سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که نهان خود را اصلاح نماید خدا آشکار او را نیکو فرماید ، و آن که به کار دینش پردازد خدا کار دنیاى او را درست سازد ، و آن که میان خود و خدا را به صلاح آرد ، خدا میان او و مردمان را نیکو دارد . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 95 مرداد 31 , ساعت 4:52 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله عمر خیام نیشابوری با word دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله عمر خیام نیشابوری با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله عمر خیام نیشابوری با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله عمر خیام نیشابوری با word :

عمر خیام نیشابوری

حکیم عمر خیام نیشابوری، متولد 29 اردیبهشت 427 هجری شمسی (18 می 1048 میلادی) در نیشابور، متوفی 13 آذر ماه 510 هجری شمسی (4 دسامبر 1131 میلادی). خیام را به عنوان یک شاعر، ستاره شناس، و ریاضی دان مشهور می شناسند؛ ولی شهرت بیشتر او برای رباعـیاتش می باشد.

نام خیام (خیمه دوز) ممکن است که از شغل و حرفه پدرش مشتق شده باشد. خیام تحصیلات خود را در عـلوم و فلسفه در نیشابور و بلخ به خوبی گذرانید و به سمرقند رفت؛ جایی که رساله مهم خودش را در رابطه با جبر کامل کرد. نام او چنان پرآوازه شد که سلطان سلجوقی، ملکشاه، از او درخواست کرد که جای ستاره شناس او را گرفته و نظارت ضروری را در رابطه با بازسازی سالنامه بیان کند. او همچنین ماموریت یافت که رصد خانه ای در شهر اصفهان بنا کند و با دیگر ستاره شناسان همکاری نماید.

امروزه صدها رباعی را به او نـسبت می دهند؛ که بسیاری از آن ها جعـلی و ساختگی است؛ اما هفتاد و دو رباعی از رباعـیات به طور قطع درست و معتبر هستند، که در کتاب شعر شراب نیشابور به قلم خود خیام است.

آرامگاه این شاعر بزرگ و ریاضی دان مشهور ایرانی، در باغـی در نـیشابور بنا شده است. این آرامگاه در سال 1341 هجری شمسی برابر با 1962 میلادی ساخته شد.
ابوالفتح عمر ابن ابراهیم خیام یا خیامی نیشابوری مشهور به حکیم عمر خیام، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس و شاعر قرن پنجم هجری قمری/ قرن دوازدهم میلادی است. شهرت او گرچه بیشتر به شاعری است اما در واقع خیام فیلسوف و ریاضی دانی بود که به آثار ابوعلی سینا پرداخت و یکی از خطبه های معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. اولین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست.

نوشته اند، که خیام را به تدریس و نوشتن کتاب رغبت چندانی نبود. شاید به دلیل آنکه شاگردان هوشمند برگزیده ای پیرامون خود نمی یافت و چه بسا از آن جهت که اوضاع روزگار خود را، که مقارن حکومت سلجوقیان و مخالفت شدید با فلسفه و زمان رونق بازار بحث ها و جدل های فقیهان و ظاهربینان بود، شایسته ابراز اندیشه های آزاد و بلند نمی دید. با این همه، از او نوشته های بسیار برجای مانده که در قرون وسطی به لاتین ترجمه شد و مورد توجه اروپائیان قرار گرفت. رساله وی در جبر و مقابله و رساله ای دیگر، که در آن به طرح و پاسخگویی به مشکلات هندسه اقلیدس پرداخته، از جمله مشهورترین آثار ریاضی اوست.

خیام منجم بود و تقویم امروز ایرانی، حاصل محاسباتی است که او و عده ای از دانشمندانی دیگر، در زمان جلال الدین ملک شاه سلجوقی انجام دادند و به نام وی تقویم جلالی خوانده می شود. خیام در باب چگونگی محاسبات نجومی خود رساله ای نیز نوشته است. وی علاوه بر ریاضی و نجوم، متبحر در فلسفه، تاریخ جهان، زبان شناسی و فقه نیز بود. علوم و فلسفه یونان را تدریس می کرد و دانشجویان را به ورزش جسمانی و پرورش نفس تشویق می کرد. از همین رو، بسیاری از صوفیان و عارفان زمان او را به خود نزدیک می یافته اند.
خیام سفرهای طولانی به سمرقند و بلخ و هرات و اصفهان کرد و همه جا با روشنی تمام در باب حیرت و سرگشتگی فلسفی خویش سخن می گفت و معتقدات دینی را مورد تردید قرار می داد. رساله ای در کیفیت معراج، رساله دیگر درباره علوم طبیعی و کتاب های بسیار به زبان های فارسی و عربی حاصل زندگی نسبتا طولانی اوست.

از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده. او در این رساله با شیفتگی تمام درباره آیین جهانداری شاهنشاهان کهن ایرانی و پیشه ها و دانش هایی که مورد توجه آنان بوده سخن رانده و تنی چند از شاهان داستانی و تاریخی ایران را شناسانده است.

شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی های فضل فروشانه و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است. تعداد واقعی رباعیات خیام را حدود هفتاد دانسته اند، حال آن که بیش از چند هزار رباعی به او نسبت داده می شود. در دنیای ادب و هنر بیرون از مرزها، خاصه در جهان انگلیسی زبان، خیام معروف ترین شاعر ایرانی است که شهرتش از محافل علمی و ادبی بسیار فراتر رفته است. این شهرت مرهون ترجمه رباعیات او به وسیله ادوارد فیتز جرالد شاعر انگلیسی است. اوست، که در قرن نوزدهم میلادی، افکار بزرگ فیلسوف و شاعر را به جهانیان شناساند و موجب توجه همگان به این اعجوبه علم و هنر گردید. از خیام است:

ابوحفض یا ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان در سال 329 ه.ق در نیشابور به دنیا آمد. وی همچنین شاعر معروف ایرانی در قرنهای پنج و شش است. خیام در نیشابور به دنیا آمد. بعدها به دلیل آنکه پدرش خیمه دوز بود به خیام معروف شد. کمتر می نوشت و شاگرد می پذیرفت، وی برای کسب دانش به خراسان و عراق نیز سفر کرد. به واسطه تبحر و دانش عظیمی که در ریاضیات و نجوم داشت از سوی ملکشاه سلجوقی فراخوانده شد، ملکشاه به او احترام می گذاشت و خیام نزد او قرب و منزلت ویژه ای داشت. او بنا به خواست ملکشاه در ساخت رصدخانه ملکشاهی و اصلاح تقویم با سایر دانشمندان همکاری داشت. حاصل کارش در این زمینه تقویم جلالی آن است که هنوز اعتبار و رواج دارد و تقویم او از تقویم گریگور یابی دقیق تر است.

در حدود دوازده اثر از خیام در علم و فلسفه به جای مانده است، اما همین آثار اندک، وی را در سراسر جهان به شهرت رسانده است. از مهمترین آنها کتاب جبر اوست که بهترین اثر در نوع خود در ریاضیات است. از دیگر آثار او می توان به رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس، رساله فی ابراهین علی المسائل الجبر و المقابله (جبر خیام)، میزان الحکم رساله الکون و التکلیف، الجواب عم ثلاث مسائل اضیاء العقلی، رساله فی الوجود، رساله فی کلیه الوجود، نوروزنامه و کتاب الزیج المکشاهی که به رومی نیز ترجمه شده است.
اشعار خیام بیشتر به زبان پارسی و تازی هستند مضمون عمده رباعیات خیام شک و حیرت، توجه به مرگ و فنا و تذکر در مورد مغتنم شمردن عمر آدمی است.

خیام در سال 517 ه.ق چشم از جهان فرو بست. وی را در زادگاهش نیشابور به خاک سپردند. آرامگاه این شاعـر بزرگ و ریاضی دان مشهور ایرانی، حکیم عمر خیام در باغـی در نـیشابور است.

موزه خیام
در 28 اردیبهست ماه 1379 به مناسبت برگزاری کنگره جهانی خیام و با عنایت به شأن و مرتبه علمی حکیم عمر خیام و آثار ارزشمند باقی مانده از وی به ویژه در رابطه با دانش ستاره شناسی، تقویم، ریاضیات و اشارات مکرر خیام به خاک، کوزه و کوزه گری و اهمیت سفال نیشابور و نیز فقدان موزه ای در استان که به نوعی معرف مراتب علمی و بیانگر ویژگیهای دوران حکیم عمر خیام باشد، موجب شد که سازمان میراث فرهنگی اقدام به تأسیس موزه خیام در کنار آرامگاه خیام نماید.

خیام (430-517 ه./1038-1123 م)

ابوالفتح عمرابن ابراهیم خیام یا خیامی نیشابوری مشهور به حکیم عمر خیام، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس و شاعر قرن پنجم هجری قمری/ قرن دوازدهم میلادی است. شهرت او گرچه بیشتر به شاعری است اما در واقع خیام فیلسوف و ریاضی دانی بود که به آثار ابوعلی سینا پرداخت و یکی از خطبه های معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. اولین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست.

نوشته اند، که خیام را به تدریس و نوشتن کتاب رغبت چندانی نبود. شاید به دلیل آنکه شاگردان هوشمند برگزیده ای پیرامون خود نمی یافت و چه بسا از آن جهت که اوضاع روزگار خود را، که مقارن حکومت سلجوقیان و مخالفت شدید با فلسفه و زمان رونق بازار بحث ها و جدل های فقیهان و ظاهربینان بود، شایسته ابراز اندیشه های آزاد و بلند نمی دید. با این همه، از او نوشته های بسیار برجای مانده که در قرون وسطی به لاتین ترجمه شد و مورد توجه اروپائیان قرار گرفت. رساله وی در جبر و مقابله و رساله ای دیگر، که در آن به طرح و پاسخگویی به مشکلات هندسه اقلیدس پرداخته، از جمله مشهورترین آثار ریاضی اوست.

خیام منجم بود و تقویم امروز ایرانی، حاصل محاسباتی است که او و عده ای از دانشمندانی دیگر، در زمان جلال الدین ملک شاه سلجوقی انجام دادند و به نام وی تقویم جلالی خوانده می شود. خیام در باب چگونگی محاسبات نجومی خود رساله ای نیز نوشته است. وی علاوه بر ریاضی و نجوم، متبحر در فلسفه، تاریخ جهان، زبان شناسی و فقه نیز بود. علوم و فلسفه یونان را تدریس می کرد و دانشجویان را به ورزش جسمانی و پرورش نفس تشویق می کرد. از همین رو، بسیاری از صوفیان و عارفان زمان او را به خود نزدیک می یافته اند. در مقابل اکثر فقها و علمای دین با او مخالف بودند و گاه نیز حکم به تکفیر او دادند، هرچند که تکفیر کنندگان هنوز شعر او را ندیده بودند. خیام معتقدات دینی را با بینش خاص خود که مبتنی بر دقایق فلسفی بود بررسی می کرد، شک درباره وجود خدا و جهان دیگر و بقای روح و قیامت، در ذهن خیام او را از یقین مذهبی باز می داشت.

خیام سفرهای طولانی به سمرقند و بلخ و هرات و اصفهان کرد و همه جا با روشنی تمام درباب حیرت و سرگشتگی فلسفی خویش سخن می گفت و معتقدات دینی را مورد تردید قرار می داد. رساله ای در کیفیت معراج، رساله دیگر درباره علوم طبیعی و کتاب های بسیار به زبان های فارسی و عربی حاصل زندگی نسبتا طولانی اوست.

از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده. او در این رساله با شیفتگی تمام درباره آیین جهانداری شاهنشاهان کهن ایرانی و پیشه ها و دانش هایی که مورد توجه آنان بوده سخن رانده و تنی چند از شاهان داستانی و تاریخی ایران را شناسانده است.

 

شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی های فضل فروشانه و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرارعظیم آفرینش است. تعداد واقعی رباعیات خیام را حدود هفتاد دانسته اند، حال آن که بیش از چند هزار رباعی به او نسبت داده می شود. حدس زده اند که بسیاری از عارفان و دیگر شاعران که جرات اعتراض به سخت گیری های مذهبی نداشته اند، با نسبت دادن اشعار خود به خیام راه گریزی جسته اند. در دنیای ادب و هنر بیرون از مرزهای ایران، خاصه در جهان انگلیسی زبان، خیام معروف ترین شاعر ایرانی است که شهرتش از محافل علمی و ادبی بسیار فراتر رفته است. این شهرت مرهون ترجمه رباعیات او به وسیله ادوارد فیتز جرالد شاعر انگلیسی است. اوست، که در قرن نوزدهم میلادی، افکار بزرگ فیلسوف و شاعر ایرانی را به جهانیان شناساند و موجب توجه همگان به این اعجوبه علم و هنر گردید.

رباعیات؛ اثری از عمر خیام نیشابوری
(1)
برخیز بتا بیا ز بهر دل ما
حل کن به جمال خویشتن مشکل ما
یک کوزه شراب تا به هم نوش کنیم
زان پیش که کوزه ها کنند از گل ما
(2)
آمد سحری ندا ز می خانه ی ما
کای رند خراباتی دیوانه ی ما
برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه ی ما
(3)
چون عهده نمی شود کسی فردا را
حالی خوش دار این دل پر سودا را
می نوش به ماه تاب ای ماه که ماه
بسیار بتابد و نیابد ما را
(4)
چون در گذرم به باده شویید مرا
تلقین ز شراب ناب گویید مرا
خواهید به روز حشر یابید مرا
از خاک در میکده جویید مرا
(5)
قرآن که مهین کلام خوانند آن را
که گاه نه بر دوام خوانند آن را
بر گرد پیاله آیتی هست مقیم
کاندر همه جا مدام خوانند آن را
(6)
گر می نخوری طعنه مزن مستان را
بنیاد مکن تو حیله و دستان را
تو غره بدان مشو که می می نخوری
صد لقمه خوری که می غلام است آن را
(7)
هر چند که رنگ و بوی زیباست مرا
چون لاله رخ و چون سرو بالاست مرا
معلوم نشد که در طرب خانه خاک
نقاش ازل بهر چه آراست مرا
(8)
ماییم و می و مطرب و این کنج خراب
جان و دل و جام جامه پر درد شراب
فارغ ز امید رحمت و بیم عذاب
آزاد ز خاک و باد و از آتش و آب
(9)
چندان بخورم شراب کاین بوی شراب
آید ز تراب چون شرم زیر تراب
تا بر سر خاک من رسد مخموری
از بوی شراب من شود مست و خراب
(10)
آن قصر که جمشید در او جام گرفت
آهو بچه کرد و رو به آرام گرفت
بهرام که گور می گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت
(11)
ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست
بی باده گل رنگ نمی باید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه ما است
تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست
(12)
اکنون که گل سعادتت پربار است
دست تو ز جام می چرا بی کار است
می خور که زمانه دشمنی غدار است
دریافتن روز چنین دشوار است
(13)
امروز تو را دسترس فردا نیست
و اندیشه فردات بجز سودا نیست
ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست
کاین باقی عمر را بها پیدا نیست
(14)
ای آمده از عالم روحانی تفت
حیران شده در پنج و چهار و شش و هفت
می خور چو ندانی از کجا آمده ای
خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 مرداد 31 , ساعت 4:52 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله معاد در قرآن و روایات با word دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله معاد در قرآن و روایات با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله معاد در قرآن و روایات با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله معاد در قرآن و روایات با word :

در این مبحث بر آنیم تا پاره ای از مسایل زندگی اخروی و صحنه هایی را که قرآن و روایات برای انسان پس از رستاخیر ترسیم می کند، مورد بررسی قرار دهیم.
تأکید قرآن بر معاد
دعوت به معاد باوری یکی از ویژگی های ادیان الهی است. قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و هدایت کننده ی بشر به سوی عالم نور و رها کننده ی وی از همه ی پلیدی ها و ظلمت ها و تصدیق کننده ی کتب آسمانی پیشین درباره ی رجوع انسان به سوی خداوند به تفصیل سخن گفته است. بی شک پس از دعوت به توحید، مقوله ای به این اندازه مورد

تأکید قرار نگرفته است. شواهد ذیل می تواند اهمیّت معاد را از دیدگاه قرآن کریم نشان دهد:
الف ـ کثرت آیاتی که زندگی آدمی را در برزخ و قیامت توضیح میدهد.
ب ـ معاد باوری از ارکان ایمان است زیرا در کنار ایمان به خداوند قرار گرفته است:
«ذلک یوعظ به من کان منکم یؤمن بالله والیوم الآخر.»(بقره / 232)
و انکار آن در ردیف انکار خداوند واقع شده است:
«قاتلوا الذین لایؤمنون بالله ولا بالیوم الآخر.» (توبه / 29)

و از این روست که دعوت مردم به معاد در سرلوحه ی برنامه ی انبیا بوده است:
«یا معشر الجنّ والانس الم یأتکم رسل منکم یقصّون علیکم آیاتی وینذرونکم لقاء یومکم هذا.» (انعام / 130)
ج ـ خداوند به پیامبر دستور می دهد که بر وقوع قیامت قسم یادکند:
«و یستنبؤنک احقّ هو، قل ای وربّی انّه لحقّ.» (یونس / 53)
«زعم الذین کفروا ان لن یبعثوا، قل بلی وربّی لتبعثنّ.» (تغابن / 7)
د ـ عبث بودن خلقت در صورت منتفی بودن معاد:
«أفحسبتم انّما خلقناکم عبثا وانّکم الینا لاترجعون.» (مؤمنون / 115)
استدلال قرآن بر معاد

قرآن کریم، در عین آنکه ایمان به معاد را ضروری می شمارد، در مواردی نیز به استدلال بر معاد می پردازد و این مطلب گواه بر منافات نداشتن مقوله های ایمانی با تعقل و خردورزی است. این استدلال ها مبتنی بر خداشناسی است و معادشناسی بدون خداشناسی صحیح و مصون از خطا به انجام نمی رسد. بر این اساس، اسما و صفات ثبوتی خداوند چون حکمت، قدرت، صدق و; یا صفات سلبی هم چون امتناع لهو و ظلم از خداوند، می تواند دلیلی عقلی بر تحقق معاد باشد. بنابراین اصل معاد هم از راه درونْ دینی و هم از راه برونْ دینی (که گاه با هدایت متون دینی به مواد و مقدمات لازم به انجام می رسد) قابل اثبات است. در اینجا به اختصار پاره ای از استدلال های قرآن بر معاد را که مبتنی بر حکمت و عدل الهی است یادآور می شویم:

الف ـ قرآن بقا و جاودانگی و رجوع به سوی خداوند را توجیه کننده ی خلقت آسمان و زمین می داند و حذف معاد را موجب عبث و بیهودگی خلقت عالم می شمارد، در حالی که هم خالق حقّ است و هم خلقت او، و باطل به هیچ روی به طبیعت حق راهی ندارد.
«و ما خلقنا السّموات والارض وما بینهما لاعبین. ما خلقناهما الاّ بالحقّ ولکنّ اکثرهم لایعلمون.» (دخان / 39 ـ 38)

«وما خلقنا السموات والارض وما بینهما الاّ بالحقّ وانّ السّاعه لاتیه.»(حجر / 85)
لعب به افعالی گفته می شود که غایت آن ها خیالی است، نه واقعی; هم چون افعال کودکان که صرفاً از توهم و خیال کودکانه ناشی می شود. و چون افعال لعب صاحب خود را از اعمال واقعی یعنی اعمالی که غایت حقیقی دارند، باز می دارد، از مصادیق لهو به شمار می روند. بر اساس آیه ی یاد شده اگر خلقت عالم، غایتی نداشته باشد و رو به عدم و نیستی برود، وجودش عبث و بیهوده می شود و خداوند منزه از کار عبث و بیهوده است.

خداوند بسیاری از امور را به وجدان و بنیاد اخلاقی آدمی سپرده است، تا خود داوری کرده حق را دریابد. چگونه می توان پذیرفت که انسان عاقلی کاری را انجام دهد و هیچ هدف و مقصدی از آن نداشته باشد. چیزی را بسازد که می خواهد نابودش کند. و یا وقتی از او می پرسند چرا کاری را انجام می دهد توجیهی نداشته باشد. حال که چنین است، خداوند ما را به وجدانمان ارجاع می دهد. شما آدمیان چگونه می توانید کار خداوندی را که علم و قدرتش مطلق و بی نهایت است، عبث و بیهوده تلقی کنید. انکار معاد خلقت خداوند را عبث و بیهوده می نمایاند. پس کل نظام مخلوقات باقی و برقرار خواهد بود.

درباره ی ضرورت معاد و جاودانگی آدمی و ملازمه ی نفی معاد با عبث و بیهودگی آمده است:
«أفحسبتم انّما خلقناکم عبثا و انّکم الینا لاترجعون.» (مؤمنون / 115)
بنابراین، یا توجیه کننده ی خلقت آسمان ها و زمین و از جمله انسان، بازگشت به سوی خداوند و جاودانگی است و یا توجیه کننده ی خلقت آسمان و زمین، وجود انسان و توجیه گر وجود انسانی جاودانگی اوست. اما به نظر می رسد که نظریه ی اول را شواهد بیش تری تأیید می کند. فی المثل، از پاره ای آیات چنین به دست می آید که همه ی حیوانات از جاودانگی شخصی برخوردارند، هر چند به تفصیل در کیفیت زندگی اخروی آن ها سخن نرفته است:

«وما من دابَّه فی الارض ولا طائر یطیر بجناحیه الاّ امم امثالکم ما فرّطنا فی الکتاب من شیء ثمّ الی ربّهم یحشرون.» (انعام / 38)
بر اساس این آیه، همان طور که در دنیا حیوانات در بسیاری از جنبه های حیاتی هم چون دفع ضرر، جلب منفعت ،و جنبه های اخلاقی مانند حیله گری، جرأت، جبن و; باآدمی شباهت دارد، در جاودانگی و حشر به سوی خداوند نیز چنین اند. شاهد دیگر بر این سخن آیه ی «و اذا العشار عطّلت. واذا الوحوش حشرت» (تکویر / 5 ـ 4)است.

هم چنین آیاتی بر این معنا دلالت دارد که سنگ ها، بت ها و همه ی مخلوقاتی که شریک خدا پنداشته می شدند در قیامت حاضر و به جهنم ریخته می شوند و آسمان و زمین با نظام دیگری بر پا خواهد شد. همه ی این شواهد حکایت از جاودانگی همه ی موجودات و منتفی بودن نابودی و اضمحلال آن ها می کند. بنابراین اگر انعدام موجودی مستلزم عبث بودن خلقت آن است، هیچ موجودی از میان نخواهد رفت و با انتقال از دنیا به چهره ی اخروی در قیامت حاضر خواهد بود.
ب ـ قرآن کریم حذف معاد را مستلزم ظلم و بی عدالتی می شمارد و چون ظلم منتفی است، پس معاد به ضرورت ثابت و محقق است.
دو دلیل یاد شده را می توان از آیه ی بی

ست و دوم سوره ی جاثیه دریافت:
«وخلق الله السموات والارض بالحقّ و لتجزی کلّ نفس بما کسبت وهم لایظلمون. {جاثیه / 22}
بر این اساس، خلقت آسمان و زمین برای آن است که طاعت پاس داشته شود و به معصیت و ناپاکی کیفر عادلانه داده شود. عدل الهی به پادارنده ی عالمی است که در آن هر انسانی جزای عمل خویش را بازیابد و چون دنیا نه از نظر وجودی می تواند چنان عالمی باشد و نه از نظر تجربی چنین عالمی است، پس عالمی جز دنیا در کار است و آن سرای آخرت است.

پس انکار کنندگان آخرت و بدکاران چه بد گمان می کنند که زندگی و مرگ آنان مانند زندگی و مرگ مؤمنان و درست کاران است:
«ام حسب الذین اجترحوا السّیّئات ان نجعلهم کالّذین امنوا وعملوا الصالحات سواء محیاهم ومماتهم، ساء مایحکمون.» (جاثیه / 21)
«افنجعل المسلمین کالمجرمین. ما لکم کیف تحکمون.» (قلم / 36 ـ 35)

از این رو قرآن کریم به آدمیان هشدار می دهد که به عاقبت کار مجرمان بیندیشند و در زمین سیاحت کنند و دریابند که خداوند چگونه مجرمان را به سبب اعمالشان در دنیا مجازات می کند. پس در نظام هستی ظلم و ناپاکی بی جزا نمی ماند و چون هر ظلمی در دنیا کیفر و هر نیکی و طاعتی پاداش داده نمی شود، پس وجود عالم آخرت ضروری و لازم است;

بنابراین آیاتی که بشر را به سیاحت در زمین فرا می خواند، او را به سوی نوعی دلیل تجربی بر جزای اعمال در نظام هستی سوق می دهد:
«قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المجرمین.» (نمل / 69)

پاسخ قرآن به اشکال منکران معاد
اما آنچه در قرآن بسیار بدان توجه شده است، استبعاد منکران معاد از دوباره زنده شدن است. به گمان آنان احیای مجدد آدمیان کاری غیر ممکن است; هر چند هیچ دلیلی بر امتناع آن ندارند:
«وقالوا ما هی الاّ حیاتنا الدّنیا نموت ونحیا وما یهلکنا الاّ الدّهر، وما لهم بذلک من علم ان هم الاّ یظنّون.» (جاثیه / 24)

این استبعاد مستقیماً متوجه احیای دوباره ی ابدان از هم پاشیده شده است; یعنی کافران چه از وجود روح و تجرد آن اطلاع داشتند یا نداشتند، دعوت انبیا را چنین می فهمیدند که روزی ابدان پوسیده شده انسان جمع و دوباره زنده خواهد داشت و این برای آنان بسیار عجیب بود:
«وقالوا أَءِذا کنّا عظاما ورفاتا أَءِنّا لمبعوثون خلقا جدیداً.» (اسراء / 49)
«ویقول الانسان أَءِذا ما متّ لسوف اخرج حیّا.» (مریم / 66)

و از این رو گاهی معاد را از مقوله ی اساطیر یا سحر می شمردند:
«ولئن قلت انّکم مبعوثون من بعد الموت لیقولنّ الّذین کفروا ان هذا الاّسحر مبین.» (هود / 7)
قرآن کریم گوشزد می کند که برانگیخته شدن ابدان به دست توانای ربوبی جای تعجب ندارد و شگفتی در شک و تردید منکران معاد است:
«وان تعجب فعجب قولهمْ أَءِذا کنّا ترابا أَءِنّا لفی خلق جدید.» (رعد / 5)
آن گاه از راه های متفاوتی به این استبعاد پاسخ می گوید:
الف ـ در دسته ای از آیات قدرت نامتناهی خداوند را تذکر می دهد; به طوری که در ساحت قدرت نامتناهی او هیچ کاری آسان تر از کار دیگر نیست و ایجاد هر امر ممکن مقدور خداوند است و معاد جسمانی و برانگیخته شدن آدمیان ممکن است نه ممتنع. پس خداوند نه فقط آدمیان که سرای قیامت را نیز برپا خواهد کرد:
«اولم یروا کیف یبدء الله الخلق ثمّ یعیده، انّ ذلک علی الله یسیر” عنکبوت 19)

«ولله غیب السموات والارض، وما امرالسّاعه الاّکلمح البصر او هو اقرب، انّ الله علی کلّ شیء قدیر.» (نحل / 77)
ب ـ خداوند در پاره ای دیگر از آیات،انسان را به تأمل در خلقت خود فرا می خواند تا استبعاد برانگیخته شدن او را درهم شکند. نه اصل خلقت او کار کوچکی است و نه زنده کردن مجدد او امر دشوارتری. پس همان قدرت نامتناهی که پشتوانه ی اصل خلقت انسان است، می تواند بر پا کننده ی سرای آخرت او همباشد:
«فسیقولون من یعیدنا قل الذّی فطرکم اوّل مرّه.» (اسراء / 51)

«وضرب لنا مثلا ونسی خلقه قال من یحی العظام وهی رمیم. قل یحییها الّذی انشاها اوّل مرّه، وهو بکلّ خلق علیم.» (یس / 79 ـ 78)
ج ـ در بخش دیگری، با ذکر روی دادهای تجربی و قابل مشاهده، کیفیت زنده شدن دوباره را به اذهان نزدیک می کند:
«فانظر الی اثار رحمت الله کیف یحی الأرض بعد موتها، انّ ذلک لمحی الموتی وهو علی کلّ شیء قدیر.» (روم / 50)

«والّذی نزّل من السّماء ماء بقدر فانشرنا به بلده میتا، کذلک تخرجون.»(زخرف / 11)
د ـ در جای دیگر، نمونه هایی از زنده کردن آدمیان برای امت های پیشین را یادآوری می کند:
«فقلنا اضربوه ببعضها، کذلک یحی الله الموتی.» (بقره / 73)
«وابرء الاکمه والابرص واحی الموتی باذن الله.» (آل عمران / 49)

هـ ـ در آیاتی دیگر، شهودات انبیای الهی را بازگو می کند:
«واذ قال ابراهیم ربّ ارنی کیف تحی الموتی قال اولم تؤمن قال بلی ولکن لیطمئنّ قلبی قال فخذ اربعه من الطّیر فصرهنّ الیک ثمّ اجعل علی کلّجبل منهنّ جزءاً ثمّ ادعهنّ یاتینک سعیا واعلم انّ الله عزیز حکیم.» (بقره / 260)
تعبیرهای قرآن از رستاخیز
قرآن کریم از روز قیامت به اسامی مختلفی یاد می کند، و در هر یک وجهی از وجوه آن را بیان می کند. پاره ای از این اسامی بدین قرار است:
الف ـ یوم القیامه: این کلمه که 170 بار در قرآن آمده، مصدر است به معنای برخاستن. آن روز روزی است که انسان ها از قبر برمی خیزند. و ممکن است قیامت به این معنا باشد که مردم در برابر پروردگار جهانیان به پا می ایستند:
«یوم یقوم النّاس لربّ العالمین.» (مطففین / 6)

ب ـ یوم الجمع: روزی که همه مردم از اول تا آخر همه در یک صحنه جمع می شوند. شاید دلیل آن این باشد که اعمال هر انسانی بر زندگی سایر آدمیان در طول تاریخ تأثیر دارد و محاسبه اعمال بدون حضور همگانی به انجام نمیرسد:
«قل انّ الاوّلین والاخرین. لمجموعون الی میقات یوم معلوم.» (واقعه / 50 ـ 49)
ج ـ یوم البعث. ( روز برانگیخته شدن)
د ـ یوم الخروج. (روزی که آدمیان از قبرها خارج می شوند)
هـ ـ یوم الحسره: حسرت به معنای اندوه و غم برای چیز از دست رفته است. شاید قیامت به این معنا روز حسرت است که کافران برای از دست دادن سعادت جاودانه و دیگران برای پاره ای قصور و کوتاهی های خود و در نتیجه بر از دست دادن درجات والاتر حسرت می خورند.
«وانذرهم یوم الحسره اذ قضی الامر وهم فی غفله وهم لایؤمنون.»(مریم / 39)

و ـ یوم الفصل: فصل، جدا کردن دو چیز از یک دیگر است. قیامت روزی است که حق و باطل آشکار شده از هم جدا می شوند. زیرا در دنیا باطل گاهی صورت حقّ به خود می گیرد، و یا میان پرهیزگاران و مجرمان فاصله می افتد:
«وامتازوا الیوم ایّها المجرمون.» (یس / 59)
ز ـ یوم الازفه: یعنی روز بسیار نزدیک. در آیات متعددی به نزدیک بودن قیامت هشدار داده شده است:
«وانذرهم یوم الازفه اذالقلوب لدی الحناجر کاظمین.» (غافر / 18)
«اقترب للّناس حسابهم وهم فی غفله معرضون.» (انبیاء / 1)
ح ـ یوم الحساب: روزی که به محاسبه اعمال آدمی پرداخته می شود:
«انّ الّذین یضلّون عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب.»(ص26)
ط ـ یوم التلاق: یعنی روز ملاقات. قیامت روزی است که همه ی خلایق، یا خالق و مخلوق، یا انسان و عملش، یا اهل آسمان و زمین یک دیگر را ملاقات می کنند. وجه دوم را آیاتی تأیید می کند که لقای پروردگار را در قیامت مطرح می کند.
ی ـ یوم التناد: یعنی روز ندا. روزی که اهل عذاب یک دیگر را ندا می کنند یا اهل عذاب و اهل سعادت یک دیگر را ندا می کنند.
ک ـ یوم الاخر: قیامت مانند دنیا دوره ای از زندگی است، اما بر خلاف آن کوتاه و پایان پذیر نیست.
دیگر از اسامی قیامت، یوم الخلود (روز جاودانگی)، یوم الوعید (روز تهدید)، یوم التغابن (روز مغبون کردن یک دیگر)، یوم الدین (روز جزا)، الدار القرار (سرای پایدار) و; است.

ظهور ناگهانی قیامت
در هنگام ظهور قیامت زلزله ای شدید و مهیب عالم را فرا می گیرد. این زلزله به قدری عظیم و سهمگین است که قرآن در تبیین آن، زوالِ خالص ترین و شدیدترین محبت های موجود در دنیا را پیش می کشد، به طوری که مادران کودکان شیرخوار خود را رها می کنند:
«یا ایّها النّاس اتّقوا ربّکم، انّ زلزله السّاعه شیء عظیم. یوم ترونها تذهل کلّ مرضعه عمّا ارضعت وتضع کلّ ذات حمل حملها وتری¬النّاس سکاری وماهم بسکاری ولکنّ عذاب الله شدید.»(حج/ 2 ـ 1)

به نظر می رسد که این زلزله قبل از نفخ اول واقع می شود. زیرا در نفخ اول است که همه ی ارواح به حالت بی هوشی افتاده می میرند و در هنگام چنین زلزله ای هنوز انسان هایی در زمین زندگی می کنند. گویا مردم در حال زندگی عادی خود هستند که به طور ناگهانی با این زلزله که از علایم قیامت است، مواجه می شوند. شاهد این سخن، آیات دیگری است که به ظهور ناگهانی قیامت اشاره می کند:
ولایزال الّذین کفروا فی مریه منه حتّی تأتیهم السّاعه بغته.» (حج 55)
«قد خسر الّذین کذبوا بلقاء الله حتّی اذا جائتهم السّاعه بغته.» (انعام31)
و شاید از همین روست که هیچ گاه علوم بشری به وقت قیامت دست رسی پیدا نخواهد کرد و علم آن تنها در نزد خداوند ـ و هر کس که او بخواهد ـ است.
«یسئلونک عن السّاعه ایّان مرسیها قل انّما علمها عند ربّی، لایجلّیها لوقتها الاّ هو، ثقلت فی السّموات والارض، لاتاتیکم الاّبغته یسئلونک کانّک حفی عنها، قل انّما علمها عند الله ولکنّ اکثر النّاس لایعلمون.» (اعراف / 187)
نفخ صور
کلمه ی صور ده بار

در قرآن کریم به کار رفته است و همه ی موارد آن ناظر به پایان عالم دنیا و ظهور قیامت است. برای صور دو معنا ذکر شده است:
یک: صور جمع صورت است و بر این اساس گفته اند: خداوند همان طور که در ارحام مادران اجزای بدن را شکل و روح می دهد، در قبور نیز اجزای بدن را شکل داده ارواح را بدان باز می گرداند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 مرداد 31 , ساعت 4:52 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله بررسی عملکرد مترو از دید مسافران با word دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی عملکرد مترو از دید مسافران با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی عملکرد مترو از دید مسافران با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی عملکرد مترو از دید مسافران با word :

بررسی عملکرد مترو از دید مسافران

پیشینه و دستاوردها
در سال 1247 در زمان ناصرالدین شاه، بارون ژولیوس دوریتر احداث ترانوای شهری را پیشنهاد داد تا اینکه در سال 1273 راه آهن تهران- شهر ری موسوم به واگن اسبی توسط یک شرکت بلژیکی احداث شد. در سال 1377 اولین طرح جامع تهران توسط کارشناسان بین المللی طراحی گردید و آنها تهران را با جمعیت میلیونی تصور کردند. در مهر 1353 گزارش نهایی و انتخاب سیستم مختلط خیابان – مترو (سیستم مختلط شامل یک شبکه خیابانی با یک بزرگراه کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی و دو بزرگراه برای نواحی تازه ساز شهری و یک شبکه مترو با 7 خط که بوسیله شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی تکمیل می شده) ارائه داده شد. در

اردیبهشت 1354 قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) توسط مجلس شورای ملی سابق به تصویب رسید و احداث 4 خط مترو به طول 63 کیلومتر مورد تأیید دولت قرار گرفت. در اسفند ماه همان سال قرارداد احداث متروی تهران با مهندسین مشاور RATP و سوفرتو منعقد گردید که مدت قرارداد برای چهارخط اولیه 9 سال و قابل تمدید تا دو سال بودو اولین عملیات حفاری مترو در ایستگاه میرداماد شروع شد. کارشناسان فرانسوی پس از وقوع جنگ از ایران خارج شدند و عملیات پس از انقلاب متوقف گردید. تا اینکه در بهمن 1363 مساله ضرورت احداث مترو در نماز جمعه تهران توسط آقای هاشمی رفسنجانی (ریاست محترم وقت مجلس) مطرح شد و در سال 1365 مترو مجدداً فعالیت خود را شروع کرد.

در فرودین 1374 قرارداد خرید واگن های خطوط 1 و 2 متروی تهران با شرکت CNTIC و قراداد خرید تجهیزات ثابت خطوط 1 و 2 متروی تهران با شرکت CITIC منعقد گردید. تا سرانجام در اسفند ماه سال 1377 با حضور جناب آقای خاتمی رییس جمهور محترم بهره برداری از متروی تهران- کرج افتتاح رسمی به عمل آمد.
و یکسال بعد افتتاح و بهره برداری از بخش غربی خط دو از فلکه دوم صادقیه تا میدان امام خمینی (ره) به عنوان اولین متروی زیرزمینی ایران توسط ریاست محترم جمهوری گردید. و در تیر 1379 شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به شهرداری تهران انتقال رسمی یافت.

مقدمه
آنچه امروزه کورهای بزرگ دنیا را به خود مشغول کرده، توجه به شهر است، به ویژه کلان شهرهایی که جمعیت میلیونی را در خود جای داده اند و شهروندانی که هر روز در انتظار بهبود وضعیت تردد هستند. خیابانها و بزرگراه ها هر روز با گره های جدید ترافیکی روبرو می شوند و توسعه آنها با افزایش اتومبیل در سطح شهر روبروست، لذا مدیریت شهری بر آن شده تا تنها به ساخت خیابان و بزرگراه نیندیشد و راهکارهایی ابداع کند تا حمل و نقل آینده تضمین گردد. تحقیقات امروز نشان می دهد که مردم برای رفتن به محل کار بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و وسایل نقلیه عمومی نباید میزان آلودگی شان از حد مجاز بیشتر باشد. کشور ما از جمله کشورهایی است که وسایل نقلیه موجود، با عدم رعایت استانداردهای لازم محیط زیست را تخریب می کنند و کلان شهر تهران برای رسیدن به هدف داشتن شهری با آسمان آبی و فضایی سبز، مترو را انتخاب کرده است.

من نیز به دلیل اینکه روزانه حداقل 4 ساعت را در مترو سپری می کنم تصمیم گرفتم موضوع تحقیقم را بررسی عملکرد مترو از دید مسافران انتخاب کنم. از این رو برای جمع آوری اطلاعات، با استفاده از نامه ای که از سوی دانشگاه برایم فراهم شد به روابط عمومی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) مراجعه کردند و آنها مجله ای در ارتباط با مترو و نتایج نظرسنجی که در دوره دهم انجام شده بود را در اختیارم نهادند و با استناد به آنها کار تحقیق را آغاز نمودم و همچنین طی سفرهایی که با مترو داشتم، با تعددی از مسافران به بحث و گفتگو در این مورد پرداختم تا حاصل کار این چند ورقی است که به عنوان تحقیق در دست است.
در این راه با محدودیت هایی از قبیل فقدان منابع و مآخذ مطالعاتی کافی در زمینه تحقیق، نداشتن امکانات کافی و عدم مراجعه با مسئولین ذیربط و ; روبرو بودم.

فرضیات تحقیق
1-مترو نقش مهمی در میزان کاهش ترافیک در سطح شهر تهران دارد.
2-ایجاد مترو امکان اشتغال را برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده است.
3-مترو در مصرف سوخت که از منابع زمینی رو به اتمام است صرفه جویی می کند.
4-چگونگی رضایت و عدم رضایت مسافران از مترو
5-آیا امکانات مترو به نحوی طراحی شده که امکان استفاده برای افراد ناتوان و معلول نیز وجود داشته باشد.

انتقال حمل و نقل عمومی به زیرزمین، امکان آزادسازی فضاهای شهری را فراهم می کند. مترو در کلان شهرها به معنی کاهش آلودگی هوا، کاهش بار ترافیکی و پایان گره های کور حمل و نقل شهری است. مترو در طراحی شهری مثل جاده ای است که احداث می شود و در آینده منشاء توسعه پیرامون خود می گردد. رفتن به سمت زیرزمین به منزله استفاده کردن از یک ثروت دست نخورده و ایجاد درآمد جدید، حفظ بهداشت عمومی و کمک به محیط زیست است. امروزه شهرسازی دنیا به دلایل علمی در این مسیر در حرکت است به طوری که مجتمع های ایستگاهی مترو در هر محل، مرکز تجاری، رفاهی، بازیهای کودکان و حمل و نقل آن منطقه محسوب می شود.

احداث خطوط مترو در برنامه اول
برنامه اول مترو شامل احداث خطوط درون شهری شمالی- جنوبی (میرداماد- حرم مطهر)، شرقی- غربی (دردشت- صادقیه) و مسیر برون شهری تهران- کرج که جمعاً به طول 90 کیلومتر با 52 ایستگاه می باشد.
لازم به ذکر است که 67 قطار در حال بهره برداری در این خطوط یم باشند و گنجایش قطارهای خط 5 (کرج- تهران) 1376 نفر و قطارهای خط 1 و 2 1300 نفر می باشد. که در طول یکروز (18 ساعت) 4/3 میلیون نفر در سه خط 1 و 2 و 5 مترو جابجا می شوند.

این در حالی است که در سال های اولیه بهره برداری (1377) فقط 831/7 نفر از مترو استفاده می کردند و هر روز بر تعداد مسافران مترو اضافه شد تا به اینکه با توجه به آماری که در دست است تا پایان سال 1383 حدود 731/485/216 نفر بوسیله مترو در سطح شهر تهران وحومه در یک روز جابجا می شدند. و این آمار رو به افزایش است.
با اجرای برنامه اول شبکه بهره بردای شده متروی تهران به 90 کیلومتر و 52 ایستگاه خواهد رسید و رتبه بیستم را در بین شهرهای دارای مترو پیدا خواهد نمود.

نمودار تجمعی طول خطوط به تفکیک سال های بهره برداری

نمودار تجمعی تعداد ایستگاه به تفکیک سال های بهره برداری

نمودار تعداد مسافر جا به جا شده در متروی تهران و حومه

احداث خطوط مترو در برنامه دوم (1390-1382)
امتیازهای چشمگیر صنعت مترو در سیستم حمل و نقل عمومی و تبعات موثر آن در مدیریت شهری، دولتمردان را بر آن داشت تا نسبت به توسعه خطوط مترو در تهران اقدامات جدی انجام دهند. در این راستا شورای اسلامی شهر تهران برنامه دوم احداث خطوط متروی تهران را تصویب نمود. این برنامه شامل خطوط 3 و 4 توسعه خط 1 از شمال تا تجریش و توسعه خط 2 از دردشت تا پایانه شرقی می باشد. خطوط 3 و 4 به طول 57 کیلومتر جهت احداث از طریق تامین مالی به روش فاینانس به مناقصه بین المللی گذاشته شده و قراداد هر دو خط، نهایی گردیده که در مرحله گشایش اعتبار اسنادی قرار دارند.
سهمیه فاینانس مورد نیاز جهت دو قرارداد فوق با احتساب هزینه های بالاسری فاینانس (حدود 35 درصد) بالغ بر 2016 میلیون دلار می باشد، که در لایحه بودجه سال 1383 کل کشور محفوظ گردیده است.
توسعه شرقی خط 2 مترو تا ترمینال شرق به طول 9 کیلومتر است که با توجه به اولویت های برنامه دوم مترو و مشکلات تامین نقدینگی، احداث آن در دست بررسی می باشد. اعتبار مورد نیاز توسعه خط 1 مترو از میرداماد تا تجریش به طول 1/8 کیلومتر نیز از طریق فاینانس تامین خواهد شد.

و امید است که تا پایان 1388 خط یک تا تجریش ساخته وبه بهره برداری رسد و تا بهار 1390 خط 3 و 4 به اتمام برسد و تا پایان سال 1389 نیز خط دو تا پایانه شرق توسعه یابد.
متروی تهران در چشم انداز آینده
با توجه به مرکزیت و پایتخت بودن تهران با جمعیت 7 میلیون نفر که هر ساله به میزان 2/1 % رشد دارد، احداث شهرهای اقماری و لزوم هدایت جمعیت به سمت این شهرها وتوسعه خطوط متروی تهران به 8 خط و 5 مترولینک اجتناب ناپذیر می نماید. لذا هیئت دولت و وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری اعتقاد راسخ به اتصال شهرهای اقماری تهران مانند پرند، هشتگرد و فرودگاه بین المللی به شبکه متروی تهران را پیدا نموده اند و به صورت جدی مسئله اتصال خطوط متروی شهری به این شهرهای اقماری را به صورت مترولینک در برنامه خود قرار داده اند که مورد حمایت شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و شرکت متروی تهران قرار گرفته است.

بودجه ساخت این مترولینک ها با تضمین بازپرداخت از درآمدهای داخلی این شهرها تامین می گردد. با توسعه خطوط 8 گانه مترو به شهرهای اقماری وضعیت بسیار مناسبی برای سیستم حمل و نقل عمومی تهران فراهم خواهد شد. هم اکنون توسعه مسیر مترو از مهرشهر به هشتگرد از طریق وزارت مسکن و شهرسازی و توسعه خط یک تا فرودگاه امام خمینی (ره) و سپس به شهرهای پرند از طریق وزارت راه و ترابری در دست پیگیری می باشد. خط اتصال به ورامین نیز توسط هیئت وزیران به تصویب رسیده و طبق این مصوبه وزارت راه و ترابری متولی احداث خط تهران- ورامین می باشد.
با اتمام برنامه دوم مترو طول خطوط احداث شده به 2/164 کیلومتر (8/122 کیلومتر درون شهری و 5/41 کیلومتر مترو اتصال) و ظرفیت حمل مسافر به 6/6 میلیون سفر در روز خواهد رسید که با احتساب استفاده از 45% از ظرفیت، تا پایان این برنامه حدود 3 میلیون از سفرهای شهر تهران به وسیله مترو انجام خواهد شد.

جهت تکمیل خطوط 8 گانه درون شهری، شرکت متروی تهران احداث خطوط 6 ، 7 ، 8 و 9 مترو را با توجه به شروع برنامه چهارم دولت از سال 1384 طی برنامه های چهارم و پنجم دولت به اتمام خواهد رسانید.
طی برنامه زمانبندی ساخت و بهره برداری متروی تهران در برنامه سوم امید است که تا پایان سال 1392 کلیه خطوط نامبرده به بهره برداری برسد و شهروندان تهرانی شاهد آسمانی آبی و شهری سالم باشند.
یک روز سفر با متروی تهران
از زمان راه اندازی مترو به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی سریع و ارزان در جهان سال ها می گذرد. و مردم بسیاری از کشورهای دنیا مدت هاست از مزایای آن بهره مند می شوند. اما خطوط مترو در کشور ما، فقط در پایتخت به شکل محدود راه اندازی شده است به طوری که هم اکنون در تهران فقط دو خط مترو فعال است.
یک روز در مترو

از همان لحظه ورود به ایستگاه آنچه نظر را جلب می کند تعدادی از مردم هستند که برای خرید بلیت در صف ایستاده اند. گاهی این صف ها به شکل غیر قابل تحملی طولانی است. اصولاً صف در ایران مفهومی آشنا دارد. هر فرد در طول روز ممکن است بارها با آن روبرو شود. در بانک، خرید شیر دولتی، نانوایی و ; مترو هم اگرچه در ایران پدیده جدیدی است ولی از این موضوع جدا نیست. البته امکان استفاده از بلیت های اعتباری با قیمت ارزانتر هم در اختیار مسافران قرار داده شده اما بعضی ها که مسافر دائمی مترو نیستند یا فرهنگ استفاده از کارت اعتباری برایشان جا نیفتاده و یا هنوز به آن اعتماد نکرده اند ترجیح می دهند برای خرید بلیت در صف بایستند، گر چه بخشی از وقتشان هم تلف شود.

برای سوارشدن قطار از پله های مترو پایین می روم، سفری از مرکز شهر تا جنوبی ترین نقطه ی پایتخت که کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید. آن هم فقط با 65 تومان ناقابل. این حسن مترو است. احتمالاً اگر قرار بود این مسیر را با اتوبوس یا تاکسی سفر کنم گذشته از کرایه ماشین برای تاکسی، مجبور بودم ضمن استنشاق مقادیر زیادی دود و سرب حداقل یکی دو ساعت در ترافیک گره خورده تهران معطل شوم. تازه در آخر هم احتمالاً نیاز به یک قرص مسکن بود.

ایستگاه میدان امام خمینی جایی در زیر زمین
از قطار خبری نیست، بلندگوی ایستگاه مدام می گوید «لطفاً از خطوط قرمز لب سکو عبور نفرمایید» خطوط قرمز حاشیه امن شماست. اما همیشه عده ای هستند که برای شیطنت هم که شده قبل از رسیدن قطار از این خط عبور می کنند. اما همینکه قطار می رسد جریان عوض می شود. حالا اکثر مردم برای اینکه زودتر سوار قطار شوند و درست وقتی که باید حاشیه امنشان را رعایت کنند از خط گذشته اند!
واگن ویژه خانم ها
در هر قطار دو تا واگن را به خانم ها اختصاص داده اند. البته خانم ها می توانند ازدیگر واگن های قطار هم استفاده کنند، اما آقایان حق رفتن به واگن آنها را ندارند. این راه هم اضافه کنم که اغلب خانم ها از این وضع راضی هستند.

له شدن در پانزده و سی دقیقه
در متروی تهران با اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام می گیرد اما باز هم جوابگوی جمعیت 10 میلیونی پایتخت نیست. به طوری که در ساعات خاصی از روز مثلاً صبح ها یا زمانی که موسسات و ادارات تعطیل می شوند مترو جای سوزن انداختن ندارد. یادتان باشد اگر روزی گذرتان به تهران افتاد و خواستید از مترو برای سفر استفاده کنید مطمئن شوید خود را برای مبارزه ای نفس گیر آماده کرده اید.
در داخل واگن قطار دو دسته آدم هستند. یکدسته که ایستاده اند و میله ی وسط واگن را سفت گرفته اند تا بر اثر ترمزهای احتمالی تعادلشان را از دست ندهند. و دسته دیگر آدم هایی که نشسته، یا خوابند ویا سخت در تفکرند!
از سامان که مسافر مترو است و اتفاقاً دانشجو هم هست پرسیدم چرا در حین سفر کتاب نمی خوانی؟ او در جواب گفت: اینقدر مشکلات دارم که حوصله ام برای مطالعه باقی نمی ماند. ترجیح می دهم در مترو استراحت کنم.
مترو جای خوبی برای مطالعه است. اما هنوز فرهنگ مطالعه حین سفرهای کوتاه شهری، رواج پیدا نکرده است.
وجدان شرقی

یکی از اتفاق های خوب مترو، رعایت حال سالمندان و معلولان است. خیلی به ندرت پیش می آید فرد ناتوانی از درب مترو داخل شود و کسی جایش را به او ندهد. با این وجود متاسفانه مسئولان مترو هنوز امکانات خاص و ویژه ای برای سهولت استفاده این افراد در نظر نگرفته اند.

سوار شدن به مترو داستانی دارد و پیاده شدن از آن هم برای خود ماجرایی است. ولی در هر صورت وقتی به مقصد رسیدی باید خارج شوی اگر چه احتمالاً هم هل داده می شوی و هم باید هل بدهی، چون اگر نجنبی جا می مانی و باید مسیر رفته را بازگردی. تازه در این صورت اتوبوس را هم از دست داده ای.
به هر حال با همه مشکلات و کمبودها، مترو برای شهر دودآلود ما نعمتی بزرگی است که با گسترش خطوط آن می تواند مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران را تا حد زیادی حل کند. گرچه برای تاسیس آن خیلی دیر اقدام شد و خیلی پیش از این ها شهرهایمان باید از این امکان بهره مند می شد.
مسافران آویزان مترو را کند می کنند

عامل 90% تاخیرهای مترو همکاری نکردن مسافران است نه فرسودگی واگن ها. زیرا مسافران در ساعات «پیک» مانع بسته شدن درها شده و با آویزان شدن از درها اجازه حرکت به قطار را نمی دهند.
تهران- 26 آذر 1384
پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری:
مترو می ایستد و مسافران هجوم می آورند برای قاپیدن صندی ها. چند نفری که آویزان شده به درهای مترو سوار می شوند و با کمک مامور ایستگاه درها بسته می شود. با صدای کشدار ترمز، قطار در تونل می ایستد. چراغ های مترو خاموش می شود و چراغ موبایل ها به کمک مسافران می آید. هر کسی حدسی می زند.
مسافران دایمی مترو تاخیرهای گاه و بی گاه مترو را بارها تجربه کرده اند. خواه این تاخیرها توقف قطاری با چراغ های خاموش در یکی از تونل های تاریک باشد یا معطل ماندن واگن هایی پر از مسافر در یکی از ایستگاه ها.

به طور معمول در چنین مواقعی قطع برق، مشکلات فنی قطارها و تعداد زیاد مسافران یکی از علت هایی است که در هنگام بروز چنین مشکلاتی از آنها نام برده می شود. عمر مفید هر یک از قطارهایی که در تهران و حومه مورد استفاده قرار می گیرند 40 سال و ظرفیت هر یک از آنها 1404 نفر است، در حالی که در هر سفر 2 هزار مسافر از این قطارها استفاده می کنند. به نظر می رسد، استفاده بیش از ظرفیت از این قطارها، عمر آنها را کوتاه تر کرده و تاخیرهای این خطوط را روز به روز افزایش دهد. اما مسوولان مترو، خود اعتقاد دیگری دارند. آنها براین باروند که علت اصلی تاخیر در حرکت مترو خود مردم هستند و تاکید می کنند، علت تاخیرهای مکرر قطارها به هیچ وجه مشکل فرسودگی واگن ها نیست.

مهندس «بهرام عبابافی» معاون بهره برداری مترو می گوید: «عامل 90 درصد تاخیرها همکاری نکردن مسافران است نه فرسودگی واگن ها. زیرا مسافران در ساعات «پیک» مانع بسته شدن درها شده و با آویزان شدن از درها اجازه حرکت به قطارها را نمی دهند»
وی ادامه داد: «هر روز صبح در خطوط یک و دوی مترو 20 قطار حرکت می کنند و یک مدار بسته را طی می کنند. مترو مثل اتوبوس یا سواری نیست که در صورت توقف خودروی جلویی با سبقت گرفتن از آن مسیر خود را ادامه دهد. بنابراین توقف یک قطار موجب تاخیر در حرکت سایر قطارها نیز می شود.»

هرچند در هر ایستگاه مامورانی برای کنترل درهای قطار در هنگام حرکت وجود دارند اما این مسوول فرهنگ پایین برخی مسافران را مشکل ساز می داند.
عبابافی می افزاید: «در هر ایستگاه یک نفر مامور وجود دارد که وظیفه رسیدگی به بزهکاری های احتمالی را دارد. این یک نفر چطور می تواند 28 در قطار را کنترل کند؟
مسافران خود برای حرکت سریع مترو باید همکاری کنند. من نیز قبول دارم که تعداد خطوط و واگن ها کم است. اما تمام امکانات ما در همین حد است. هر قطار فقط 25 ثانیه باید در ایستگاه معطل شود نه پنج دقیقه.»

هر دو دقیقه یک مترو حرکت خواهد کرد
روزانه 13 میلیون مسافر در شهر تهران جابجا می شوند که تنها یک میلیون نفر از این تعداد از خطوط مترو استفاده می کنند. در حالی که به نظر کارشناسان یکی از راه حل های اساسی مشکل ترافیک پایتخت و کاهش آلودگی هوا توسعه خطوط مترو است.
معاون بهره بردای می گوید: «امسال 15 قطار جدید برای اضافه شدن به قطارهای فعلی خریداری شده و از اول دی، فاصله زمانی حرکت قطارهای درون شهری از 6 به 4 دقیقه کاهش می یابد. حتی اگر فاصله زمانی به دو دقیقه هم کاهش پیدا کند باز هم مشکل ترافیک و تاخیر در مترو ادامه دارد. زیرا بالا رفتن ظرفیت و کاهش فاصله زمانی، مردم بیشتری معطل شده و به مسافران دایمی مترو اضافه می شوند. تنها راه حل این مشکل گسترش خطوط مترو است.»

عبابافی در عین حال از افزایش 40 درصدی سرویس های کرج- تهران خبر می دهد و اعلام می کند: «از اول دی ماه، در روزهای تعطیل، ساعت حرکت متروهای درون شهری از یک ربع به 10 دقیقه کاهش پیدا کرده و در آینده نزدیک نیز حرکت قطارها در ساعات پرترافیک از 4 دقیقه به 2 دقیقه می رسد.»
پول نداریم

سال گذشته 7 میلیارد تومان توسط دولت برای گسترش خطوط مترو در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. در حالی که امسال با وجود در خواست 17 میلیاردی برای گسترش خطوط، هیئت دولت جدید فقط با 5 میلیارد تومان آن موافقت کرد. در حالی که بر اساس اعلام شرکت مترو این شرکت با 18 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است.
عبابافی معتقد است: «مشکل اصلی گسترش مترو کمبود منابع مالی است. تهران نیاز به حداقل 8 خط مترو دارد. در حالی که فقط دو خط آن فعال شده است. شرکت مترو برای ایجاد یک خط جدید حداقل 1 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.»

هرچند فرهنگ پایین برخی از مسافران وتعداد زیاد استفاده کنندگان از خطوط مترو را می توان دلیل عمده تاخیرهای مترو عنوان کرد. اما انتظار رفتار معقول از مسافرانی که برای فرار از آلودگی هوا به خطوط مترو پناه آورده اند و مترو را به عنوان نزدیک ترین راه برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده اند، انتظار درستی نباشد. مسافرانی که خسته از کار روزانه و شلوغی و تاخیرهای مترو، حقوق شهروندی و فرهنگ مترو سواری را فراموش کرده و برای رسیدن هرچه زودتر به خانه، خود را به داخل یکی از واگن ها می اندازند.

در این تحقیق از طریق پرسشنامه هایی که شرکت راه آهن شهری و حومه (مترو) تهیه نموده استفاده شده است.
جامعه آماری مورد تحقیق در این پژوهش شهروندان تهرانی هستند که با مترو سفر می کنند. در تاریخ 13/12/84 در هر خط 1 و 2 و 5 مترو تعداد 200 نفر از مسافران به طور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه ها را پاسخ گفتند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 مرداد 31 , ساعت 4:51 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق آفات برنج با word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق آفات برنج با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق آفات برنج با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق آفات برنج با word :

آفات برنج
مقدمه
برنج از مهم ترین غذای اصلی مردم کشور ماست و از نظر اهمیت پس از گندم در مرحله دوم قرار دارد .
بر اساس آمار وزارت کشاورزی سطح زیر کشت این محصول حدود ششصد هزار هکتار است که نزدیک به 75% آن در استانهای مازندران ، گیلان وگلستان قرار دارد . محصول سالیانه برنج سفید در کشور به حدود 650/1 هزار تن برآورد شده است که در حال حاضر نزدیک به 75 درصد نیاز داخلی را تامین می نماید . با توجه به رشد سالانه 5/1 درصدی افزایش جمعیت میزان جمعیت در بیست سال آینده به یکصد میلیون و نیاز داخلی به برنج سفید نیز به حدود 500/3 هزار تن در سال خواهد رسید . و در آن صورت باید با توجه به تولید 650/1 هزار تن سالانه برنج در داخل کشور ، نزدیک به 55 درصد نیاز داخلی از طریق برنج وارداتی از خارج تامین گردد .
در کشور ما به دلیل کمبود آب ، امکان افزایش سطح زیر کشت بسیار محدود است لذا برای جلوگیری از خطر افزایش واردات برنج از خارج ، ضمن توجه بیشتر به کشت ارقام پرمحصول لازم است در زمینه کاهش ضایعات ، به ویژه ضایعات ناشی از حمله آفات ، بیماری و علفهای هرز برنج اقدامات عملی و موثر انجام گیرد .
در این راستا ضروری است که کارشناسان و مروجین کشاورزی مستقر در مناطق با شناخت کافی از عوامل کاهش دهنده محصول به ویژه آفات ، بیماریها و علفهای هرز ، با بهره گیری از نتایج تحقیقات انجام یافته و دستورالعملهای اجرایی ، به آموزش و راهنمایی کشاورزان پرداخته و همراه با آنها با عوامل یاد شده مبارزه نمایند .
عوامل مهم کاهش دهنده محصول
در میان عوامل کاهش دهنده محصول ، آفات ، بیماریها و علفهای هرز نقش اساسی دارند.
الف – آفات
آفات برنج با توجه به اینکه در مزرعه یا انبار موجب خسارت می گردند به دو گروه آفات مزرعه و انبار تقسیم می شوند .
1-آفات در مزارع
اگر چه تعداد این آفات در سراسر جهان نسبتاًٌ زیاد و به بیش از بیست مورد می رسد ولی در مزارع برنج ایران در حال حاضر از ده گونه کمتر است که بعضاًٌ به غیر از برنج به محصولات دیگر مانند ذرت و گندم نیز خسارت وارد می نماید . این آفات شامل :
1-1 مگس خزانه Ephydra afghanica
1-2 کرم ساقه خوار معمولی برنج chilo supressalis
1-3 کرم ساقه خوار آسیایی یا ساقه خوار زرد برنج Trypoyza inscertulus
1-4 کرم ساقه خوار نیشکر sesamia. Nonagroides
1-5 کرم برگ خوار سبز برنج Naranga diffiusa= N aenescens
1-6 شب پره تک نقطه ای برنج Mytimna unipuncta
1-7 سرخرطومی ریشه برنج Hydronomus sinuaticollis
1-8 زنجره برنج cicadella viridis
1-مگس خزانه Ephydra afghanica
مناطق انتشار
مصر. در ایران در کلیه مناطق برنجکاری .
اهمیت اقتصادی
این حشره مهمترین آفت برنج در خزانه است و در برخی از سالها باعث از بین رفتن بسیاری از خزانه ها گردیده و منجر به تجدید کشت می شود .

مشخصات ظاهری
الف- حشره بالغ
اندازه بدن حدود چهار میلی متر ( طول) ، سر عریض و چشمها کوچک و به رنگ قهوه ای تیره . روی میان گرده و سپرچه در امتداد محور میانی دو نوار مایل به سبز متالیک و براق دیده می شود . پیشانی براق موهای شاخکها کرکدار .
ب-تخم
تخم ها بیضی کشیده و به طول تقریبی یک میلیمتر ، تخم های تازه به رنگ روشن .
ج- لاروها
شکل لاروها تقریباًٌ استوانه ای ، سروبند اول سینه قابل جمع شدن هستند. قسمت انتهایی بدن به یک لوله استوانه ای شکل با انتها دو شاخه ختم می شود . اندازه لاروهای بالغ حداکثر تا 12 میلیمتر می رسد . طول لاروهای نوزاد حدود یک میلیمتر است .
د- شفیره
شفیره به رنگ قهوه ای و صفحه پشتی قفس سینه دارای لبه مشخص است که در موقع خروج حشره بالغ شکاف برداشته و باز می شود .
علائم خسارت
عمدتاًٌ در خزانه و به صورت زردی و سپس پوسیدگی گیاه ظاهر می گردد.
زیست شناسی
زمستان گذرانی به صورت تخم در داخل خاک است . زمان ظهور حشره کامل در هر نسل در مناطق مختلف متفاوت است . در مناطق شمالی فعالیت لاروها در خزانه از اوایل تا اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود و پس از انتقال نشاء به بستر اصلی فعالیت در مزارع اصلی ادامه می یابد .
در منطقه اصفهان چهار نسل دارد که نسل اول در اوایل خرداد ماه ، نسل دوم از اواخر خرداد ، نسل سوم اواخر تیرماه و چهارم اواسط مرداد ماه ظاهر می گردد . با توجه به نحوه زندگی در شمال ایران یک نسل در خزانه و در سایر مناطق 1- 2 نسل را در خزانه می گذراند .
نحوه خسارت
لاروهای مگس به ریشه گیاهچه ها حمله می کنند و با تغذیه از آنها باعث زردی و پژمردگی آنها گردیده و پس از تکمیل رشد در همان جا به شفیره تبدیل می شوند . در مواقعی که جمعیت زیاد باشد تمام گیاهچه های داخل خزانه ها زرد شده و از بین می رود.
مبارزه
مبارزه با مگس خزانه قبلاًٌ با استفاده از سموم کلره انجام می گرفت ، ولی در حال حاضر با توجه به خطرات زیست محیطی که این سموم در پی دارند ؛ از سموم دیگری مثل دیازینون 60 درصد به نسبت 5/1-2 در هزار در یک نوبت استفاده می شود . در صورتی که خزانه در زیر پوشش های پلاستیکی تهیه گردد مسئله ای به نام مگس خزانه در کار نخواهد بود .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 مرداد 31 , ساعت 4:51 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله رژیم غذایی مکملهای کراتین وسازگاری عضلانی با مقاومت اضافه بار با word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله رژیم غذایی مکملهای کراتین وسازگاری عضلانی با مقاومت اضافه بار با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله رژیم غذایی مکملهای کراتین وسازگاری عضلانی با مقاومت اضافه بار با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله رژیم غذایی مکملهای کراتین وسازگاری عضلانی با مقاومت اضافه بار با word :

مکملهای رژیم غذایی کراتین مونو هیدرات در 5 سال گذشته معمول شده اند . مطالعات تغذیه ای مکملهای کراتین بطور دو پهلو اثرات انرژی زایی را نشان نداد. این نظر که بارگیری CR به میزان 30-20 گرم در روز برای 7-5 روز باعث افزایش کارایی درحین تمرینات سنگین خصوصاً تمرینات مقاومتی می شود.

پیشنهاد می شود که مکملهای کراتین ممکن است سازگاری زیادی با پیشرفت تمرینات مقاومتی داشته باشد. به علاوه مطالعات Vitro , Vivo نشان داده که مکمل کراتین ممکن است به تنهایی موجب افزایش پروتئین در عضلات اسکلتی شود. مطالعات جدید زیادی اثرات مکملهای کراتین در طی تمرینات استقامتی را ارزیابی کردند. گزارشهای مفیدی مبنی بر افزایش قدرت یا حجم چربی آزاد پس از مصرف 12-4 هفته ای کراتین بصورت کنترل شده وغیر کنترل شده وتحت برنامه های R T وجود دارد. مطالعات 4 هفته ای دیگر مقایسه مکملهای تجاری کراتین با مکمل آزاد را افزایش حجم چربی کراتین بر روی ( FFM) وانجام ورزشهای مقاومتی گزارش می کند به هرحال تحقیقات دیگر نشان داده است . که مصرف کراتین برروی FFM هیچ اثری نمی کند. یاپیشرفت قابل ملاحظه ای در بعضی والبته نه همه ورزشها ندارد. تمرینات مقاومتی انفرادی باید همراه انتخاب با مطالعه مکمل C R باشد زیرا بیشتر احتمال مصرف CR وجود دارد.

با این حال نقش آنها نشان می دهد که عوامل متعددی مطالعه غیر معمول جمعیت را توضیح می دهد. برنامه های متفاوت تمرین استفاده می شود که هرکدام یقین می رود ارائه کند بهترین محرک تمرینی را ما آنها باید متقاعد شوند که در طی مطالعه کمی تا چندین ماه این برنامه هیچ صدمه ای به آموزششان نمی رساند در بهترین حالت این موجب کاهش در POOL Subyect مورد بدترین حالت موجب تحریک ضعف تمرینات می شود . آنها می توانند مقاومت کنند سختی های شدید تمرینات را به دلیل حالت مشروطشان ممکن است که نشان دهد افزایش اندازه بافتهای معمولیشان .

بنابراین توانایی با اثبات اثرات CR اگر معلوم باشد بستگی پیدا خواهد کرد به توانایی افزایش و حضور اندازه عضله این ممکن است آشکار بکند نتایج دو پهلوی مطالعات volec و همکارانش منطقه سطح مقطع بخشهای بزرگ تارهای ماهیچه ای ازنظر افقی بزرگتر نبود در گروه کراتین نسبت به PLacebo بعد از تمرینات مقاومتی همزمان نشان دادند که کراتین سبب یک افزایش بزرگتر در اندازه تار می شود. تغییرات ‌در اندازه گیریهای بافت برداری ممکن است توضیج دهد اندازه تار کوچکتر را در گروه CR قبل از تمرینات ومتعاقباً بزرگتر شده آن را بعد از مصرف CR بعد از تمرینات اولیه تفاوتهایی به روش آماری بوسیله استفاده ANCOVA در تار ماهیچه ای گزارش شد. گروه کراتین نشان داد افزایش تارهای عضلانی بزرگ بطور بارزی فقط در نوع تارهای IIA که فقط 11% از نمونه های فیبر را تشکیل می دهد.

مورد هرچه که باشد به نظر مان می رسد که خاصیت مکمل کراتین باید کمک کند در مطالعه ای که به آزمودنیهای تحت تمرینات استقامتی نیاز نداشته باشد که تمرین نشان آن را تغییر بدهد اما باید بتوان افزایش عضلانی این را اندازه گیری کرد. بر اساس این مشاهدات این مقاله ارزیابی کرده است تأثیر مکمل CR برروی پاسخها مکانیکی هایپرتروفی عضله چهار سر ران QF بر روی داوطلبان تمرینات مقاومتی با electromyostimulatiDn بررسی کرده . این رژیم تمرین افزایش در اندازه عضله در یک زمان کوتاه را نشان می دهد و تکیه نمی کند به تلاشهای ارادی و بنابراین اثرات پتانسیلی p Lرا از بین می برد ونیازی ندارد.

که افراد (آزمودینها) بطور مشخص تمریناتشان را تغییر دهند. زیرا EMS می تواند موجب کاهش کراتین فسفات شود که سبب از بین رفتن نیرو می شود. طرح ما آزمایش شد به گمان اینکه CR باعث کاهش خستگی وافزایش بارگیر ی درهر جلسه تمرین می شود. وبنابراین موجب افزایش رشد عضله می شود ما استفاده کردیم از یک طرح کنترل شده d u bde- blind placebo . منطقه سطح مقطع رانها عضله چهار سراندازه گرفته شد با استفاده از تصویر برداری تشدید مغناطیسی. گشتاور در حین هر عمل کانستر یک و اکسنتریک از تمرینات EMS ثبت شد برای کمک به بارگیری و خستگی. به دلیل اینکه روش تصویر برداری هردوران را اسکن میکند MR همچنین ارزیابی کردیم تغییرات اندازه عضله راست چهار سر را بطور میانگین بعنوان مصرف کننده فرضی (یعنی در طی تمرین مقاومتی بدون برنامه بر طبق یکی از برنامه های موجود.

روش ها
موضوع ها و پروتکل های عمومی: 32 افراد داوطلب به مشارکت شدند. روشها، خطرها و استفاده مطالعه توضیح داده شد و به اطلاع آنها رسید که هر یک از آنها بصورت کتبی باید رضایت دهند. بعد از تصویب به وسیله مؤسسه پژوهش به عنوان تحقیق بر روی آزمودنیهای دانشگاه گیورجیا برای شرکت کنندگان نمایش داده شد کاربرد کراتین مونوهیدرات و تحمل با EMS . هیچ کدام از آنها مکملهای CR را در طی 2 ماه قبل مصرف نکرده بودند. تصاویر MRI به منظور تعیین سطح مقطع عضله چهار سر ران گرفته شد. سپس به هر یک از آزمودنیها assigned با کراتین مونوهیدرات به مقدار (20 گرم در روز به مدت 7 روز، 5 گرم در روز بعد از این) یا یک حالت (pl) sucrose placebo در یک طرحduble blind بعد از بارگیری در 8 هفته پروتکل EMS عملی شد با QF چپ. آزمودنیها ادامه دادند RT را بصورت داوطلبانه بر روی دو اندام تحتانی در حالیکه رژیم غذایی آنها مطابق میلشان بود. به دبنال تمرینات EMS مجموعه دیگری از تصاویر MRI گرفته شد. 14 آزمودنی به دلایل شخصی حذف شدند یا به دلیل تطابق ضعیفی که داشتند با این شرایط نتوانستند ادامه دهند (CR, N=8,40% , PL,N=6 , 50% , P=0.5952) بعنوان نتیجه 17 مرد و 1 زن با سال که به طور تفریحی آزمایش RT را انجام دادند برای انتهای تحتانی مطالعه را تمام کردند.

تصویربرداری MR : آزمودنیها آموزش داده شدند با خودداری کردن از فشار سنگین به وسیله رانها برای دست کم 72 ساعت قبل از تصویربرداری. در امتداد محور رانها تصویر MR گرفته شد.
(TR/TE 2000/30 , 60,1-cm ضخامت برش , 05-cmgap, 256×256 matrix, 40-cm FOV,1 NEX)
این تصاویر با استفاده از یک میدان مغناطیسی ابررسانا به شدن Tesla 1.5 از شرکت جنرال الکتریک در شهر میلواکی گرفته شد. بعد از تنظیم فضایی قبل و بعد از تمرینات EMS تصاویر مقایسه شدند. و منطقه سطح مقطع عضله چهار سر ران معین شد برای هر برش ران با استفاده از یک عمل گر کور با استفاده از نرم افزار NIH. مقادیر مربوط به 10 برش اول پایین تر از سمت عضلات سرینی بدن میانگین گرفته شد تا مقدار میانگین منطقه سطح مقطع QF بدست آید زیرا این ناحیه نشان دهنده بزرگترین سطح مقطع QF است. تصویربرداری MR یک اندازه گیری قابل اعتماد منطقه سطح مقطع است، با ضریب اطمینانی بیش از 098 در آزمایشگاه ماست.
مکملهای غذایی:

در طی هفته بعد گرفته شدن تصاویر MR ، آزمودنیها مصرف کردند یک نوشیدنی با طعم شیرینی را به مقدار 20 گرم آمیخته با 5 گرم CR منوهیدرات دیگر، یا شکر (گروه PL) برای 4 وعده در روز مکملها مخلوط می شدند با آشامیدنیهای طعم دار دیگر و در صورت امکان با غذاها مصرف می شوند. این روش که در هر وعده غذایی 5 گرم CR منوهیدرات یا دارونما (PL) مصرف شود در روز در حین تمرینات EMS مکملها توزیع شدند در یک هفته (بارگیری) و دو هفته (تمرینات EMS) متناوباً در جلسه هایی که حاوی دستورالعمل مصرف آنها هم بود.
تمرینات EMS
تاثیرات رفتارهای QF در 8 هفته (16 جلسه ای) تمرینات EMS قبلاً برای افراد توضیح داده شد. قبل از مشاهده تصاویر MR و شروع تمرینات، آزمودنیها گزارش کردند با آزمایشگاه در 3 موقعیت جداگانه در حداقل 24 ساعت برای آشنایی با تست حداکثر انقباض ایزومتریک اختیاری (MVC) تحمل آنها نسبت EMS معلوم شود. در آغاز تمرینات، جریان EMS قرار داده شد با بیرون آوردن گشتاور نیروی ایزومتریک در 45 درجه در زیر افقی معادل با تقریباً 70% از MVC . بعد از 60 ثانیه برگشت به حالت اولیه، این روش سپس استفاده شد و موجب شد ارتباط پیدا کند با مراحل تمرینی EMS.

برای مطمئن شدن از پیشرفت اضافه بار، گشتاور ایزومتریک در شروع هر جلسه تمرین به میزان تقریبی 2% در هفته افزایش داده شد به کمک افزایش جریان. حجم تمرینات همچنین افزایش یافت از سه جلسه در طول هفته های اول و دوم به چهار جلسه در طول هفته های سوم و چهارم و با پنج جلسه در طول سرانجام هفته چهارم از تمرینات.
اطلاعات گشتاور در 100Hz جمع آوری شد و به فورمت ASCII برای تحلیل نگهداری شد. گشتاور (Nm) در 45 درجه پایین هوریزنتال برای هر کنسنتریک (Tcon) و اکسنتریک (TECC) توضیح داده شد.
نسبت به خط شروع QFCSA برای اندام چپ (NM.cm-2) . مقادیر حداکثر و حداقل برای Tcon و TECC در هر دوره استفاده شده بود برای محاسبه شاخص برجستگی
(FIcon , FIECC , min , max-1)
بارگیری بر روی هر دوره محاسبه شد بعنوان ناحیه زیر داخل مرکز یا خارج مرکز منحنی گشتاور که جدا شده بود بوسیله پیش تمرینات QFCSA اندام چپ (TTIcon , Necc.cm-2 زمان گشتاور لازم).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ