سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دانشمندان سؤال و با حکیمان گفتگو و بافقیران همنشینی کنید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:43 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق در مورد طرح اکتشاف سنگ تزئینی) تراورتن( با word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق در مورد طرح اکتشاف سنگ تزئینی) تراورتن( با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق در مورد طرح اکتشاف سنگ تزئینی) تراورتن( با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق در مورد طرح اکتشاف سنگ تزئینی) تراورتن( با word :

طرح اکتشاف سنگ تزئینی) تراورتن(

 

مقدمه
مواد معدنی زیر بنای اقتصادی و صنعت هر جامعه را تشکیل می دهند. بشر از همان آغاز آفرینش خود در طول تاریخ برحسب نیازمندیها و شناخت از مواد معدنی استفاده کرده است و اکنون نیز انسان از تمام مواد معدنی به حالتها و شیوه های گوناگون بهره برداری می کند.
از دیدگاه دیگر همین مواد معدنی هستند که پایه و اساس تمدن را تشکیل می دهند. زمینه های کاربردی و مصرفی مواد معدنی را می توان به اختصار و بدین گونه برشمرد، مصالح ساختمانی همچون آجر، آهک، سیمان، گچ، شن و ماسه، کاشی، شیشه، سنگهای تزئینی و در زمینه کشاورزی می توان از کودهای شیمیایی ، سموم دفع آفات و غیره مثال آورد.

در کار جاده سازی مواردی نظیر شن و ماسه، سنگها، قیر، سیمان کاربرد دارند. در زمینه صنایع سبک و سنگین موادی از گونه : انواع فلزات و آلیاژهای آنها انرژی زاها یا انواع ترکیبات هیدروکربور، دیرگدازها، مواد ساینده و کانی های فلزی اهمیت دارند.

معرفی ماده معدنی
سنگهای تزئینی
از دیرباز تا به حال از سنگها برای مصارف ساختمانی، پل ها، سدها و ; استفاده فراوان می شده که البته چگونگی و جایگاه استفاده سنگ از عواملی است که در عمر مفید سنگ در مقابل فرسایش و آلتراسیون بسیار مؤثر میباشد، به عنوان مثال سنگهای مصرف شده در پایین دیواره ها به عنوان سنگ پی عمر مفید کمتری نسبت به سنگهای بالای دیوار دارند و یا سنگهایی که به عنوان کف پوش در محیط های باز و فاقد سقف مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت به سنگهایی که در نمای داخلی ساختمان بکار برده می شوند عمر مفید کمتری دارند.

ضخامت نیز از عوامل مهم دیگری است که در عمر مفید سنگ تأثیر فراوان دارد. سنگهایی که با ابعاد زیاد و بصورت بلوکی مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت زیادی دارند، در واقع در ضخامت زیاد بار سنگ بوسیله خودش تحمل می شود که در عمر مفید سنگ مؤثر می باشد.

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی
محدوده مورد نظر در نقشه توپوگرافی تربت جام واقع شده است. از فریمان به سمت تربت جام حدوداً 15 کیلومتر بعد از فریمان به شهر سفید سنگ رسیده از سفید سنگ به سمت شرق حرکت کرده در مسیر به روستای سنجدک در ادامه به روستای دو قلعه برشک و در نهایت پس از طی 50 کیلومتر به روستای الغور رسیده از روستای الغور حدوداً 4 کیلومتر به سمت جنوب غربی حرکت کرده و به محدوده مورد نظر می رسیم.

 

مختصات جغرافیایی محدوده اکتشافی
C: A:

D: B:
نقشه پیوست تربت جام
– شرایط اقلیمی و محیطی
بارش سالانه بیشتر در زمستان میباشد. تابستانهای گرم و زمستانهای بسیار سردی دارد، اهلی روستاهای اطراف بیشتر با دامپروری زندگی می کنند.
وضعیت توپوگرافی

ریخت حاکم در محدود مورد اکتشاف بصورت زیر میباشد.
1- قسمت غربی و جنوب غربی ناحیه یک سری ارتفاعات به ارتفاع 1500 الی 2000 متر میباشد.
2- در قسمت شمالی محدوده تپه ها ماهوره های متعدد به چشم می خورد
زمین شناسی عمومی منطقه

زمین شناسی منطقه شامل :
1: ماسه سنگ، سیلیت استون و کنگلومرا متعلق به ژوراسیک میباشد.
2: شیل، فیلیت ، آهک ماسه سنگ های توفی با منشاء توربیدایتی متعلق به پرمین میباشد.
بطور کلی زمین شناسی محدوده مورد اکتشاف شامل شیل و ماسه سنگ و سنگهای آهکی و رگه تراورتن که بر روی رسوبات گلی تشکیل شده است.
رگه تراورتن به طول حدود m 2500 در امتداد شمال شرقی – جنوب غربی به ضخامت متوسط 5 الی 4 کیلومتر به عرضها متوسط 80 الی 50 متر به روی رسوبات گلی تشکیل شده است.

– زمین شناسی ساختمانی
زمین شناسی ساختمانی ناحیه ای شامل چند گسل فرعی میباشد و زمین شناسی ساختمانی محدوده معدنی شامل چند گسله کوچک میباشد.

شرح عملیات پیشنهادی
1- احداث و مرمت جاده به طول 4 کیلومتر
2- تهیه نقشه توپوگرافی از کل محدوده و نقشه توپوگرافی – زمین شناسی از قسمتهایی که ماده معدنی وجود دارد با کلیه عوارض توپواگرافی – گسلها ;.عوارض زمین شناسی به همراه مقاطع مربوطه

3- انجام مطالعات درزه نگاری و تعیین شیب و امتداد لایه های تراورتن و سیستم درزه ها و گسل ها.
4- برداشت نمونه غیر هوازده و انجام آنالیز XRD و XRF و مقاطع میکروسکوپی. آزمایشات مکانیکی شامل مقاومت فشارشی – کششی – خمشی ، وزن مخصوص، درصد تخلخل و جذب رطوبت ، ضریب انبساط و انقباض سنگ

5- ایجاد 2 عدد پیشکار اکتشافی به ابعاد 3 5 15 متر توسط دستگاه سیم برش.
6- تهیه چند کوپ آزمایشی از ماده معدنی و حمل 150 تن سنگ کوپ به سنگ بری و تهیه پلاکهای استاندارد 40 40 سانتی متری و انجام آزمایشات جلا و صیقل پذیری.

7- بلوکه بندی ماده معدنی از لحاظ درجه بر اساس کیفیت.
8- انجام مطالعات فنی اقتصادی برآورد هزینه تمام شده ماده معدنی
9- تهیه گزارش پایانی عملیات اکتشافی که شامل کلیه فعالیت های فیزیکی و ارائه ذخیره احتمالی و قطعی
– هزینه های پیشنهادی

1- احداث و مرمت جاده به طول 4 کیلومتر 20000000 ریال
2- تهیه نقشه توپوگرافی – زمین شناسی 6000000 ریال
3- انجام مطالعات درزه نگاری و تعیین شیب و امتداد لایه 3000000 ریال
4- برداشت نمونه ها و انجام آنالیزهای XRF 3 عدد و XRD 1 عدد و 4 عدد مقطع نازک 3000000 ریال
5- ایجاد 2 عدد پشتکار اکتشافی به ابعاد 3 5 15 متر توسط دستگاه سیم برش الماسه 800000000 ریال
6- حمل 150 تن به سنگبری جهت انجام تست تکنولوژیک مقاومت کششی – فشارشی – تخلخل – وزن مخصوص – ساب و صیقل و جلاپذیری و رنگ
5000000 ریال

7- مسئول فنی به مدت یکسال 50000000 ریال
8- هزینه های متفرقه معادل 10% کل هزینه ها 12500000 ریال
9- گزارش پایان عملیات اکتشافی 3000000 ریال
صد و سی و هفت میلیون پانصد هزار ریال 137500000 ریال

زمانبندی اجرایی عملیات اکتشافی
برنامه زمانبندی اجرایی عملیات اکتشافی به شرح زیر پیشنهاد می گردد.
ردیف شرح عملیات 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2 تهیه نقشه توپوگرافی – زمین شناسی

3 انجام مطالعات و درزه نگاری

4 برداشت نمونه ها و آنالیزها

 

5 ایجاد پیشکار اکتشافی

6 تهیه کوپ و حمل آن به سنگبری

7 تهیه گزارش نهایی

– توجیه اقتصادی
با عنایت به سیاست و حمایت هیئت دولت محترم جمهوری اسلامی از معدن کاری و گسترش امکانات و پتانسیل های معدنی کشور و نظر به اینکه محدوده اکتشافی در فاصله حدوداً 150 کیلومتری از شهر مقدس مشهد در حد فاصل تربت جام – فریمان واقع شده است و با وجود راههای ارتباطی موجود و امکانات بالقوه استان خراسان رضوی و شهر مشهد و همچنین وجود بازار مناسب برای سنگ تزئینی مخصوصاً تراورتن در داخل و خارج از کشور لذا امید است که با راه اندازی و بهره وری مناسب از امکانات بالقوه معدنی و صنعتی استان خراسان رضوی باعث ایجاد اشتغال مفید برای تعدادی از اهالی روستاهای اطراف شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:43 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله ذغال سنگ در رشته کوه البرز با word دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله ذغال سنگ در رشته کوه البرز با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله ذغال سنگ در رشته کوه البرز با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله ذغال سنگ در رشته کوه البرز با word :

کانسارهای اصلی و شناخته شده زغالسنگ ایران بیشتر در امتداد رشته کوه البرز ، طبس و کرمان قرار گرفته اند . البرز شامل سه ناحیه البرز شرقی ، البرز مرکزی و البرز غربی است . البرز مرکزی یکی از مهمترین ناحیه های زغالدار در ایران می باشد که اکثر لایه های زغال بر البرز نرکزی در سازند شمشک به صورت تناوبی از لایه های ماسه سنگ ، لاسین ، شیل و زغالسنگ قرار گرفته است .
عمده نواحی زغالدار در البرز مرکزی عبارتند از : آلاشت ، گلندرود ، کجور ، نورد (در سازند الیکا ) شمشک ، واسیاسر ، سرخ آباد ، سرتنگه ، خاردنده و مبارک آباد .
در رسوبات البرز مرکزی نهشته های زغالدار آلاشت گسترش و بیرون زدگی زیادی نسبت به سایر مناطق البرز دارند . در حال حاضر سه منطقه بزرگ زغالدار در البرز مرکزی کشف شده است که عبارتند از : آلاشت گلندرود و نورد با انواع زغالهای تک شو و ذخایر قابل ملاحظه .
در میان نواحی زغالدار در البرز مرکزی سنواحی آلاشت ، گلند رود ، نورد ، سرسنگه ، سرخ آباد و واسیاسر به دلیل شرایط مساعد جغرافیایی با وجود راه آهن مناسب ترین مناطق برای تأسیس معدن می باشند .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:43 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود ?پروژه مجتمع فولاد خراسان با word دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود ?پروژه مجتمع فولاد خراسان با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود ?پروژه مجتمع فولاد خراسان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود ?پروژه مجتمع فولاد خراسان با word :

مقدمه
صنعت فولاد و میزان رشد تولید فولاد در مناطق مختلف جهان، آمار و ارقام جالبی در زمینه اهمیت صنعت فولاد در توسعه و گسترش اقتصادی و صنعتی کشورهادارد..
فولاد به عنوان یک صنعت پایه‌و مادر، نقش اساسی در پیشرفت و توسعه کشورها دارد . به دلیل همین اهمیت، طی چند سال اخیر، کشور چین که به سرعت در حال توسعه و گسترش صنایع خود ومطرح شدن به عنوان یک غول صنعتی است در سالهای 2002 و2003 ، با رشد سالیانه 20درصدی بیش از 40 میلیون تن در تولید فولاد
(نزدیک به چهار برابر کل تولید فولاد ایران) به ظرفیت تولید فولاد خود افزوده است.
طی همین مدت کشورهای در حال توسعه دیگر که از نظر منابع مواد اولیه . انرژی و نیروی انسانی و توانایی توسعه صنعت فولاد را دارند رشدی بین 3.5 تا 4 درصد داشته اند. ایران نیز جزو این کشورها است . تا سال 2010 تولید سالیانه چین به حدود 400 میلیون تن خواهد رسید و تولید بدون چین به حدود 900 میلیون تن خواهد رسید .
پس می توان نتیجه گرفت میزان تولید فولاد نشان دهنده ی رشد صنعتی و پیشرفت کشورها می باشد.
ایران با داشتن منابع مواد اولیه .انرژی.نیروی انسانی .توانایی توسعه ی صنعت فولاد را دارد .
تاریخچه فولاد.
آهن جزء هفت فلزی است که دردوران باستان شناخته شده است ، چون این فلز در بین فلزات ،از نقطه نظر تنوع کاربرد در زندگی برای ساختن ابزار و ماشین آلات در دوره جدید ،همواره در مقام اول قرار داشته و مصالح آهنی و فولادی زیر بنای واحدها و تجهیزات تولیدی را تشکیل می دهند ،انسان یقینأ در عصر حجر با آهن آشنا شده است. در هزاره دوم پیش از میلاد ،دوره آهن شروع شد . بدین جهت آهن نسبتأ جوان است .انسان اولیه آهن را از طریق سنگهای آسمانی می شناخته است و در دسترس داشته است ودر دوران باستان به عنوان یک فراورده جنبی در فرایندهای تولید مس و سرب بدست می آمده است. در بین سالهای 1900 تا 1978 میلادی ،روش فولاد سازی نوینی نیز توسعه و تکامل یافت که اساسأ با روشهای سنتی فولاد سازی که بر اساس کربن زدایی آهن خام استوار بود، فرق داشت . این روش تولید در کوره های قوس الکتریکی انجام می شد که بر اساس ذوب آهن قراضه پایه گذاری شده بود . در حال حاضر فولاد مبارکه،فولاد خوزستان و فولاد خراسان از این روش استفاده می نمایند.


فولاد خراسان
تاریخچه:
استان پهناور خراسان که مزین با نام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان است با دارا بودن منابع خدادادی نظیر معادن عظیم سنگ آهن ، گاز طبیعی ، ذغالسنگ ، منابع انسانی متعهد و متخصص و امکاناتی نظیر راه ، راه آهن ، نیروگاههای تولید برق و ... و همچنین همجواری با کشورهای افغانستان و آسیای میانه ، برنامه ریزان و مسئولین صنعتی کشور را برآن داشت تا در سال 1362 با مطالعه همه جانبه در استان خراسان امکان استقرار یک مجتمع بزرگ فولاد سازی بظرفیت 8/1 میلیون تن در سال را بررسی نمایند که در سال 1368 با پایان یافتن مطالعات مهندسی و مکان یابی ، محل اجرای طرح در 15 کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور تعیین گردید و بلافاصله فعالیت های استملاک 1400 هکتار اراضی مورد نیاز و تجهیز و آماده سازی سایت در اراضی مذکور شروع شد.
در آبان ماه سال 1375 قرارداد خرید تجهیزات خارجی پروژه با شرکت ایتالیایی دانیلی به ارزش 152 میلیون دلار منعقد گردید .جمع هزینه های دلاری و ریالی بالغ بر 200 میلیارد تومان بوده است زمان شروع عملیات اجرایی و نصب تجهیزات مجتمع فولاد خراسان در خرداد ماه 1376 با حضور رییس جمهور محترم وقت حضرت آیه ا... هاشمی رفسنجانی آغاز شد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:43 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله گیاهان دارویی با word دارای 48 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله گیاهان دارویی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله گیاهان دارویی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله گیاهان دارویی با word :

مقدمه:
قدمت شناخت خواص دارویی گیاهان شاید بیرون ا زحافظه تاریخ با شد و این گیاهان درطو ل تاریخ همیشه با انسان قرابت خاصی داشته و آثار دارویی و موارد استفاده آن بر هیچکس پوشیده نیست و یکی از دلایل مهم این قدمت حضو رباورهای ریشه دار مردم سرزمین های مختلف در خصوص استفاده از گیاهان دارویی است اگر چه علاقه، همدمی و توجه به این گیاهان مفید در سالهای گذشته ناچیز بوده ولی خوشبختانه اخیراً مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گرفته است. در هر حال چنین به نظر می رسد که در جامعه ما هنوز د رک جامعی از مفهوم گیاهان دارویی و شیوه صحیح تهیه و مصرف آنها وجود ندارد. و علاقه مندان به گیاهان دارویی معتقدند همانطور که گیاهان در باغ نباتات خوب رشد می کنند، باید سعی شود زمینه علاقه مندی به این گیاهان در قلبهای انسانها نیز فراهم و افزون گردد.
گیاهان دارویی یکی از منابع غنی کشور بوده که امکان صادرات آن نیز وجود دارد زیرا وقتی به ارقام واردات کشورهای اروپایی مثل آلمان غربی و فرانسه توجه می شود معلوم می گردد که گیاهان دارویی بازار بزرگی در جهان داشته و کشور ما می تواند به یکی از صادر کنندگان این گیاهان دارویی تبدیل شود.
ایران از لحاظ آب و هوا و موقعیت جغرافیایی و زمینه رشد گیاهان دارویی یکی از بهترین مناطق جهان محسوب می گردد. و در گذشته هم منبع تولید و مصرف گیاهان دارویی بوده است

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 10:43 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله در مورد آداب معاشرت با word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد آداب معاشرت با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله در مورد آداب معاشرت با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد آداب معاشرت با word :

آداب معاشرت

پیشگفتار
مقاله حاضر با هدف آشناسازی ، سواد آموزان عزیز با راه های مختلف آداب و رسوم معاشرت و همزیستی و به منظور داشتن زندگی اجتماعی بهتر و بکارگیری این آداب برای برقراری روابط صحیح با اطرافیان گرد آوری شده است. چون لازمه زندگی اجتماعی رعایت یک سری حقوق و وظایف است، با اشاره به برخی از موارد ضروری در این باره توضیحاتی در مورد برخی از موارد داده و با کمک گرفتن از دستورات اسلام و ائمه و بزرگان این توضیحات را پربارتر کرده ایم.ضمنا این کتاب از

مجموعه کتابهای طرح خواندن با خانواده بوده و برای سواد آموزان دوره تکمیلی و بالاتر تنظیم شده است.امید است با خواندن مطالب این کتاب توانسته باشیم به برخی از دستورات و نصیحت بزرگان و پیامبران و امامان خود در مورد نحوه برخورد و روابط صحیح عمل کرده باشیم این کتاب برگرفته از کتب(اخلاق و معاشرت در اسلام، آداب دوستی و معاشرت، داستان راستان، دوستیهای تلخ و شیرین و قرآن) است و امیدواریم که این کتاب برای شما عزیزان مفید بوده و خطاها و لغزشهای صورت گرفته در آن را نادیده بگیرید.

مقدمه
طبیعت و ذات انسان طوری است که اجتماعی آفریده شده و گرایش به زندگی در جمع دارد. به این دلیل افراد باید به یک سری آداب و رسوم زندگی در میان جمع آگاه باشند و بسیاری از خواسته های فردی خود را محدود کنند و یا کنار بگذارند، ولی متأسفانه در زندگی عدم آشنایی برخی افراد با آداب صحیح معاشرت و برخورد نادرست با افراد مختلف دیده می شود و داشتن اینگونه روابط نادرست در میان افراد، در نهایت به کینه و دشمنی تبدیل شده و زندگی را برای همه تلخ می ک

ند. پس با توجه به دلایل فوق، مطالبی در این کتاب ذکر کرده ایم که با بهره گیری از آنها می توانیم به هدف مورد نظرمان، یعنی آشنا سازی با آداب معاشرت و طرز برخورد صحیح دست یابیم.
هدف کلی از نوشتن مطالب این کتاب این است که افراد به وظایف و حقوق خود آگاه باشند و با رعایت دقیق آنها، زندگی خوب و راحتی را برای خود و اطرافیان خود بسازند و در مسیر صحیح

زندگی قرار گیرند و در زندگی خانوادگی و اجتماعی مورد احترام همه باشند.
این کتاب در مورد موضوع های خلق و خوی نیکو، احترام به یکدیگر، وظیفه شناسی و داشتن روابط سالم با اطرافیان، اهمیت آشنایی با شرایط یک دوست خوب و برازنده و دوری از افراد نا باب نوشته شده است و در مورد رعایت حقوق افراد مانند والدین،‌فرزندان، همسایگان و; تأکید شده وبا آوردن داستانها، روایتها و حکایتهایی از بزرگان و ائمه اطهار(ع) این مطالب را کامل تر کرده ایم. با این توضیح ها و مقدمه ای کوتاه درباره ضرورت رعایت آداب معاشرت، فصل های این کتاب را آغاز می‌کنیم.

اخلاق نیکو
محبت و دوستی ثمره اخلاق نیکو است و تفرقه و دشمنی نتیجه اخلاق زشت است پس برای ایجاد محبت باید خلق و خویی نیک داشته باشیم. پیامبر اکرم(ص): فرمودند: بیشترین چیزی که موجب ورود انسان به بهشت می شود، تقوای الهی و اخلاق نیکو است. پس می بینیم که حضرت محمد(ص) اخلاق نیکو را برابر با تقوای الهی دانسته و آن را کلید ورود به بهشت می دانند پس اگر نیکی و محبت را در زندگی خود سرمشق قرار دهیم درهای سعادت و خوشبختی به روی ما

گشوده خواهد شد و اعضای خانواده و حتی اطرافیان نیز درک بهتری از ما داشته و از اخلاق و رفتار ما رضایت قلبی خواهند داشت و زندگی خانوادگی نیز دوام و استحکام پیدا خواهد کرد و کسی که دارای اخلاق نیک است گرفتار آتش جهنم نمی شود. در زندگی اجتماعی نیز انسان با خلق نیکو می‌تواند محبوب تمام اطرافیان شود و دیگر افراد نیز به خاطر رفتار خوب وی در صدد دوستی و رفاقت با او خواهند بود. به منظور تقویت و ایجاد اخلاق نیکو باید آن را به صورت عادت در خود ایجاد کنیم که زبان غیر ازسخن خوب نگوید و چشم را عادت دهیم که جز حق و عدالت را نبیند.

با این سازندگی اخلاقی می توانیم دل های مردم را به دست آوریم و شخصیت مثبتی در میان افراد داشته باشیم با روایتی از امام صادق(ع) می توانیم به ارزش اخلاق نیکو پی ببریم و تاثیر آن را در زندگی فردی و اجتماعی درک کنیم. آن حضرت می فرمایند : همانگونه که خورشید یخ را آب می کند، اخلاق نیکو هم گناهان را از بین می برد و در جائی دیگر می فرمایند : کسی که چهار صفت راستگوئی ، امانت داری، حیاء و حسن خلق را داشته باشد، ایمانش کامل است، اگرچه از سر تا پایش غرق گناه باشد، پس اخلاق نیکو یکی از شرطهای لازم برای کامل شدن ایمان است و با این جمله می توان به اهمیت و ضرورت آن پی برد. در بخشهای بعدی کتاب خواهید دید که یکی از شرایط دوست خوب داشتن اخلاق خوب است. پس اخلاق نیکو امری مهم در زندگی دنیوی و اخروی و حتی انتخاب دوست است.پیامبر فرمود: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت ، خوش اخلاق ترین شما می باشد که دیگران را دوست دارد و دیگران نیز او را دوست دارند.

امیر خوش اخلاق
در روزگاران بسیار دور امیری در سرزمینی حکومت می کرد که بسیار عادل و رئوف بود و با مردم رفتار بسیار خوبی داشت به طوریکه آوازه او به سرزمینهای دورتر نیز رسیده بود. روزی مردی از آن دیار می گذشت و لی حاکم آن را نمی شناخت و چون در پی کار بود از ساکنان آنجا سئوالاتی درباره کار کرد و با کمال تعجب دید که مردم او را به دربار امیر راهنمائی کردند ولی مرد غریبه با تصوری که از امیر و پادشاه سرزمین خودشان داشت ، از تصمیم خود منصرف شد چون پادشاه

خودشان فقط حکومت می کرد و به مردم ظلم و ستم روا می داشت بنابراین با ترس و وحشت برگشت ولی اهالی با توصیفهایی درباره پادشاه خودشان او را قانع کردند و با همراهی آنها او به دربار داخل شد. غریبه با دیدن صورت بشاش و شاد و مهربان امیر خوشحال شد و شروع به مطرح کردن مشکل خود نمود و پادشاه با صبر و حوصله گوش دادند بعد دستور دادند تا کاری برای این مرد دست و پا کنند و مرد غریبه با تشکر و احترام فراوان از دربار خارج شد و از همان روز کار خود

را شروع کرد. امیر هر روز در میان مردم حاضر می شد و به مشکلات آنها رسیدگی می کرد و هر چند وقت یکبار جشن یا میهمانی ترتیب می داد تا مردم در آن شرکت کرده و زندگی خوب و شادی داشته باشند و حتی در آن جشنها با کودکان نیز بازی می کردند و در بسیاری از موارد در کوچه و خیابانها حضور می یافت تا از نزدیک شاهد مشکلات مردم باشند و مالیاتهای اندکی که از مردم می گرفتند صرف آبادانی سرزمینشان می شد ، نه خوشگذرانی درباریان. به این ترتیب مردم و پادشاه سالها با صلح و صفا و آرامش کنار هم زندگی خوبی داشتند و این پادشاه با اخلاق نیکوی خود توانسته بود در میان مردم سرزمین خود و سرزمینهای دیگر محبوب و عزیز باشد و تمام طول عمر خود را در میان مردم حکومت کرد و مردم همچنان از او راضی بودند. با دقت در داستان فوق می توانیم دریابیم که داشتن خلق نیکو فقط مخصوص طبقه خاصی نیست و عموم مردم با داشتن اخلاق نیکو می توانند طعم خوشبختی را بچشند و در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق و پیروز باشند.

خلاصه مطالب فصل اول :

در این فصل خواندید که داشتن اخلاق نیکو یکی از رمزهای موفقیت و پیروزی در تمامی مراحل

زندگی انسان است و سبب ایجاد صمیمیت و استحکام دوستی ها می شود و چون پیامبر خلق نیک را برابر با تقوای الهی دانسته اندپس ضرورت آن آشکار استو نه تنها زندگی دنیوی انسان را آباد می کند بلکه موجب سعادت انسان در زندگی اخروی نیز می شود و یکی از درهای ورود به بهشت است . چنانچه امامان ما فرموده اند : کسی که اخلاق نیک دارد گرفتار آتش جهنم نمی شود ” و

در زندگی جاتماعی انسان خوش اخلاق محبوب تما افراد جامعه می شود همانطور که در د داستان امیر خوش اخلاق گفته شد ، معاشرت صحیح پادشاه با مردم باعث شد که سالیان دراز در سرزمین خود با صلح و آرامش و صفا حکومت ککند و زندگی شادی هم برای خود و هم برای مردم سرزمین فراهم کند و مردم همیشه او را محترم شمرده و حامی او با شند .

دوست برازنده
دوست برازنده را می توان دوست حقیقی نیز نامید. بالاترین درجه دوستی این است که انسان در هر رابطه و معامله ای سود دوستش را بر سود خود مقدم بداند، بخصوص وقتی خود نیازمندتر از دیگران باشد هرگاه چنین دوست نایابی پیدا شد باید قدر او را دانست و همیشه مورد احترام و لطف قرار داد. علی (ع) برای معرفی چنین دوستی می فرماید : برادر حقیقی توکسی است که همیشه با تو باشد و به خود ضرر برساند. موقعی که مشکلات به تو روی می‌آورند خود را به زحمت بیاندازد، تا ناراحتی تو را بر طرف کند، زندگی خود را متلاشی کند تا پراکندگی تو را رفع نماید . بی شک نمونه بارز دوست حقیقی ،دوستی حضرت علی با رسول خدا (ص) بود که در شب توطئه مخالفین رسول اکرم، در بستر پیامبر خوابید و آن حضرت شبانه هجرت کردند و در حقیقت حضرت علی از جان خود گذشت تا جان آن حضرت را نجات دهد و دوستی خود را ثابت کند و حق دوستی را انجام دهد.

یکی دیگر از ویژگیهای دوست برازنده وفای به عهد است چون وفای به عهد عین دین است . و پیامبر فرموده اند:سه چیز از علائم منافق است: دروغ میگوید ، خلاف وعده عمل میکند، و در امانت خیانت می کند.
از ویژگیهای دیگر دوست برازنده، امین و درستکار بودن، صداقت و راستگویی و راز نگهدار بودن است و باید چون آیئنه ، تمام زشتیها و زیبایی های دوست را به او بگوید و عیب ها و حسن های او را تذکر دهد و در مشکلات و گرفتاریها یار و یاور او باشد و در رفع نیازهای او از جان و مال خود دریغ نکند و در لحظه های تلخ و شیرین زندگی پشتیبان همیشگی او باشد.

دوستان ناباب
ابتدای کلام را با سر گذشت یک جوان 17 ساله آغاز می کنیم .آن جوان چنین می‌گوید: شب جمعه گذشته دوستانم مرا به یک مهمانی دعوت کردند چون پدرم حاضر نشد به من پول بدهد قفل چمدان او را باز کردم و هر چه پول لازم داشتم بر داشتم اما چون عجله داشتم مهره ی قرمز رنگ را که همیشه در دست داشتم ، کنار چمدان جا گذاشتم . پدرم فهمید که من پول را برداشته ام می خواست مرا کتک بزند و من تصمیم گرفتم به اصفهان بروم ولی چون پولی نداشتم تصمیم گرفتم

اتومبیلی بدزدم موقعی که مشغول باز کردن قفل ماشین بودم دستگیر شدم ; با مطالعه ی داستان بالا میتوان در یافت که اشتباه جوان 17 ساله کجا بود؟ مسلما او در اثر دوستی با افراد نا باب و عدم دقت در انتخاب دوست به چنین سر انجامی دچار شد. بله! به جای اینکه دوستانی پیدا کند که او را در راه کسب علم و دانش ، ارزش های اخلاقی و مذهبی، اندوختن هنر و صنعت کمک کنند، با افرادی رفاقت کرده که نه از اخلاق خبری داشتند و نه از ایمان اطلاعی داشتند

که سر انجام کارش به زندان کشیده شده است.
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد
با توجه به ابیات بالا می توانیم در یابیم که دوست نا باب حتی مومن ترین و بزرگترین انسانها را از راه راست منحرف می کند و زندگی او را تا آخر عمر به نابودی می‌کشاند. چنانکه شعر بالا اشاره به پسر نوح دارد که با سر پیچی از دعوت پدر به اسلام و در اثر همنشینی با دوستان نا اهل به ندای حق پاسخ مثبت نداد و در نتیجه موردلعن و نفرین الهی قرار گرفت و از سوی پدرش طرد شد. پس نباید تصور کرد که ایمان من قوی است و تحت تاثیر سخنان هیچ کس قرار نمی گیرم بلکه باید شیطان را همواره زنده دانسته و این را در نظر داشت که حتی باتقواترین انسانها اسیر وسوسه های دوستان ناباب و در نهایت شیطان قرار می گیرندو آینده خود را در یک آن تباه می کنند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ