کـاهش معنـیدار تولیـد گوشـت وحتـی افزایش تلفات در صنعت پرورش پرنـدگان مـیگـردد و بـدین ترتیـب موجب زیان اقتصادی و ازدست رفتن سرمایه پرورشدهندگان میشود (ساهین، .(2006 با توجه به هزینههای بالای خنک سازی سـالنهـای پرورش، برای کاهش تنش گرمایی در پرنده، دستکاری و تغییر جیـره توسط پژوهشگران پیشنهاد شده است (ساهین و همکاران، .(2002 b

کروم یکی از عناصر ضروری کم مصرف مـورد نیـاز بـرای پرنـدگان است که در متابولیسم کربوهیدراتها دخالت دارد و در افزایش تحمل گلوکز با انسولین همکاری میکند (دیویس و همکاران، .(1997 کـروم همچنین ممکن است که در متابولیسم پروتینها مؤثر باشد که این امر از طریق افزایش ورود آمینواسیدها بـه سـلولهـا و در نتیجـه افـزایش ساخت پروتین انجام میشـود (زیمـا و همکـاران، .(1998 در شـرایط تنش گرمایی، دفع کروم از بدن افزایش مـییابـد و بـا کمبـود کـروم، سوخت و ساز کربوهیدراتها و پروتینها با اختلـال روبـرو مـیشـود و سرعت رشـد و رانـدمان مصـرف غـذایی کـاهش مـییابـد (سـاهین و همکاران، .( 2002 a

پرندگان قادر به ساخت ویتامین C در بدن خـود هسـتند؛ ولـی در شرایط تنشزا مانند تنش گرمایی و سرمایی، رطوبت زیـاد و عفونـت-های پارازیتی، ساخت این ویتامین دچـار اختلـال مـیشـود. بنـابراین، استفاده از مکمل ویتامین C برای پرندگانی که در شرایط تـنشهـای محیطی و تغذیـهای قـرار گرفتـهانـد، توصـیه شـده اسـت ( پوررضـا و همکاران، .(1385 ویتامین C از جمله مـواد تغذیـهای مهـم در جیـره پرندگان است که ویژگی آنتیاکسیدانی دارد و با اضافه کردن این ماده به جیره میتوان افت تولید ناشی از تـنش گرمـایی را بهبـود بخشـید (ساهین و کوکوک، .(2001

با توجه به این که تاکنون پـژوهشهـای انـدکی دربـاره اثـر تـنش گرمایی بر بلدرچین تخمگذار در کشور انجام گردیـده اسـت، هـدف از این تحقیق بررسی اثر مکمـل کـروم و ویتـامین C بـر فراسـنجههـای تولید مثلی این پرنده منحصر به فرد در شرایط تنش گرمایی میباشد.
.2 مواد و روشها

این پژوهش در ایستگاه پژوهشـی دانشـگاه علـوم کشـاورزی و منـابع طبیعــی گرگــان انجــام شــد. 64 قطعــه بلــدرچین نــر و 160 قطعــه بلدرچین ماده 42 روزه در 4 تیمـار آزمایشـی بـه طـور تصـادفی قـرار گرفتند. تیمارهای آزمایشی شامل: (1 تیمار شـاهد براسـاس توصـیهی انجمن ملی تحقیقات، (2 .NRC تیمار شاهد مکمل شده با کـروم بـه میزان 1200 میکروگرم در کیلوگرم جیره. (3 تیمار شـاهد بـه همـراه مکمل ویتامین C به میـزان 300 میلـی گـرم در کیلـوگرم جیـره. (4 تیمارکنترل مکمل شده با کروم به میزان 1200 میکروگرم در کیلوگرم جیره و مکمل ویتامین C به میزان 300 میلی گرم در کیلوگرم جیـره. در هر تیمار چهار تکرار و در هر تکرار 14 پرنده 4) بلدرچین نـر و 10 بلدرچین ماده) وجود داشت. طول دوره آزمایش پنج هفته، که دو هفته نخست به منظور سازشپذیری در نظر گرفته شـده بـود. ازآغـاز هفتـه سوم، تنش گرمایی (روزانه 6 سـاعت بـا دمـای 36 درجـه سـانتیگراد) اعمال گردید

دادههای آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریـل بـا استفاده از نرم افزار آماری SAS و مقایسه میـانگینهـا توسـط آزمـون دانکن در سطح معنی داری 0/05 انجام گردید.

1-2 بررسی ویژگیهای تخمدان

برای بررسی ویژگیهای تخمدان بلدرچینها، در روزهـای 7، 14 و 21 دوره آزمایشی، 2 ساعت مانده به پایان تـنش دو پرنـده از هـر پـن بـه شکل تصادفی انتخاب شد. ابتدا پرندگان توزین و وزن آن ثبت گشـت، سپس کشتار شدند. پس از شکافتن بدن پرنـده امعـا و احشـاء داخلـی برداشته شدند و تخمدان با احتیاط خارج شـد. در ابتـدا تخمـدان وزن گردید سپس تعداد فولیکولهای زرد بزرگ و کوچک و فولیکـولهـای سفید بزرگ شمارش شدند. در مرحله بعد قطر بزرگترین فولیکول زرد بزرگ (F1)، بزرگترین فولیکول زرد کوچک و بزرگترین فولیکول سفید بزرگ به وسیلهی کولیس دیجیتالی اندازهگیری و ثبت گردیـد (جـوان بنت، .(2002

.2 نتیجه گیری

دادههای مربوط به فراسنجههای تولیدمثلی بلدرچین ژاپنی در شرایط تنش گرمایی در جداول 1 تا 4 نشان داده شده اسـت. نتـایج بدسـت آمده نشان داد که استفاده استفاده از کروم و ویتامین C و برهمکـنش آنها اثر معنیداری بروزن تخمدان نداشت .(p>0/05) اثر زمان بر تعداد

فولیکولهای زنجیرهای و همچنین بر تعداد فولیکولهـای زرد کوچـک موثر بود به طوری کـه تعـداد فولیکـولهـای زنجیـرهای و نیـز تعـداد فولیکولهای زرد کوچک در زمانهـای دوم و سـوم آزمـایش بـه طـور معنیداری بیشتر بود .(p<0/05) برهمکنش کـروم و زمـان بـر تعـداد فولیکولهای سفید بزرگ موثر بود. استفاده از 1200 مایکروگرم کـروم در مقایسه با عدم استفاده از آن در زمانهای یـک، دو و سـه آزمـایش ســبب افــزایش معنــیدار تعــداد فولیکــولهــای ســفید بــزرگ گردیــد .(p<0/05)

برهمکنش کروم و زمان و نیز برهمکنش ویتامین C و زمـان بـر قطـر بزرگتــرین فولیکــول زنجیــرهای (F1) مــوثر بــود. اســتفاده از 1200 مایکروگرم کروم در کیلوگرم جیره، سبب افزایش معنـیدار قطـر (F1) شد .(p< 0/001) استفاده از 1200 مایکروگرم کروم در زمان یک و سه آزمایش، سبب افزایش معنـیدار قطـر بزرگتـرین فولیکـول زنجیـرهای (F1)، در مقایسه با عدم استفاده از آن شد. همچنین استفاده از 1200 مایکروگرم کروم در زمان دو سبب افـزایش معنـیدار قطـر بزرگتـرین فولیکول زنجیرهای (F1)، در مقایسه با سایر زمانهـای آزمـایش شـد. استفاده از 300 میلیگـرم ویتـامین C در زمـان یـک موجـب کـاهش معنــیدار قطــر (F1 ) در مقایســه بــا عــدم اســتفاده از آن گردیــد .(p<0/001) استفاده از 300 میلیگرم ویتامین C در زمان سه سـبب افزایش معنیدار قطر (F1) در مقایسه بـا عـدم اسـتفاده از آن گردیـد .(p<0/001) استفاده از 300 میلیگرم ویتامین C در زمـان دو، سـبب افزایش معنیدار قطر بزرگترین فولیکول زنجیرهای (F1 )، در مقایسه با سایر زمانهای آزمایش شد. برهمکنش کروم و ویتامین C اثر معنیدار بر قطر (F1) نداشت.

 

اشتراک‌گذاری:

 

 

 

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:42 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله استراتژی طراحی شبکه با word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله استراتژی طراحی شبکه با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله استراتژی طراحی شبکه با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله استراتژی طراحی شبکه با word :

استراتژی طراحی شبکه

(بخش اول )
استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد و به موازات آن سازمان ها و موسسات متعددی اقدام به برپاسازی شبکه نموده اند. هر شبکه کامپیوتری می بایست با توجه به شرایط و سیاست های هر سازمان ، طراحی و در ادامه پیاده سازی گردد .شبکه ها ی کامپیوتری زیرساخت لازم برای استفاده از منابع فیزیکی و منطقی را در یک سازمان فراهم می نمایند . بدیهی است در صورتی که زیرساخت فوق به درستی طراحی نگردد، در زمان استفاده از شبکه با مشکلات متفاوتی برخورد نموده و می بایست هزینه های زیادی به منظور نگهداری و تطبیق آن با خواسته ها ی مورد نظر( جدید) ، صرف گردد ( اگر خوش شانس باشیم و مجبور نشویم که از اول همه چیز را مجددا” شروع نمائیم !) . یکی از علل اصلی در بروز اینچنین مشکلاتی ، به طراحی شبکه پس از پیاده سازی آن برمی گردد. ( در ابتدا شبکه را پیاده سازی می نمائیم و بعد سراغ طراحی می رویم ! ) .

برپاسازی هر شبکه کامپیوتری تابع مجموعه سیاست هائی است که با استناد به آنان در ابتدا طراحی منطقی شبکه و در ادامه طراحی فیزیکی ، انجام خواهد شد . پس از اتمام مراحل طراحی ، امکان پیاده سازی شبکه با توجه به استراتژی تدوین شده ، فراهم می گردد.

در زمان طراحی یک شبکه ، سوالات متعددی مطرح می گردد :
• برای طراحی یک شبکه از کجا می بایست شروع کرد ؟
• چه پارامترهائی را می بایست در نظر گرفت ؟
• هدف از برپاسازی یک شبکه چیست ؟
• انتطار کاربران از یک شبکه چیست ؟
• آیا شبکه موجود ارتقاء می یابد و یا یک شبکه از ابتدا طراحی می گردد ؟
• چه سرویس ها و خدماتی بر روی شبکه، ارائه خواهد شد ؟
• و ;
سوالات فوق ، صرفا” نمونه هائی در این زمینه بوده که می بایست پاسخ آنان متناسب با واقعیت های موجود در هر سازمان ، مشخص گردد . ( یکی از اشکالات ما استفاده از پاسخ های ایستا در مواجهه با مسائل پویا است !) .
در این مقاله قصد داریم به بررسی پارامترهای لازم در خصوص تدوین یک استراتژی مشخص به منظور طراحی شبکه پرداخته تا از این طریق امکان طراحی منطقی ، طراحی فیزیکی و در نهایت پیاده سازی مطلوب یک شبکه کامپیوتری ، فراهم گردد .

مقدمه
قبل از طراحی فیزیکی شبکه ، می بایست در ابتدا و بر اساس یک فرآیند مشخص ، خواسته ها شناسائی و آنالیز گردند. چرا قصد ایجاد شبکه را داریم و این شبکه می بایست چه سرویس ها و خدماتی را ارائه نماید ؟ به چه منابعی نیار می باشد ؟ برای تامین سرویس ها و خدمات مورد نظر اکثریت کاربران ، چه اقداماتی می بایست انجام داد ؟ در ادامه می بایست به مواردی همچون پروتکل مورد نظر برای استفاده در شبکه ، سرعت شبکه و از همه مهم تر، مسائل امنیتی شبکه پرداخته گردد. هر یک از مسائل فوق ، تاثیر خاص خود را در طراحی منطقی یک شبکه به دنبال خواهند داشت .یکی دیگر از پارامترهائی که معمولا” از طرف مدیریت سازمان دنبال و به آن اهمیت داده می شود ، هزینه نهائی برپاسازی شبکه است . بنابراین لازم است در زمان طراحی منطقی شبکه به بودجه در نظر گرفته شده نیز توجه نمود .

در صورتی که قصد ایجاد یک شبکه و تهیه نرم افزارهای جدیدی وجود داشته باشد ، زمان زیادی صرف بررسی توانمندی نرم افزارها ، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آنان ( آموزش کاربران ، کارکنان شبکه و سایر موارد دیگر ) ، خواهد شد .در برخی موارد ممکن است تصمیم گرفته شود که از خرید نرم افزارهای جدید صرفنظر نموده و نرم افزارهای قدیمی را ارتقاء داد. تعداد زیادی از برنامه های کامپیوتری که با استفاده از زبانهائی نظیر : کوبال ، بیسیک و فرترن نوشته شده اند ، ممکن است دارای قابلیت های خاصی در محیط شبکه بوده که استفاده از آنان نیازمند بکارگیری پروتکل های قدیمی باشد. در چنین مواردی لازم است به چندین موضوع دیگر نیز توجه گردد :
• هزینه ارتقاء هزاران خط کد نوشته شده قدیمی توسط نسخه های جدید و پیشرفته همان زبان های برنامه نویسی ، چه میزان است ؟
• هزینه ارتقاء برنامه ها به یک زبان برنامه نویسی شی گراء چه میزان است ؟

• آیا به منظور صرفه جوئی در هزینه ها ، می توان بخش های خاصی از شبکه را ارتقاء و از سخت افزارها و یا نرم افزارهای خاصی برای ارتباط با عناصر قدیمی شبکه استفاده نمود؟
با توجه به هزینه و زمان ارتقاء برنامه های نوشته شده قدیمی توسط زبان های جدید برنامه نویسی ، ممکن است تصمیم گرفته شود که فعلا” و تا زمانی که نرم افزارهای جدید نوشته و جایگزین گردند از نرم افزارهای موجود حمایت و پشتیبانی شود. در این رابطه ممکن است بتوان از یک بسته نرم افراری به عنوان گزینه ای جایگزین در ارتباط با برنامه های قدیمی نیز استفاده نمود. در صورتی که می توان با اعمال تغییراتی اندک و ترجمه کد منبع برنامه ، امکان اجرای برنامه را بر روی یک سیستم عامل جدید فراهم نمود ، قطعا” هزینه مورد نظر بمراتب کمتر از حالتی است که برنامه از ابتدا و متناسب با خواسته های جدید ، بازنویسی گردد. یکی دیگر از مسائلی که می بایست در زمان ارتقاء یک برنامه جدید مورد توجه قرار گیرد ، آموزش کاربرانی است که از نرم افزار فوق استفاده می نمایند .

برنامه ریزی برای طراحی منطقی شبکه
برای طراحی منطقی شبکه ، می توان از یک و یا دونقطه کار خود را شروع کرد: طراحی و نصب یک شبکه جدید و یا ارتقاء شبکه موجود. در هر دو حالت ، می بایست اطلاعات مورد نیاز در خصوص چندین عامل اساسی و مهم را قبل از طراحی منطقی شبکه ، جمع آوری نمود. مثلا” با توجه به سرویس ها و خدماتی که قصد ارائه آنان به سرویس گیرندگان شبکه را داریم ، می بایست به بررسی و آنالیز الگوهای ترافیک در شبکه پرداخته گردد . شناسائی نقاط حساس و بحرانی (در حد امکان ) ، کاهش ترافیک موجود با ارائه مسیرهای متعدد به منابع و تامین سرویس دهندگان متعددی که مسئولیت پاسخگوئی به داده های مهم با هدف تامین Load balancing را دارا می باشند ، نمونه هائی در این رابطه می باشد .برای برنامه ریزی در خصوص طراحی منطقی شبکه می بایست به عواملی دیگر نیز توجه و در خصوص آنان تعیین تکلیف شود :

• سرویس گیرندگان، چه افرادی می باشند؟ نیاز واقعی آنان چیست ؟چگونه از نیاز آنان آگاهی پیدا کرده اید ؟ آیا اطلاعات جمع آوری شده معتبر است ؟
• چه نوع سرویس ها و یا خدماتی می بایست بر روی شبکه ارائه گردد؟ آیا در این رابطه محدودیت های خاصی وجود دارد ؟ آیا قصد استفاده و پیکربندی یک فایروال بین شبکه های محلی وجود دارد ؟ در صورت وجود فایروال ، به منظور استفاده از اینترنت به پیکربندی خاصی نیاز می باشد؟
• آیا صرفا” به کاربران داخلی شبکه ، امکان استفاده از اینترنت داده می شود و یا کاربران خارجی ( مشتریان سازمان ) نیز می بایست قادر به دستیبابی شبکه باشند ؟ هزینه دستیابی و ارائه سرویس ها و خدمات به کاربران خارجی از طریق اینترنت، چه میزان است ؟ ؟ آیا تمامی کاربران شبکه مجاز به استفاده از سرویس پست الکترونیکی می باشند (سیستم داخلی و یا خارجی از طریق فایروال ) . کاربران شبکه ، امکان دستیابی به چه سایت هائی را دارا خواهند بود؟ آیا سازمان شما دارای کاربرانی است که در منزل و یا محیط خارج از اداره مشغول به کار بوده و لازم است به شبکه از طریق Dial-up و یا VPN ( از طریق ایننترنت ) ، دستیابی نمایند ؟

یکی از موضوعات مهمی که امروزه مورد توجه اکثر سازمان ها می باشد ، نحوه تامین امکان دستیابینامحدود به اینترنت برای کاربران است. در صورتی که کاربران نیازمند مبادله نامه الکترونیکی با مشتریان سازمان و یا مشاوران خارج از شرکت می باشند ، می بایست ترافیک موجود را از طریق یک برنامه فیلتر محتوا و یا فایروال انجام و به کمک نرم افزارهائی که حفاظت لازم در مقابل ویروس ها را ارائه می نمایند ، عملیات تشخیص و پیشگیری از کد های مخرب و یا فایل ضمیمه آلوده را نیز انجام داد.

با استفاده از نرم افزارهائی نظیر FTP ،کاربران قادر به ارسال و یا دریافت فایل از طریق سیستم های راه دور می باشند .آیا در این خصوص تابع یک سیاست مشخص شده ای بوده و می توان پتانسیل فوق را بدون این که اثرات جانبی خاصی را به دنبال داشته باشد در اختیار کاربران قرار داد ؟ از لحاظ امنیتی ،امکان اجرای هر برنامه جدید بر روی هر کامپیوتر ( سرویس گیرنده و یا سرویس دهنده ) بدون بررسی لازم در خصوص امنیت برنامه ، تهدیدی جدی در هر شبکه کامپیوتری محسوب می گردد .

• آیا کاربران شبکه با یک مشکل خاص کوچک که می تواند برای دقایقی شبکه و سرویس های آن را غیر فعال نماید ، کنار می آیند و یا می بایست شبکه تحت هر شرایطی به منظور ارائه خدمات و سرویس ها ، فعال و امکان دستیابی به آن وجود داشته باشد ؟ آیا به سرویس دهندگان کلاستر شده ای به منظور در دسترس بودن دائم شبکه ، نیاز می باشد ؟ آیا کاربران در زمان غیرفعال بودن شبکه ، چیزی را از دست خواهند داد ؟ آیا یک سازمان توان مالی لازم در خصوص پرداخت هزینه های مربوط به ایجاد زیرساخت لازم برای فعال بودن دائمی شبکه را دارا می باشد ؟ مثلا” می توان توپولوژی های اضافه ای را در شبکه پیش بینی تا بتوان از آنان برای پیشگیری از بروز اشکال در یک نقطه و غیر فعال شدن شبکه ، استفاده گردد. امروزه با بکارگیری تجهیزات خاص سخت افزاری به همراه نرم افزاری مربوطه ، می توان از راهکارهای متعددی به منظور انتقال داده های ارزشمند در یک سازمان و حفاظت از آنان در صورت بروز اشکال ، استفاده نمود.

• در صورتی که قصد ارتقاء شبکه موجود وجود داشته باشد ، آیا می توان از پروتکل های فعلی استفاده کرد و یا می بایست به یک استاندارد جدید در ارتباط با پروتکل ها ، سوئیچ نمود ؟ در صورتی که یک شبکه جدید طراحی می گردد ، چه عواملی می تواند در خصوص انتخاب پروتکل شبکه ، تاثیر گذار باشد ؟ اترنت ، متداولترین تکنولوژی شبکه ها ی محلی ( LAN ) و TCP/IP ، متداولترین پروتکلی است که بر روی اترنت ، اجراء می گردد . در برخی موارد ممکن است لازم باشد که سایر تکنولوژی های موجود نیز بررسی و در رابطه با استفاده از آنان ، تصمیم گیری گردد .

استفاده کنندگان شبکه چه افرادی هستند ؟
این سوال به نظر خیلی ساده می آید. ما نمی گوئیم که نام استفاده کنندگان چیست ؟ هدف از سوال فوق، آشنائی با نوع عملکرد شغلی و حوزه وظایف هر یک از کاربران شبکه است . طراحان شبکه های کامپیوتری نیازمند تامین الگوها و خواسته ها متناسب با ماهیت عملیاتی هر یک از بخش های یک سازمان بوده تا بتوانند سرویس دهندگان را به درستی سازماندهی نموده و پهنای باند مناسب برای هر یک از بخش های فوق را تامین و آن را در طرح شبکه ، لحاظ نمایند . مثلا” در اکثر سازمان ها ، بخش عمده ترافیک شبکه مربوط به واحد مهندسی است . بنابراین در چنین مواردی لازم است امکانات لازم در خصوص مبادله داده در چنین واحدهائی به درستی پیش بینی شود .
شبکه مورد نظر می بایست چه نوع سرویس ها و خدماتی را ارائه نماید ؟

مهمترین وظیفه یک شبکه ، حمایت از نرم افزارهائی است که امکان استفاده از آنان برای چندین کاربر ، وجود داشته باشد. در این رابطه لازم است در ابتدا لیستی از انواع نرم افزارهائی که در حال حاضر استفاده می گردد و همچنین لیستی از نرم افزارهائی را که کاربران تقاضای استفاده از آنان را نموده اند، تهیه گردد. هر برنامه دارای یک فایل توضیحات کمکی است که در آن به مسائل متفاوتی از جمله رویکردهای امنیتی ، اشاره می گردد ( در صورت وجود ) . نرم افزارهای عمومی شبکه در حال حاضر FTP، telnet و مرورگرهای وب بوده که نسخه های خاص امنیتی در ارتباط با هر یک از آنان نیز ارائه شده است . برخی از این نوع نرم افزارها دارای نسخه هائی می باشند که همزمان با نصب ، حفره ها و روزنه های متعددی را برروی شبکه ایجاد می نمایند . صرفنظر از این که چه نرم افزارهائی برای استفاده در شبکه انتخاب می گردد ، می بایست به دو نکته مهم در این رابطه توجه گردد :

• آیا برنامه ایمن و مطمئن می باشد؟ اکثر برنامه ها در حال حاضر دارای نسخه هائی ایمن بوده و یا می توان آنان را به همراه یک سرویس دهنده Proxy به منظور کمک در جهت کاهش احتمال بکارگیری نادرست ، استفاده نمود.سرویس دهندگان Proxy ، یکی از عناصر اصلی و مهم در فایروال ها بوده و لازم است به نقش و جایگاه آنان بیشتر توجه گردد. حتی شرکت های بزرگ نیز در معرض تهدید و آسیب بوده و هر سازمان می بایست دارای کارشناسانی ماهر به منظور پیشگیری و برخورد با مشکلات امنیتی خاص در شبکه باشد .
• آیا یک برنامه با برنامه دیگر Overlap دارد؟ هر کاربر دارای نرم افزار مورد علاقه خود می باشد . برخی افراد یک واژه پرداز را دوست دارند و عده ای دیگر به واژه پردازه دیگری علاقه مند می باشند. در زمان استفاده از چنین نرم افزارهائی لازم است حتی المقدور سعی گردد از یک محصول خاص بمظور تامین خواسته تمامی کاربران ،استفاده گردد. فراموش نکنیم که پشتیبانی چندین برنامه که عملیات مشابه و یکسانی را انجام می دهند هم سرمایه های مالی را هدر خواهد داد و هم می تواند سردرگمی ، تلف شدن زمان و بروز مشکلات مختلف در جهت مدیریت آنان توسط گروه مدیریت و پشتیبان شبکه را به دنبال داشته باشد .

هر برنامه و یا سرویس جدیدی را که قصد نصب و فعال شدن آن را در شبکه داشته باشیم ، می بایست در ابتدا بررسی و در ادامه متناسب با سیاست ها و شرایط موجود ، پیکربندی نمود . برنامه های جدید می بایست منطبق بر این حقیقت باشند که چرا به وجود آنان نیاز می باشد؟ در صورتی که یک برنامه موجود می تواند به منظور تحقق اهداف خاصی استفاده گردد ، چرا به برنامه ای دیگر نیاز می باشد ؟ آیا عدم کارائی برنامه قدیمی بررسی و بر اساس نتایج به دست آمده به سراغ تهیه یک نرم افزار جدید می رویم ؟ همواره لازم است برنامه جدید بررسی تا اطمینان لازم در خصوص تامین خواسته ها توسط آن حاصل گردد.این موضوع در رابطه با برنامه های قدیمی نیز صدق خواهد کرد: آیا این نوع برنامه ها بر روی شبکه جدید و یا شبکه موجود که قصد ارتقاء آن را داریم ، کار خواهند کرد؟

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:42 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه با word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه با word :

پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه

 

مقدمه و پیشگفتار
از دوران کهن، شخصیت و خلق و خوی زن توجه دانشمندان و فلاسفه هر عصری را همیشه به خود جلب کرده است. در فرهنگ اسلامی و شرقی ما، زن در اجتماع مقامی بس والا دارد. در تاریخ و فرهنگ ما، زنان بسیار ارجمند و عالیمقامی وجود دارند و شخصیت بزرگ آنان اصولاً در قالب فرهنگ غربی نمی گنجد و یکی از آن موارد که زن مسلمان را از زن غربی ممتاز می نماید حجاب و پوشش اسلامی اوست. حجابی که دین او آن را تائید می‌کند و کتاب آسمانیش بر آن صحه می گذارد.

نوع پوشش در کشور و فرهنگ ما از دیرباز به عنوان یک امر فقهی و تکلیف شرعی بر شمرده می شد و هیچگونه بحث و اظهار نظر خاصی در باب آن نمی شد و البته حدود پوشش مورد بحث فقها بود ولی اصل آن از طرف طوایف مسلمان مورد تائید و قبول بوده است.

ولی بحث از حجاب در کشور‌ما، همزمان با آشنایی ایران و ایرانی با عالم تجدد بوده است. احساس شکست در برابر غرب، روشنفکران ما را که ساده انگارانی بیش نبودند در باب نوع لباس و آرایش و زینت به فکر انداخت که شاید پیروزی غربی‌ها به علت همین تفاوت در ظواهر بوده است و نظریه‌ای بدنبال آن مطرح شد مبنی بر اینکه اگر به غربی‌ها تشبه جوییم می توانیم به پایه و مرتبه آنان برسیم.

این تفکر بر اقشار مختلف جامعه تأثیر خود را نهاد از جمله در جامعه ادبی کشور و نویسندگان و شعرا. حجاب در شعر شاعران پس از مشروطه به دو صورت مطرح گردید. یکی به حالت دفاع از پدیده کشف حجاب و دیگر به صورت دفاع از حجاب و جواب به کسانی که پدیده کشف حجاب را ستوده‌اند.
آنچه را باید بدان توجه داشت آن است که شعر گفتن درباره زن، سابقه طولانی در ادب فارسی دارد. در دوره مشروطه نیز، اشعار فراوانی گفته شد که در برخی موارد به انتقاد کلی از برخوردی که بازن در طول تاریخ صورت گرفته، می پرداخت. از جمله مسائل مربوط به آموزش زنان، موقعیت اجتماعی آنان و …

از جمله مباحث مطرح در شعر پس از مشروطه مسأله حجاب و کشف حجاب است که در این مقاله سعی می‌شود تا به بررسی اشعار شاعران این دوره پرداخته گردد. شاعرانی که به دفاع از دین و دیانت به توصیف حجاب و پوشش و محسنات آن پرداخته‌اند و یا در پاسخ‌گویی بر اشعار گویندگان کشف حجاب پرداخته‌اند.

حجاب از دیدگاه قرآن و اسلام
انعکاس مسأله حجاب و پوشش در شعر شعرا و ادبیات معاصر ما ریشه در همان باور‌های دینی و مذهبی دارد. آنجا که گویندگان پس از مشروطیت به دفاع از حجاب پرداخته‌اند برخاسته از باور‌های دینی و تعالیم قرآنی دارد. بنابراین لازمست که با نگاهی گذرا حجاب را از دیدگاه قرآن و اسلام بررسی کنیم.

در باب محجوبیت معنوی و حفظ عفاف مردان و زنان آیه‌های سی‌ام و سی و یکم از سوره نور تعیین تکلیف کرده است.

ترجمه آیات چنین است:
«ای پیغمبر به مومنان بگوی چشمان خود را از دیدن نامحرم فروبندند و عفاف خود را حفظ کنند. ای پیغمبر به زنان مومنه بگو: تا چشمان خود را از دیدار نامحرمان بپوشند و عفاف خود را نگاهدارند و زینت خود یا مواضع زینت خود را جز برای محارم و زنان مسلمان، تابعان فاقد شهوت و اطفال غیر بالغ ظاهر نسازند و روسری‌های خود را برگریبان خویش استوار کنند و به قصد اظهار زینت و نشان دادن خلخال، پای بر زمین نکوبند و از آرایش‌های جاهلیت خودداری کنند.»

با توجه یه این آیات ارزش و مقام حجاب از دیدگاه قرآن ثابت می‌شود. (1)
در سخن بزرگان دین نیز مسأله پوشش و حجاب انعکاس یافته است:
پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: از بهترین زنان شما آن زنی است که بسیار با محبت و با حجاب کامل و نزد خانواده‌اش محترم و با شخصیت باشد.

و نیز در جای دیگر می فرمایند: به زنان سوره نور را بیاموزید.(2)
و حضرت علی (ع) می فرمایند: حفظ (حجاب و عفت) زن به حال خودش سودمند تر و موجب پایداری بیشتر زیبایی اوست.

و امام باقر (ع) نیز فرمودند: همان‌گونه که مردان دوست دارند زینت و آراستگی را در زنانشان ببینند، زنان نیز دوست دارند زینت و آراستگی را در شوهرانشان ببینند.
امام صادق (ع) می فرمایند: پیامبر، مرد را نهی می کرد که شبیه زنان شود و زن را نهی می نمود که در لباس پوشیدن شبیه به مردان باشد. (3)

حال که با دیدگاه قرآن و بزرگان دین در باب حجاب آشنا شدیم می‌توان نتیجه گرفت که چرا در دوره مشروطیت در دفاع ازحجاب اینهمه شعر سروده شده است و شاعران ما زنان را به حفظ حجاب ترغیب می نمودند.

پدیده کشف حجاب
اهمیت نوع «پوشش» همانند «رنگ و شکل» به عنوان یک نماد برای سنت‌های ملی و دینی، از دیرباز شناخته شده بود. براستی پوشش و شکل و ماهیت آن در آغاز فقط به عنوان یک ضرورت زندگی یا ضرورت مذهبی تلقی می شد. هرگاه پوشش به عنوان یک ضرورت مذهبی تلقی شود دیگر نمی توان به راحتی در نوع و شکل آن تغییر ایجاد کرد. بلکه هر نوع تغییر علامت نوعی تحول فرهنگی به حساب می آید.

گاه قضیه پوشش اینگونه اهمیت می یابد که ملتی با پوششی خاص، تقلید از فرهنگ و لباس ملتی دیگر را آغاز می‌کند. مسأله لباس، خود به تنهایی اهمیت ندارد، اما زمانی که تفاوت فرهنگی و میل به پیروی و تقلید کورکورانه و گاه متضاد با فرهنگ آن ملت پیش می آید حساسیت و اهمیت لباس را پدید می آورد.

در پاره‌ای از موارد پس از حادثه جنگ و رویارویی دو ملت با هم و مغلوب شدن یکی از دیگری سبب می‌گردد که قوم شکست خورده، به دنبال تقلید از آداب و رسوم و مذهب و فرهنگ و لباس قوم غالب برآید.(4)

این غلبه را در موارد دیگر جامعه نیز مشاهده می کنیم به ویژه در ادب فارسی. برای نمونه رشید یاسمی در این زمینه چند نمونه شعر دارد. (5) اشعاری که در واقع از شاعران کهن که تعابیر بدبینانه‌ای درباره زنان دارند، انتقاد کرده است.

اما پس از چندی این مسائل به حجاب و آزادی زنان کشیده شد. شاعران متجدد دوره مشروطه، مسائل مختلفی را در هم آمیختند، در حالی که با اندکی دقت، روشن می شد که هدف اساسی آنها برداشتن حجاب است.

سه شاعر دوره میانی مشروطه تا رسمی شدن کشف حجاب، یعنی عارف، عشقی و ایرج میرزا، در این مسأله پیشگام بودند. اما در مقابل شاعران دیندار، کوشیدند تا افزون بر استفاده از تعابیر ادبی، شرعی بودن حجم حجاب و نیز فواید اجتماعی آن را در شعر خود گوشزد کنند. شیخ یوسف گیلانی با اشاره به آن که زن اردشیر تا چه اندازه به عفت و حجاب خویش پای بند بود،به شعر ایرج میرزا شاهزاده اشاره می‌کند که :«اما شاهزادگان امروزی، شعر می گویند و برخلاف دیانت افسانه می‌بافند.»

با بالا گرفتن نهضت مشروطه و رواج روزنامه نگاری به سبک غربی، حجاب مورد توجه قرار گرفته و کسانی به آن حمله آوردند اما بیست و پنج سال طول کشید تا رضا شاه که مجری طرح کشف حجاب بود آن را به صورت قانون درآورد. در مقابل شاعران دیندار به دفاع از مسئله حجاب پرداخته و بخشی از ادبیات فارسی آن دوره از ایران شامل این مبحث گردید.

 

پوشش در شعر شعرای مدافع حجاب پس از مشروطه
1- اشرف الدین حسینی و شعر حجاب
اشرف الدین حسینی (م 1313ش/1352ق) معروف به نسیم شمال از شاعرانی است که در برزخ سنت و تجدد سیر می‌کند. وی اشعاری دارد که نشانگر داغ بودن بحث حجاب در روزگار وی است و او طبعاً به عنوان فردی روحانی و دیندار، از حجاب جانبداری می‌کند

که چند بیت از اشعار وی را ذکر می کنیم:
زن‌های مسلمان را آیین حجاب امروز
باید که به رخ گیرند در کوچه نقاب امروز
باید که به رخ گیرند در کوچه نقاب امروز

قانون حیا بر خلق چون هست ثواب امروز
البته حجاب زن باشد ز کتاب امروز

از بهر رسول الله آیات حجاب آمد

باید که بگیرد رو هر زن که مسلمان است
زیرا که حجاب زن معلوم ز ایمان است

هم عصمت و هم عفت در پرده نسوان است قانون حیا مسطور در سوره قرآن است

قرآن خدا حجت اندر همه باب آمد

ما ملت ایرانی امروز مسلمانیم
هم شیعه اخلاص و هم تابع قرآنیم

جز قاعده اسلام ما هیچ نمی دانیم
در روز قیامت هم جویای شفیعانیم

بر ما ز حجاب امروز آیات کتاب آمد

2- وافی عراقی
یکی از شعرای مدافع حجاب در دوره پس از مشروطه وافی عراقی است که به چند بیت از اشعار وی اشاره می کنیم:
معنی ناموس چیست روی نهان داشتن
پرده عفت زدن حفظ روان داشتن

عصمت و ناموس ما به مسلک هوشمند
گنج بود گنج را به که نهان داشتن

ای که تورا آرزوست به کشف‌ناموس خویش
پرده دری نارواست پردگیان داشتن

مگر کمی از وحوش نگر به حال طیور
پند بگیر از خروس پاس زنان داشتن

قصه ناموس و غیر چو برق با خرمن است
خرمن خود را مخواه برق یمان داشتن

آئینه بی حجاب به طبع گیرد غبار
خوش بود آئینه را پرده بر آن داشتن(7)


3- دکتر محمود افشار
دکتر افشار غزلی در باب حجاب دارد و آن شعری است که در سال 1300 ه.ش. در شهر یزد سروده و در آنجا، براساس ظاهر شعر، از نقاب و حجاب و عصمت زنان دفاع کرده است.

غزل وی در زمان آغاز تبلیغات کشف حجاب بوده است، مورد استقبال هواخواهان حجاب واقع شده و آنان شعر وی را در مطبوعات و کتاب‌های خویش آورده و برخی هم به دفاع از آن شعر سرودند و ابیاتی از غزل وی چنین است:
پرده زنهار میفکن زرخ چون قمرت

تا مبادا بزند دیده ناکس نظرت

قمرت گفتم و تشبیه خطا کردم از آنک
چون تو کسی نیست که مانند کنم بردگرت
این لطافت که تو داری نه دگر کسی دارد
درزی طبع بریده است لباسی ببرت

گرد بر روی مزن وسمه بر ابروی مکش
که تو خوبی نتوان کرد از این خوبترت

رقص با هرکس و هر جای مکن می ترسم
نقص حسنت بشود عیب به جای هنرت (8)


4- سناد الاسلام
یکی از شعرای دوره مشروطه که درباب حجاب اشعار چندی سروده است که در اینجا چند بیت از آن را نقل می کنیم:
صنما پرده گر افتد زرخ چون قمرت
شور و آشوب به عالم فتد از هر گذرت

می رود یک سره برباد خزان برگ و برت مه رخا پرده ناموس میفکن ز سرت

زلف مشگین مده‌ای حورپری رخ بر باد
زان که تو همچو غزالی به کمینت صیاد

چو پری پرده نشین باش و چو سروی آزاد شوخ چشما منما گوشه ابرو که مباد (9)

5- طلوع

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:42 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود بررسی حسابداری با نرم افزار با word دارای 130 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی حسابداری با نرم افزار با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

چکیده :
امروزه با گسترش حجم مبادلات بازرگانی و تجاری و معاملات امور حسابداری مربوط به درآمدها و هزینه ها با وسعت و گسترش روز افزونی روبرو می باشد که به دقت عمل و سرعت بالایی احتیاج دارد .
در این راستا و یا توجه به ابزاری پرقدرت و سریع ، شرکت رایانگان فردا اقدام به ارائه نرم افزار حسابداری محاسبات با قابلیتهای بالا و بسیار نزدیک باروشهای حسابداری خاص که در آن از دفاتر استفاده نموده و راهایی که مدت زمان زیادی دارند استفاده کنند که هدف از این پروژه چگونگی آشنایی با مشخصات محیط اجرایی و نحوه کارکرد مناسب آن به طرز مختصر توضیح داده شده است که پس از جمع آوری اسناد و آشنایی با دفترها و گزارشات و ترازهای آزمایشی ( 2 ستونی و 4 ستونی ) و سند سود و زیان و سند اختتامیه و چگونگی وارد کردن اطلاعات به آن محیط چگونگی خروج از آن محیط آشنایی به امور  مالی شرکت بتوان از راه کارهای قدیمی که باعث کند شدن سرعت کارآیی می شوند جلوگیری نموده و با استفاده از این نرم افزار روشهای حسابداری و نحوه محاسبه انها را که مدت زمان زیادی را در پی دارند با قابلیت های بالاو بسیار نزدیک بدست آورد .
 
مقدمه :
از دیرباز از اطلاعات در فرایند تصمیم گیری آگاهانه و هدفمند انسان اهمیت داشته است . با پیشرفت جوامع اهمیت اطلاعات در تصمیم‌گیری بیشتر شده است . امروزه به عنوان یکی از شاخصهای مهم قدرت جوامع و توسعه با بسیار آنها محسوب می شود .
حسابداری فرآیندی است که اطلاعات مالی را ایجاد می کند و در کلیه واحدهای اقتصادی تصمیم گیری ها بر اساس هم اطلاعات اخذ می شود . در حال حاضر دانش حسابداری به عنوان یک دانش فراگیر در آمده که بسیاری خود را نیازمند دانستن آن احساس می کنند . برای مباحث مختلف حسابداری یک شرکت تألیفهای گوناگونی انجام شده است که اکثر آنها تلفیقی از تجارب گذشتگان و دیدگاههای محققان و صاحب نظران کنونی می باشد .
افراد هر جامعه ای به منظور استفاده بهتر از منابع برای رفع احتیاجات و خواسته های مادی و معنوی خود نیازمند به تصمیم گیری صحیح اقتصادی و مالی دارند برای انجام تصمیمات فوق وجود اطلاعات اقتصادی و مالی مناسب و صحیح از ضرورتهای اجتناب ناپذیراست حسابداری حوزه ای از فعالیت های خدماتی است که می تواند اطلاعات اقتصادی و مالی را در قالب گزارشهای مالی فراهم سازد .
هر واحد اقتصادی دارای اهداف خاصی است که برای رسیدن به آنها به فعالیت های اقتصادی می پردازد مجموعه فعالیت های اقتصادی که در محیط ها انجام می شود موجب رویدادهای اقتصادی یا مالی می گردد .
بنابراین رویداد اقتصادی یا مالی وقایعی هستند که با خرید ، تولید ، توزیع و فروش کالا و ارائه خدمات یا فعالیت هایی مانند وام گرفتن و وام دادن سروکار دارند .
اطلاعات اقتصادی توسط حسابداران شناسایی شده و یا با استفاده از ابزار مناسب جمع‌آوری تجزیه و تحلیل ، اندازه گیری و ثبت می شود و پس از طبقه بندی و تلخیص به گونه های مناسب در قالب گزارشهای مالی در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد . به منظور تهیه اطلاعات مالی مفید ، رویداردهای مالی به نحوی مناسب ثبت و خلاصه می شوند و برای این کار حساب ابزار اصلی ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مالی به شمار می آید . در عمل حسابداران برای ثبت و خلاصه کردن رویدادهای مالی از روشها و ابزارهای دیگری استفاده نمایند که آنها را قادر می سازد اولاً اطلاعات مالی را به گونه ای دقیق تر و منظم تر ثبت کند و ثانیاً سرعت و سهولت تهیه اطلاعات مالی افزایش یافته و وقوع اشتباهات به حداقل کاهش یابد که امروزه برای گسترش کارهای حسابداری علم راههایی را در اختیار ما قرار داده است که بتوان به آسانی اطلاعات را وارد کرده و هر زمان که لازم باشد بتوان به آسانی و عمل و سرعت بالایی به آن دسترسی پیدا کرد که شرکت رایانه‌گان فردا از این روش برای سهولت خود استفاده نموده‌اند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ